zap group mishpati logo

נפרדים? חשבתם על הליך גישור?

אם החלטתם להיפרד, באיזו דרך מומלץ לעשות זאת? האם עדיף לכם להתכתש בין כתלי ביהמ"ש או לפנות להליך גישור? על היתרונות הרבים של הליך הגישור וחסרונותיו -במדריך שלפניכם

15.06.15
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
נפרדים? חשבתם על הליך גישור?

מהם היתרונות של עו"ד שהוא גם מגשר גירושין ביחס למגשר שאינו עו"ד?

עו"ד שהינו מגשר בעל השכלה משפטית של כמה שנים לרבות סטאז', בחינות לשכה ולימודי גישור מוסמך, דבר המעיד כ"אלף עדים" על  הכלים שרכש במהלך השנים, אל מול מגשר אשר לא זקוק לתנאי סף ללימודי גישור, מוסמך לאחר 3 חודשי לימודי תעודה בלבד וללא כל הכשרה נוספת.

לעו"ד שהינו מגשר בעל מיומנות מקצועית גם בתחום המשפטי, במיוחד כשבני הזוג מנסחים הסכם בתום תהליך הגישור, יש הכישורים הנדרשים לשים דגש על כל הדקויות וההשלכות של כל מילה ומשפט ובהתאם לנסיבות ולנושאים אשר עלו בתהליך. בעוד שמגשר גירושין שאינו עו"ד, מגיע מעולם מומחיותו, חסר הידע והניסיון בתחום המשפט אשר אלו פרמטרים מהותיים בניסוח הסכם המכריע את גורל הצדדים וילדים.

כעת, ולאחר שכל אחד ערך את מאזן השיקולים בבחירת מגשר שהינו עו"ד או מגשר שאינו עו"ד ובחר בהליך גישור, יוצג עולם הגישור ויתרונותיו.

יתרון משמעותי: חסכון כלכלי גדול 

הליך גישור יכול להסתיים במספר מפגשים בודדים, והוא נע בדרך כלל בין 300-500 ₪ (כל פגישה), עלות ניסוח הסכם ואגרה לפתיחת תיק לאישור ההסכם. בעוד שהליך גירושין בביהמ"ש הוא הליך יקר מאוד, שכ"ט עו"ד, עלות שכ"ט עו"ד בגין דיונים, אגרות, שליחים להמצאות כתבי בי דין ועוד מה שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים.

הליך הגישור - הליך וולונטרי

הליך גישור בגירושין הוא הליך רצוני וכל תוצאותיו תלויות בשני בני הזוג בלבד. אין גורם מכריע אלא הם לבדם.
בכל שלב אחד הצדדים רשאי לעצור את תהליך הגישור מכל סיבה שהיא. על המגשר חל חסיון מוחלט, ואין הוא רשאי למסור פרטים מתהליך הגישור לביהמ"ש או לגורם אחר.

בהליך הגישור, בני הזוג אחראים באופן מלא לתוצאה הסופית של הליך הגירושין, בני הזוג הם המחליטים על תנאי ההסכם, ואינם חותמים עליו ו/או מאשרים אותו בבית המשפט או בבית הדין הרבני, עד אשר הם בטוחים כי תנאיו מתאימים להם וטובים עם כל הצדדים הנוגעים בהליך. חשוב לזכור, כי אין להסכם גירושין תוקף ללא אישור בית משפט או בית דין.

בעוד שבהליך גירושין המתנהל בבית המשפט או בבית דין רבני, מי שיכריע בסופו של יום יהיו גורמים חיצוניים כמו השופט/הדיין. כמו כן ישנה חשיבות ליכולת הכלכלית של מי מהצדדים להמתין להכרעה. מי שלחוץ בכסף יטה לוותר הרבה ולמנן הגשת בקשות על מנת לזרז את ההליך וכדי לקבל כסף במהרה, ובכך לעולם לא ירגיש מסופק מתוצאות ההליך הסופי. לרוב צד אחד ירגיש מקופח מהתוצאה.

מתן מענה לצרכי הצדדים

דוגמה ידועה הממחישה יתרון זה היא סיפור התפוז מפי נשיא בית משפט עליון הנשיא בדימוס אהרון ברק בתשובה לשאלת עו"ד רונן סטי ועו"ד רון דרור בדבר ההבדל בין "פישור" ל"גישור" (בראיון ל"נקודת גישור", ביטאון המוסד הארצי לגישור של לשכת עורכי-הדין 9/01): "לא הרי פישור כהרי גישור. שניים רבים על תפוז. זה אומר כולו שלי וזה אומר כולו שלי.

הכרעה שיפוטית תחליט למי הבעלות על התפוז. תהא זו לרוב הכרעה חדה. פישור עשוי לגרוס כי מחצית התפוז לזה ומחצית התפוז לזה. גישור יבחן מהם האינטרסים להבדיל מהזכויות של כל אחד בתפוז. אם האחד רוצה את הקליפה והאחר רוצה את המיץ, עשוי הליך הגישור להביא לחלוקה 'פונקציונלית' של התפוז. זה השוני בין פישור לבין גישור."   

היתרון החשוב מכל: היחסים בין הצדדים לאחר הגירושין וטובתם של הילדים

כחלק מהליך הגישור יש סוג של "פורקן המטען הרגשי". כל צד מקשיב הקשבה מלאה לצד האחר מהתחלה ועד הסוף. מגשר גירושין הוא כמו "סדרן" ומאפשר לכל אחד לומר את דבריו מבלי שהאחר יפריע לו. כל צד שהיה עסוק כל כך באמוציות, באגו, בכעס, בנקמה, שומע לראשונה  את האחר ומעמדת מגננה ותוקפנות עובר לצד האנושי, המבין והאמפתי.

אחרי הכל, מדובר בזוג שהתחתן מאהבה ולרוב בני הזוג הנפרדים הם הורים לילדים משותפים. ככל שההליך יסתיים באופן מהיר, בצורה חברית ובאופן פחות תקיף, הסיכוי כי לאחר הגירושין בני הזוג ישארו חברים, גבוה בהרבה מזוג שהתכתש בבית משפט.

כאשר פותרים סכסוך משפחתי באמצעות תביעות בבתי משפט, הדבר מהווה משבר אמון כל כך גדול, שקשה מאוד להתאושש ממנו ולבנותו מחדש.
לכן, חשוב לא להשאיר אדמה חרוכה, שעלולה להוות בכייה לדורות. 

היות שמה שאנו זורעים בהווה, ילדינו יקצרו בעתיד, חיוני לספק כיום את ה"זרעים" הטובים, האיכותיים ולהתוות להם את הדרך הטובה לחיות על פיה.

מהם חסרונות הליך הגישור?

• קשה הרבה יותר לפתוח הסכם ולשנותו מאשר לערער על החלטות או פסקי דין, היות שבני הזוג הסכימו מתוך רצון חופשי וללא כל לחץ חיצוני על תנאיו.

מכיוון שכך, יהיה קשה מאוד לאחד מבני הזוג לערער על מה שהוא עצמו הסכים וחתם עליו. צריך שתהיה פירצה משמעותית או שינוי נסיבות מהותי על מנת לפתוח הסכם גישור .

• הגישור עלול לחשוף נתונים, אסטרטגיה, חולשות של הצד השני, אשר יכול להשתמש בכך בבית המשפט אם הליך הגישור לא יצלח.

• קיים חשש, כי הסכמת הצד השני לגישור נובעת מתוך רצון קר לדלות אינפורמציה.

• הליך הגישור מחייב מפגשים והידברות עם הצד השני. לעתים זה בלתי אפשרי בשלב מסוים של ההליך בשל חוסר בשלות ו/או כעסים ורגשות גועשים העלולים אף להחמיר את היחסים בין הצדדים.

• הליך גישור באלימות במשפחה בעייתי מאוד.

לסיכום: יש לבחון כל מקרה לגופו, ומומלץ כי טרם הפניה לגישור, תתבצע פניה לעורך דין שהינו גם מגשר גירושין, אשר יכול לפרוש בפניכם את כל האלטרנטיבות השונות, ההשלכות והסיכונים בגין כל דרך בה תבחרו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים