zap group mishpati logo

מהן ההשלכות המשפטיות של בגידה?

בגידה בבן הזוג? יש לבגידה השלכות משפטיות! מהי ההשפעה על הסדרי הראייה, המזונות והרכוש?

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
25.05.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
מהן ההשלכות המשפטיות של בגידה?

לפעמים אי-אפשר להחזיר את הגלגל לאחור. המעשה נעשה. הדבר קרה. נתפסתם. הכל גלוי וידוע. בין אם אתם מתחרטים או לא, זה כבר לא כ"כ משנה. בגדתם בבני הזוג שלכם. בני הזוג רוצים להתגרש.
עכשיו אתם מתחילים להילחץ ושואלים את עצמכם: האם לא אוכל לראות יותר את ילדי? (אבות), האם אפסיד את זכותי למזונות? (אמהות) האם אפסיד את הרכוש שלי? (נשים וגברים).
לפניכם, כל מה שחשוב לדעת מבחינה משפטית על השלכותיה של בגידה.

משמורת ילדים

בדרך כלל בגידה לא משפיעה על עניין המשמורת, שכן ביהמ"ש קובע מי יהיה ההורה המשמורן ע"פ טובת הילדים. אשה שבגדה לא בהכרח נחשבת כ"אם רעה", שמוטב יהיה שלא תגדל את ילדיה, ולא מפסידה את זכותה למשמורת. עיקרון זה פועל גם לגבי הבעל- בעל שבגד לא מפסיד את המשמורת על ילדיו (במקרה שנקבעה כזו) או את זכותו להסדרי ראייה עם ילדיו.

רוצים לשאול שאלה בנושא בגידה והשלכותיה? היכנסו לפורום משפחה

אמנם, בתי הדין הרבניים מתייחסים בחומרה רבה לבגידה מצד האשה, אך גם כאשר הדיון מתנהל בהם ולא בבתי המשפט לענייני משפחה, הדיינים לא ממהרים ליטול את המשמורת מהאם במקרה של בגידה, והם מבקשים תסקיר סעד כדי לפסוק בשאלת המשמורת.

עם זאת, לפעמים לבגידה יש השפעה על המשמורת. זאת, כאשר הצד הבוגד מקיים קשר חדש, ולא נותן די תשומת לב לילדיו. בתי המשפט ובתי הדין לא יכשירו פגיעה בטובת הילדים במקרה כזה, ויתערבו בעניין המשמורת.
 
מזונות אישה

אשה שבגדה בבעלה בהחלט עלולה להפסיד את מזונותיה! עם זאת, הבעל יצטרך להוכיח באופן חד-משמעי כי האשה אכן בגדה בו. רמת ההוכחה אינה זהה בבתי הדין הרבניים ובבתי המשפט לענייני משפחה. בתי המשפט לענייני משפחה פוסקים לפעמים מזונות לאשה על אף מעשה הבגידה.
חשוב לדעת, כי בכל מקרה, הבגידה לא מונעת מהאשה לקבל מזונות עבור הילדים המשותפים. מדובר רק על הפסד מזונותיה.

רכוש

גם בסעיף זה יש שוני בין בתי המשפט לענייני משפחה לבין בתי הדין הרבניים.

ע"פ חוק יחסי ממון, המוחל בבתי המשפט לענייני משפחה, בגידה של בן זוג לא פוגעת בזכויות הרכושיות של בן הזוג שבגד. החוק לא מייחס חשיבות לשאלה מיהו הצד שגרם לפירוק הנישואין, וקובע כי הזכויות יחולקו שווה בשווה מלבד במקרים מיוחדים בהם ביהמ"ש יקבע דרך חלוקה אחרת.

בתי הדין לעומת זאת, לא תמיד מחילים את חוק יחסי ממון. אך אם הבעל הוא זה שבגד, הוא יכול להיות רגוע- הוא לא מפסיד כל זכות רכושית ע"פ הדין העברי.

יש לדעת, כי במקרה שהליך הבגידה התרחש משך תקופה ובעקבותיו בני הזוג נקלעו לחובות, החובות לא יחשבו לחובות משותפים, ויחולו על הצד שבגד.

טיפ חשוב: בגדתם? כדאי להתייעץ בהקדם עם עו"ד המתמחה בדיני משפחה, כדי לבדוק האם יש חשיבות להקדים את בני הזוג ולתבוע בערכאה שתהיה טובה יותר עבורכם. כך למשל, אם האשה בגדה וחוששת להפסיד את מזונותיה, מוטב לה לתבוע בביהמ"ש לענייני משפחה, שם יש סיכוי כי תקבלם.

עו"ד אורנית אבני-גורטלר בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה