zap group mishpati logo

גורשת באמצעות sms? מגיע לך פיצוי!

ביהמ"ש לענייני משפחה בירושלים חייב בעל שגרש את אשתו בעל כורחה באמצעות הודעת מסרון (SMS) ששלח לאמה לפצות אותה ב-95,000 שקלים.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
17.02.11
תאריך עדכון: 24.06.19
3 דק'
גורשת באמצעות sms? מגיע לך פיצוי!

בני זוג מוסלמים נישאו ע"פ הדין השרעי בשנת 2007. זמן קצר לאחר נישואי הצדדים עלתה מערכת היחסים על שרטון, וב-18 ביוני 2007 עזבה האשה את ביתם המשותף כאשר היא הרה, ועברה להתגורר בבית אמה.  בין לבין, ילדה האשה את בתם המשותפת שלה ושל בעלה, אשר אותה לא פגש הבעל מעולם.

ב-4 באפריל 2008 שלח הבעל לטלפון הנייד של אם האשה, וכן לטלפון הנייד של אחי האשה מסרון בזו הלשון (בתרגום מערבית):
"ע'  [שמה של אם התובעת.] עם כל הצער, בתך גרושה משום שאני התארסתי. תודה".

בית הדין השרעי קבע, כי שליחת המסרון יצרה גירושין תקפים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפחה

ליעוץ משפטי בנושא גירושין ומעמד אישי פנו אל עורכי דין משפחה

לטענת האשה, כתוצאה ממעשה כפיית הגירושין נגרם לה נזק כספי כשיעור המזונות שלו הייתה זכאית למשך כל חייה כאישה נשואה. נוסף על כך, טענה האשה, כי נגרם לה נזק נפשי ובושה כתוצאה מפגיעה במעמדה החברתי בהיותה משתייכת לחברה המוסלמית השמרנית. כן נגרם לה לטענתה נזק משאפסו סיכויה להינשא בשנית בהיותה גרושה, ויתרה מזאת, היא מתקשה לצאת ולעבוד למחייתה שכן היא מטופלת בילדה קטנה.

פיצוי על נזק כללי

השופט דניאל טפרברג קיבל את התביעה, וקבע, כי  אכן נעשה מעשה גירושין ללא החלטה מקדימה של בית דין מוסמך המחייבת גירושין, וברור כי המעשה התבצע בכל כורחה של האישה, שכן הגירושין נוצרו על ידי שליחת הודעה כתובה מבלי שיכולה הייתה היא להתנגד, ועל כן קמה עילה של הפרת חובה חקוקה ע"פ 181 לחוק העונשין.  הסעיף קובע, כי: "התיר איש את קשר הנישואין על כרחה של האשה, באין בשעת התרת הקשר פסק דין סופי של בית המשפט או של בית הדין המוסמך המחייב את האשה להתרה זו, דינו - מאסר חמש שנים".

באשר לשיעור הפיצוי המגיע לאשה, נקבע כי לא ניתן לכמת את הנזק שנגרם לה, ועל כן יש לפסוק לה פיצוי עבור נזק כללי, שמתחשב בנסיבות העניין (משך זמן הנישואין, המצב הכלכלי שנוצר עם הגירושין, וכיו"ב), ולשלב בפיצוי רכיב עונשי אשר יבטא את האינטרס הציבורי למגר נורמה פסולה מעין זו.

לאור האמור נקבע, כי יש לקחת בחשבון את העובדה שהאשה מטופלת בילדה קטנה, אך עם זאת משך הנישואין היה קצר והאשה לא הוכיח את הנזק הנפשי שנגרם לה, ועל כן הפיצוי הראוי הוא 95,000 שקלים.
בנוסף, חויב הבעל לשלם לאש הוצאות של 5,000 שקלים.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(תמ"ש 17950/09 ס. ד. נ' מ.ר. )

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה