zap group mishpati logo

עורכים צוואה? 10 עצות חשובות לעריכת צוואה

לפניכם עשרה כללי אצבע חשובים בנושא צוואות. קראו ושמרו לפני שאתם עורכים צוואה.

מאת: אורנית אבני-גורטלר, עו"ד
02.01.11
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
עורכים צוואה? 10 עצות חשובות לעריכת צוואה

1. עריכת צוואה - לעצם המעשה של עריכת צוואה יש חשיבות רבה. רק ע"י עריכת צוואה אדם יוכל לקבוע מה יעשה ברכושו לאחר מותו. אדם שלא משאיר אחריו צוואה, לא מפקיר את רכושו, אך עליו לדעת כי חלוקת הרכוש תיעשה בהתאם לחוק הירושה, אשר קובע איזה חלק יירש כל אחד מהקרובים של המנוח. עריכת צוואה באופן הנכון תמנע מלחמות ירושה לאחר מותו של המוריש, תשמר את האינטרסים והרצון האחרון שלו ואף תביע לניצול מקסימלי של משאבי המנוח.

ישנם מקרים בהם מומלץ באופן מיוחד לערוך צוואה: כאשר בני זוג עומדים בפני הליך גירושין, כאשר בני זוג חיים ביחד ללא נישואין, כאשר אדם מעוניין להוריש את רכושו לאנשים שאינם חלק מבני משפחתו וכאשר אדם לא מעוניין שילדיו או בן זוגו ירשו אותו

מקרים בהם מומלץ במיוחד לערוך צוואה

2. למי מומלץ לערוך צוואה? לכל אחד, כמובן, כדי שתהיה לכל אדם היכולת מקבוע מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. עם זאת, ישנם מקרים בהם מומלץ באופן מיוחד לערוך צוואה: כאשר בני זוג עומדים בפני הליך גירושין, כאשר בני זוג חיים ביחד ללא נישואין, כאשר אדם מעוניין להוריש את רכושו לאנשים שאינם חלק מבני משפחתו וכאשר אדם לא מעוניין שילדיו או בן זוגו ירשו אותו.

הדרך המקובלת לעריכת צוואה היא בנוכחות שני עדים

דרך עריכת צוואה

3. כיצד עורכים צוואה? הדרך המקובלת לעריכת צוואה היא בנוכחות שני עדים.
על הצוואה להיעשות בכתב - בכתב יד או בהדפסה. כמו-כן, יש לכתוב את תאריך עשייתה. המצווה (האדם שמוריש את רכושו ועורך את הצוואה) צריך להצהיר ולחתום בפני שני עדים, שזו צוואתו, שהיא מבטלת כל צוואה קודמת אחרת אם הייתה לו כזו, ושהוא חותם עליה כאשר הוא בהכרה מלאה, ומבין היטב את תוכנה ואת משמעותה. גם שני העדים צריכים לחתום - הם חותמים על כך שמצווה הצהיר בפניהם שזו הצוואה שלו וחתם בפניהם עליה.
עדים לצוואה חייבים להיות מעל גיל 18, ולהיות כאלו שאינם נהנים מהצוואה- כלומר: הם לא חלק מהיורשים ע"פ הצוואה.

צוואה בעל-פה/צוואת שכיב מרע - צוואה זו יכולה להיעשות ע"י חולה אנוש, או מי שרואה את עצמו בנסיבות אחרות אל מול פני המוות

4 סוגי צוואות

4. חשוב לדעת, כי הדין הישראלי מכיר בארבעה סוגי צוואות:

א. צוואה בעדים - המצווה מדפיס את הצוואה, מציין בה את תאריך עריכתה וחותם עליה בנוכחות 2 עדים. שני העדים גם הם חותמים על הצוואה, ומאשרים שהמצווה הצהיר בפניהם שזו הצוואה שלו, ושהיא נחתמה בנוכחותם.

ב. צוואה בכתב-יד - המצווה כותב בכתב ידו את הצוואה וחותם עליה. דרך זו פחות מומלצת מהדרך הראשונה. כך למשל, לאחרונה (25.9.2016), ביהמ"ש למשפחה בת"א קבל התנגדות לקיום צוואתו של מנוח, שנערכה בכתב יד.
השופטת ורד שביט פינקלשטיין קבעה, כי במקרה הנדון ישנם סימנים מחשידים רבים וממשיים אשר מצטרפים לפגם הפורמלי בצוואה (בתאריך), אשר מבססים את המסקנה כי הצוואה אינה משקפת את רצונו החופשי, האמיתי והמלא של המנוח בהתאם לסעיף 25 לחוק הירושה. 
עוד נקבע, כי על אף העובדה כי מדובר בצוואה בכתב יד והגם שלכאורה מדובר בצוואה מאוזנת, הוכח כי המנוח לא היה במלוא צלילות הדעת וגמירות הדעת הנדרשים לערוך צוואה כפי מסקנת המומחה הרפואי שמונה מטעם בית המשפט.

ג. צוואה בפני רשות - המצווה אומר את תוכן צוואתו בעל-פה בפני שופט, נוטריון, או רשם לענייני ירושה.

ד. צוואה בעל-פה/צוואת שכיב מרע - צוואה זו יכולה להיעשות ע"י חולה אנוש, או מי שרואה את עצמו בנסיבות אחרות אל מול פני המוות.


עו"ד הדי רביב - מהי צוואה?

5. אישורים רפואיים ומסמכים - מומלץ לצרף לצוואה אישורים רפואיים ומסמכים רלוונטיים, כדי שניתן יהיה להבטיח במידת האפשר, שכאשר המוריש ילך לעולמו, האמור בה יבוצע. על כן, מומלץ לצרף אישור רפואי שמעיד על כך שהמצווה בריא, ושאינו סובל ממחלה נפשית כלשהי שמונעת ממנו את היכולת להבחין בטיבה של צוואה. בנוסף, מומלץ לצרף מסמכים ואישורים המעידים על הבעלות של המוריש בנכסים שאותם הוא מעוניין להוריש.

מומלץ לצרף לצוואה אישורים רפואיים ומסמכים רלוונטיים, כדי שניתן יהיה להבטיח במידת האפשר, שכאשר המוריש ילך לעולמו, האמור בה יבוצע. על כן, מומלץ לצרף אישור רפואי שמעיד על כך שהמצווה בריא, ושאינו סובל ממחלה נפשית כלשהי שמונעת ממנו את היכולת להבחין בטיבה של צוואה

עו"ד ומוציא לפועל של הצוואה

6. היערכות לפני עריכת צוואה - כדאי להיערך לפני פנייה לעורך-דין לצורך עריכת צוואה. חשוב להכין רשימה של כל הנכסים שקיימים בבעלות המוריש, כולל: נדל"ן, כלי-רכב, כספים בבנק וחפצים בעלי ערך. בנוסף, מומלץ להיכן מראש רשימה בה ייכתב מי מהיורשים יירש נכס כזה או אחר, כדי שעורך הדין יוכל לערוך את הצוואה בצורה האופטימלית בהתאם לרצונו של המצווה.

7. מינוי מוציא לפועל של הצוואה - מומלץ למנות מראש אדם שישמש כמוציא לפועל של הצוואה. כדאי למנות לתפקיד זה אדם קרוב למוריש, אשר המוריש סומך עליו לחלוטין. לעניין זה ישנה חשיבות מכרעת, שכן אותו מוציא לפועל אחראי לדאוג לכך שרצונו האחרון של המוריש יבוצע, כלומר: שהצוואה תתממש בדיוק כפי שציווה המוריש.

מומלץ לשמור את הצוואה במקום בטוח: בבית, במשרד, בבנק או בכספת

היכן מומלץ לשמור את הצוואה?

8. שמירת הצוואה - מומלץ לשמור את הצוואה במקום בטוח: בבית, במשרד, בבנק או בכספת. כדאי להודיע לאחד מהאנשים הקרובים היכן נמצאת הצוואה, כדי שבבוא היום ימצאו אותה בקלות וניתן יהיה לפעול לפיה. אפשרות נוספת היא הפקדת הצוואה בבית המשפט. פעולה כזו תבטיח שהצוואה לא תיעלם/תושחת או תינזק בדרך כלשהי. גם במקרה כזה, חשוב מאוד להודיע לאדם קרוב, כי הצוואה מופקדת בבית המשפט, כדי שבבוא היום, ניתן יהיה לפנות לבית המשפט ולממש את הכתוב בה.

9. פסולי דין - אם הוכרזתם כפסולי דין (אדם שהוכרז כפסול דין הוא אדם שסובל ממחלת נפש או מליקוי בשכלו), אינכם כשירים לערוך צוואה, שכן הצוואה לא תעמוד במבחן בית המשפט.

צוואה של קטין (מתחת לגיל 18) פסולה ע"פ החוק

10.  גיל מינימום לעריכת צוואה - אם אתם בני 16 או 17 ומעוניינים לעורך צוואה, ותרו על הרעיון. צוואה של קטין (מתחת לגיל 18) פסולה ע"פ החוק. זאת, גם אם הקטין ערך צוואה כשהוא "ידע להבחין בטיבה".

 

*המאמר פורסם במקור בתאריך : 02/01/2011 ועודכן ב 02/04/2019

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה