zap group mishpati logo

גולשים במקרקעין - במה אתם הכי התעניינתם?

סוגיות בענייני מקרקעין מעסיקות אותנו מדי יום- שכירת דירה, קניית דירה, כמה מס צריך לשלם על עסקה כזו אם בכלל? ומה לגבי פגמים שהתגלו בדירה לאחר קנייתה או התנהלות לא ראויה של נציגות לוועד הבית? האם יש למי לפנות?

מאת: מערכת משפטי
11.04.10
תאריך עדכון: 23.05.16
4 דק'
גולשים במקרקעין - במה אתם הכי התעניינתם?

פגמים בדירה

שאלה: קניתי דירה ובעת קבלת המפתח התגלה שהקולטים שבורים והגג שמעל הדירה מלא בלשלשת של יונים שהלכלוך מהם חודר לתוך דירתי. מי אחראי לשאת בנזק התיקון וההחלפה של הקולטים?

תשובה: אם הדירה נרכשה מקבלן, יש לקבלן אחריות לתקן ליקויים שהתגלו תוך פרק זמן קצר כל כך. במקרה שמדובר בדירת יד שנייה יש לבדוק את המוסכם בהסכם המכר, תוך התחקות אחר ההצהרות והמצגים במו"מ.

בית משותף

שאלה: הוועד מחייב אותי בתשלום 700 שקל (מעבר לתשלום החודשי) להתקנת שער חדש. האם זה חוקי? מה אם אין לי מאיפה לשלם?

תשובה: לפי סעיף 58 לחוק המקרקעין יש לשאת בהוצאות הנדרשות לצורך החזקה תקינה וניהול של הרכוש המשותף ולהבטחת שירותי על פי דין ונוהג. לא ברור משאלתך מה תפקידו של השער האם המדובר בצורך דקורטיבי או בטחוני וכיוצ"ב.

תמ"א 38

שאלה: אנו גרים בבניין די ישן בכרמל, בן אולי 30 שנים. האם יכולה להיות בעיה בהקשר של תמ"א 38?

תשובה: תמ"א 38 נועדה לקדם חיזוק מבנים מפני רעידת אדמה. באופן עקרוני מתייחסת התוכנית לבניינים שנבנו לפני שנת 1975. ניתן לקרוא את הוראות התמ"א באתרים הממשלתיים הרלוונטים. יש לבחון את התאמת הבניין הנדון. במצב כיום יש תמריצים שונים המוענקים למי שפועל לחיזוק הבניין על פי הוראות התמ"א.

סיום שכירות

שאלה: אני מסיים תקופה של שכירות - האם נהוג לחתום על מסמך של סיום שכירות?

תשובה: כל מקרה לגופו, בהתאם להסכם עליו חתמת. במידה שלדוגמא התחייבת בהסכם השכירות להשיב את הנכס במצב מסוים, רצוי שיהיה בידך בעת הסיום מסמך המאשר בחתימת יד המשכיר שאכן הנכס נמסר לו כראוי, בהתאם להוראות ההסכם. מסמך כאמור יהווה אסמכתא מבחינתך כי אכן מילאת אחר הוראות ההסכם ויכול לשמש אותך כנגד טענות עתידיות שיושמעו נגדך בעניין זה, אם יושמעו.

בניין שמסתיר את הנוף לים

שאלה: אנו גרים בכרמל עם נוף מקסים לים. הקימו לנו מול המרפסת שני מגדלים ענקיים שמסתירים חלק מהנוף. הזנחנו את הנושא והבניינים כבר בני 20 שנים אולי. האם יש בכל זאת מקום לדרוש פיצוי על הסתרת הנוף?

תשובה: חוק התכנון והבניה, סעיף 197, מאפשר למי שנפגעו על ידי תכנית, שלא בדרך הפקעה, מקרקעין הנמצאים בתחום התכנית או גובלים עמו, לתבוע פיצויים מהוועדה המקומית, בכפוף להוראות החוק.

את התביעה יכול להגיש מי שביום תחילתה של התכנית היה בעל המקרקעין או בעל זכות בהם. את התביעה לפיצויים יש להגיש למשרדי הועדה המקומית תוך שלוש שנים מיום תחילת תקפה של התכנית; שר הפנים רשאי להאריך את התקופה האמורה, מטעמים מיוחדים שיירשמו, אף אם כבר עברה התקופה.

הגבלות שעות לחפירות/בנייה

שאלה: יש עבודות מתחת לבית שלנו, שמתחילות ב - 5 בבוקר ומסתיימות בסביבות 18:00 בערב. הייתי רוצה לדעת אם יש הגבלות שעות ביחס לבנייה ליד בתי מגורים?

תשובה: ללא ספק שאלתך עוסקת בעניין המטריד רבים מדיירי הבתים המשותפים. על פי החוק שעות העבודה בבית מגורים הן בין השעות 7:00 ל-22:00 . יש הגנה על הדיירים במקרים של מטרדים החורגים מגבולות הסביר וגורמים להפרעה לשימוש סביר בנכס.

מס רכישה ומס שבח

שאלה: לפני הנישואים בעלי רכש בית עם חברה שלו שממנה נפרד לאחר כמה חודשים. הבית רשום חצי חצי במנהל. לאחר נישואינו העברנו את המשכנתא על שמי במקום על שמה, וכשרצינו לעשות העברה על הבית הבנו שזה לא פשוט. יש לציין שיש לי הסכם חתום ממנה ע"י עו"ד, על כך שהיא מוותרת על זכויותיה בבית . ברצוני לדעת אם נאלץ לשלם מס רכישה או ש/וגם מס מכירה (הבנתי שמס שבח לא נצטרך ) ואם אני חייבת עו"ד בכל הסיפור הזה?

תשובה: באופן כללי ביותר אציין, כי בדרך כלל העברת זכויות מחייבת דיווח ותשלום מס רכישה. ישם בחוק מספר מקרים שניתן בגינם פטור מסוים כמו העברת מקרקעין מיחיד לקרובו. עלייך לפנות לייעוץ ולקבל את כל המידע לאחר שתמסרי פרטים ברורים יותר על המקרה שלך.

זיכרון דברים

שאלה: לפני כ 3 שנים חתמנו זיכרון דברים עם אחת מחברות הבניה על דירת מיני פנטהאוז . נתנו צ'ק 10,000 פיקדון. כאשר באנו לחתום על החוזה, הקבלן התחרט בטענה שהוא לא מוכן למכור לנו את הדירה. הוא גם לא אמר למה. לימים הוא מכר את הדירה ב 500,000 ש"ח יותר ממה שהתחייב למכור לנו. האם יש כאן אפשרות לתביעה?

תשובה: לעיתים ההתייחסות לזיכרון דברים היא כמו לחוזה. לצורך כך יש לבדוק את נוסח זיכרון הדברים, כוונת הצדדים, מסוימות ועוד . חוק החוזים מטיל גם חובת תום לב בניהול מו"מ לפני חתימת החוזה. בעניין זה עולה השאלה מדוע המתנתם 3 שנים עד למיצוי זכויותיכם?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים