zap group mishpati logo

עבירות סחר בסמים - מה העונש?

מהן עבירות סמים? מה העונש הצפוי למי שעובר עבירה כזו? האם בתי המשפט נוטים להקל או להחמיר עם המורשעים בעבירות סמים?

מאת: מערכת משפטי
13.04.10
תאריך עדכון: 10.04.19
2 דק'
עבירות סחר בסמים - מה העונש?

עבירות סמים הן עבירות פליליות, אשר נפוצות מאוד בארץ ובעולם.

עבירה של סחר בסמים מוגדרת בחוק כעבירה שדורשת מחשבה פלילית, כלומר: מודעות לטיב המעשה, ולאפשרות של גרימת תוצאות בשל עשיית המעשה.

פקודת הסמים המסוכנים אוסרת לא רק על סחר בסמים, אלא גם על על צריכת סמים, שימוש בסמים, ייבוא סמים או נתינת סמים לקטינים.

עונשים בשל עבירות סמים

פקודת הסמים המסוכנים קובעת עונש מאסר של עד 3 שנים בשל עבירות סמים של החזקה ושימוש בסם מסוכן. הכמויות של הסם שנחשבות ע"פ הפקודה לשימוש עצמי הן: קנאביס - 15 גרם; חשיש - 15 גרם; קוקאין - 0.3 גרם. 
עונש חמור בהרבה נקבע בפקודה במקרה של עבירות סמים של ייצור, הכנה, הפקה, יבוא, יצוא ומסחר. במקרה כזה, עונשו של מבצע העבירה יכול להגיע עד 20 שנות מאסר.

אדם שמורשע בעבירה של סחר בסמים עלול להיכנס לכלא ל-20 שנות מאסר. בנוסף, ביהמ"ש יכול לגזור עליו קנס, ואף להורות על חילוט רכושו ושלילת רשיון הנהיגה שלו.

יש לדעת, כי בארץ עבירות סמים לא מסווגות בהתאם לסוג הסם וחומרתו (למשל: הירואין לעומת קנביס (מריחואנה) וחשיש), אך בתי המשפט בהחלט לוקחים בחשבון את סוג הסם בבואם לגזור את עונשו של מבצע העבירה.

כל אדם, אשר החליט להשתמש בסם צריך לדעת שהוא לוקח על עצמו סיכון. המשטרה עושה מאמצים נרחבים כדי לתפוס את המשתמשים בסמים, וכמובן את אלו שמבצעים את העבירות ה"כבדות" יותר, כגון: סחר בסמים.

עבר פלילי- שיקול רלוונטי

לפעמים, כאשר ביהמ"ש דן במקרה של נאשם אשר נתפס כאשר הוא משתמש בסם כגון: מריחואנה או חשיש, וזו הפעם הראשונה שלו, הוא לא ימצה איתו את הדין. זאת, כאשר מדובר באדם נורמטיבי שאין לו כל עבר פלילי.
לעומת זאת, כאשר לנאשם יש עבר פלילי מכביד,  ביהמ"ש לא יהסס להטיל עליו עונש חמור.

ביהמ"ש המחוזי בת"א גזר לאחרונה את דינו של נאשם, אשר הורשע  עפ"י הודאתו במסגרת הסדר טיעון, ביבוא סם מסוכן מסוג קוקאין ובהחזקתו שלא לצריכה עצמית.

בהתחשב בהודייתו ובחרטתו על ביצוע המעשה, וכן בהתחשב בעברו הפלילי הנקי מאז 1996, החליט ביהמ"ש לגזור עליו עונש מאסר בפועל למשך שנתיים וחצי וכן 18 חודשי מאסר על תנאי.
(תפ (ת"א) 2035-12-09‏ ‏ מדינת ישראל נ' בוטבול).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה