zap group mishpati logo

צו הריסה מנהלי - מהו? מתי יהיה בתוקף?

בניתם בחצר שלכם מחסן לא חוקי או חדר נוסף על הגג מבלי לקבל היתר, וקיבלתם צו הריסה מנהלי? האם עליכם להרוס את המבנה שברשותכם? מה אתם יכולים לעשות?

מאת: מערכת משפטי
27.06.10
תאריך עדכון: 21.03.16
2 דק'
צו הריסה מנהלי - מהו? מתי יהיה בתוקף?

צו הריסה משמעו, הוראה של השלטונות להרוס מבנה קיים. צווי הריסה שמוצאים ע"י הועדה המקומית לתכנון ובנייה נקראים צווי הריסה מנהליים. צווים אלו מוצאים כנגד בנייה שנעשתה ללא היתר בנייה של מבנה שחורג מתב"ע (תוכנית בניין עיר), תמ"מ (תוכנית מתאר מקומית) או תמ"א (תוכנית מתאר ארצית), או כנגד שימוש חורג מבלי לקבל היתר או תוך סטייה מההיתר.

יו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה יכול להוציא צו הריסה מנהלי לאחר שהוגש לו תצהיר חתום בידי מהנדס הועדה המקומית או מהנדס הרשות המקומית. צו הריסה מנהלי יהיה ניתן לביצוע אם הוקם בנין ללא היתר - בתום 24 שעות משעת הדבקתו, ובכל מקרה אחר בתום 72 שעות משעת הדבקתו.

אם כן, צו הריסה מנהלי לא ניתן להוציא באופן שרירותי ואקראי. הוצאת הצו מותנית בהתייעצות מתאימה כנדרש בחוק, והיא מוגבלת למקרים בהם יש הכרח מיוחד לבצע את ההריסה.

פנייה לבית המשפט

מי שהוצא נגדו צו הריסה מנהלי, יכול לפנות לביהמ"ש ולבקש ממנו למנוע את הריסת המבנה.

ישנן 3 עילות עיקריות, שכאשר הן מתקיימות, ביהמ"ש יכול להורות על ביטול צו הריסה שהוצא בשל חריגות בנייה:

1• כאשר הבנייה שבגינה ניתן צו ההריסה לא נוגדת את החוק.

2• כאשר ביצוע הצו לא דרוש לשם מניעת עובדה מוגמרת.

3• כאשר קיים פגם חמור בצו ההריסה המנהלי הוצא.

יש לדעת, כי ככל שעבר זמן רב יותר מיום ביצוע העבירה (השלמת הבנייה הלא חוקית) ועד ליום שבו ניתן צו ההריסה המנהלי, הסיכויים לבטל את הצו ע"י פנייה לביהמ"ש- גדלים.

סיכום וטיפ

צו הריסה מנהלי שהוצא ע"י הועדה המקומית לתכנון ובנייה יכול לפגוע בבעלי המבנה באופן משמעותי ביותר, במיוחד אם מוצא כנגד בעל המבנה גם כתב אישום בשל חריגות בנייה. הפגיעה הכלכלית לרוב קשה מאוד, ואם המבנה יהרס ובעל המבנה יצטרך לבנות מחדש, הוא ייאלץ להשקיע בבנייה כספים רבים.

פניה אל עורכי דין מקרקעין המתמצאים בתחום והגשת בקשה מתאימה לביהמ"ש לביטול צו ההריסה, יכולה לעיתים להציל את המצב! עוה"ד יחקרו ויבדקו את נסיבות הוצאת הצו וחוקיות המבנה, וייתכן שימצאו עילה לערעור על החלטת הועדה המקומית לתכנון ובנייה.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים