zap group mishpati logo

הבית נמכר ללא חלק מהריהוט - המתווכת תקבל דמי תיווך

ביהמ"ש קבע לאחרונה, כי תפקידה של מתווכת מסתכם בהפגשת המוכר והקונה, ואין היא אחראית לקביעת מס' התשלומים, תאריך מסירת הדירה ופירוט התכולה שלה.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
19.08.10
תאריך עדכון: 28.05.19
3 דק'
הבית נמכר ללא חלק מהריהוט - המתווכת תקבל דמי תיווך

מתווכת מקרקעין הגישה תביעה נגד בני זוג, במסגרתה ביקשה לקבל את יתרת תשלום דמי התיווך המגיעים לה עבור מכירת בית ברח' אחי מזנק 6 בראשון לציון. ב-3 ביולי 2009 חתמו בני הזוג הנתבעים על הזמנת שירותי תיווך בנוגע לבית. בעקבות מו"מ שנוהל בין הצדדים, סוכם כי עמלת התיווך תעמוד על סכום של 14,000 דולר מע"מ.

ב-19 ביולי 2009 חתמו הנתבעים על הסכם מכר עם בעל הבית תמורת סכום של 915,000 דולר. הנתבעים היו מיוצגים ע"י עו"ד, ועסקת המכר הושלמה. עבור דמי התיווך שילמו הנתבעים לתובעת 8,000 דולר כולל מע"מ. הנתבעים לא שילמו את יתרת דמי התיווך, משום שלטענתם הובהר להם ע"י המתווכת שהבית יימכר כמו שהוא, על כל תכולתו, ובפועל לא כך קרה.

הנתבעים טענו, כי הם הסתמכו על מצג זה ופעלו למכירת ביתם על  תכולתו.

לטענת הנתבעים, משנודע להם שהבית לא יימכר להם עם כל התכולה, הם שקלו "לפוצץ" את העסקה, אך לא היו יכולים לפעול לביטול הסכם המכר בשל הקנס הגבוה שנקבע בהסכם. על כן, כך נטען, התובעת לא זכאית למלוא דמי התיווך.
השופטת חנה פלינר מביהמ"ש לתביעות קטנות בת"א קיבל את תביעת המתווכת, וקבעה כי גם אם צודקים הנתבעים בטענתם, שהבית היה אמור להימכר עם תכולה מלאה, וזהו המצג שהוצג על ידי התובעת בטרם נכרתה העסקה, עדיין יש לזכור שהתובעת היא המתווכת בעסקה ולא המוכרת.

"תפקידה מסתכם בהפגשת המוכר והקונה, ומאותו שלב אלו הצדדים היחידים לעסקה – הם אלו שמנהלים את המשא ומתן; הם אלו שקובעים את התמורה הסופית; את מספר התשלומים; את תאריך המסירה; את רשימת הציוד שתושאר בדירה. גם אם נעשו מצגים כאלו ואחרים על ידי התובעת בשם המוכר, היה על הנתבעים לעגן את אותם מצגים בהסכם", כתב השופט בפסק הדין.

לאור האמור, התביעה התקבלה, והשופט חייב את הנתבעים לשלם למתווכת את יתרת דמי התיווך, במגבלת סמכותו של ביהמ"ש לתביעות קטנות- 30,000 שקלים. בנוסף, חויבו הנתבעים לשלם למתווכת הוצאות משפט של 500 שקלים.

(ת"ק 19024-02-10 קואין נ' אלגמיש ואח')

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

הטיפ שלנו: אם אתם שוכרים או קונים דירה, מומלץ להכין מראש נספח להסכם, שבו תפורט רשימת התכולה המוסכמת. נספח כזה, לא ישאיר מקום לאי הבנות, ויחסוך הגשת תביעות בנושא. שימו לב: מדובר במערכת היחסים בין הקונים למוכרים/השוכרים למשכירים, ולמתווך הדירה אין כל קשר לכך.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מקרקעין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • "מלכודות" בעסקאות מקרקעין

    "מלכודות" בעסקאות מקרקעין

    ריחות של ביוב, קרינה מסוכנת או בנין חדש שחוסם את הנוף - רכישת דירה, בית או קרקע ללא בדיקות משפטיות מקיפות עלולה לגרום להפסדים כספיים ולעגמת נפש
    3 דק'
  • לפני פינוי-בינוי: היבטים משפטיים שחשוב להכיר

    לפני פינוי-בינוי: היבטים משפטיים שחשוב להכיר

    מגמת ההתחדשות העירונית קיבלה דחיפה נוספת עם "חלופת שקד לתמ"א 38" שאושרה לאחרונה ויותר ויותר בעלי דירות מוצאים עצמם צד בעסקת נדל"ן גדולה אבל לא תמיד מודעים לזכויותיהם. עו"ד אלקה שלם עושה סדר בדברים
    5 דק'
  • פינוי דייר שהפר חוזה: מדריך

    פינוי דייר שהפר חוזה: מדריך

    מרבה נכסים, מרבה דאגה: בעלי נכסים שמשכירים דירות או חנויות מתקשים לפנות שוכרי נכס, גם אם השוכרים הפרו מהותית את החוזה. מה הפתרון?
    7 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה