zap group mishpati logo

בית הדין הורה על הפחתת מזונות קטין / סקירת פס"ד

בית הדין הפחית מזונות קטין מ-2500 ₪ ל-1,500 ₪ לאחר שקיבל את טענת אביו, כי המוסד בו שוהה הילד מספק את צרכיו.

מאת: מערכת משפטי
11.04.11
תאריך עדכון: 28.12.15
3 דק'
בית הדין הורה על הפחתת מזונות קטין / סקירת פס"ד

בית הדין הרבני האזורי בחיפה דן לאחרונה בבקשה להפחתת מזונות קטין בן 12.5 שעבר לשהות במוסד המספק את צרכיו.

בהסכם הגירושין בין הצדדים, האב התחייב לשלם מזונות בסך 1,500 שקלים מדי חודש. בעקבות עלייה בצרכי הקטין ובהכנסת האב, הסכים האב לשלם 2,500 שקלים מזונות לבנו הקטין. ההסכמה קיבלה תוקף של פסק-דין. כיום, כאשר הקטין בן 12 וחצי ונמצא במוסד שמספק כמעט את כל צרכיו, האב טוען כי יש מקום להפחית את סכום המזונות בהם הוא מחויב, שכן הוא פשט את הרגל ובנו נמצא כבר 4 שנים במוסד שמספק את צרכיו.

למציאת עו"ד בתחום דמי מזונות באינדקס משפטי

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום משפחה

האשה, אם הקטין, טענה מנגד, כי אין להפחית את סכום המזונות משום שעל אף שהבן נמצא במוסד, היא נאלצת להוציא כספים לצרכיו. לדבריה, פעם בשבועיים הבן מגיע הביתה לביתה, והיא מכלכלת אותו בשבתות אלו. האשה מודה כי כל צרכי הילד הבסיסיים מסופקים ע"י המוסד, כולל ביגוד מינימאלי, אך טוענת כי גם היא קונה לו בגדים.

בית הדין: הילד לא זקוק לסכום מזונות כה גבוה

בית הדין קיבל את התביעה, וקבע כי יש להפחית את סכום המזונות ל-1,500 שקלים. נפסק כי, בנסיבות המקרה בהן הקטין נמצא במוסד, הוא לא זקוק לסכום מזונות כה גבוה, וכי סכום נמוך יותר יספק את צרכיו.
בית הדין דן בגישת ההלכה בנושא חובת אב לזון ילדיו כשיש להם נכסים נוספים. בעניין זה נקבע  בפסקי דין רבניים כי: "... חובת האב לזון את בניו הקטנים עד גיל שש אף כשהם בעלי רכוש ויכולים להתפרנס משלהם.

אולם אחרי גיל שש, שאז האב חייב לפרנסם מתורת צדקה, החיוב אינו אלא כשאין להם משלהם, אבל כשיש להם רכוש שיכול לפרנסם, אין חובה על האב לפרנסם ולתת צדקה למי שאינו נצרך לכך".

וסיימו: "הלכה זו ברורה ואין חולק עליה". 


"ואולם, אם הילדים מתפרנסים בפועל ממקור אחר הדין שונה. ... "ויש ללמוד מזה למעשה, דאם האשה או הבנים עד שש מקבלים מאיזה מקום הקצבה חדשית עבור מזונות, אין זה פוטר את הבעל או האב מלזונם, דההקצבה החדשית נחשבת כיש להם נכסים שעדיין חייב לזונם, אבל אם למשל האשה או הילד סודרו במוסד ושם הם מקבלים מזונות ממש, אין לחייב את הבעל או את האב במזונותיהם, דהא סוף סוף יש להם".

מכך עולה, פסקו הדיינים, כי ביחס לבן שאינו קטני קטנים, והוא מעל גיל שש, יהיה האב פטור מלזונו, אם הבן מתפרנס במוסד בו הוא גדל.

נקבע, כי יש לפטור את האב מהחיוב של 2,500 שקלים, שכן מדובר בהסכמה מאוחרת למזונות ולא בחיוב על בסיס הסכם הגירושין. החיוב נקבע בשל הגידול בצרכי הבן וביכולת האב, וכעת משצרכי הבן פחתו (הוא מקבל את מה שזקוק לו מהמוסד) ומשיכולת האב פחתה, אין לחייב את האב לי הסכמה זאת.

עם זאת, על האב להמשיך לשלם את מה שנקבע בהסכם הגירושין, כלומר: 1,500 שקלים לחודש.
( תיק מס' 550715-5  פלוני נ' פלונית)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה