zap group mishpati logo

רילוקיישן - אתם שאלתם, אנחנו ענינו

מעבר לחו"ל או חזרה לארץ לאחר שהות ממושכת בחו"ל מעוררים שאלות ותהיות רבות. קבצנו עבורכם שאלות ותשובות מעניינות מפורום רילוקיישן.

מאת: מעכת משפטי
12.04.11
תאריך עדכון: 28.05.19
5 דק'
רילוקיישן - אתם שאלתם, אנחנו ענינו

קיבלתם הצעת עבודה מפתה ממקום העבודה שתצריך מעבר שלכם ושל בני משפחתכם למדינה אחרת למשך שנתיים לפחות? במקרה אחר- לא כ"כ "הולך" לכם בארץ ואתם רוצים לנסות את מזלכם בחו"ל? ואולי לאחר כמה וכמה שנות עבודה בניכר החלטתם לחזור לחו"ל. מהן הזכויות המגיעות לכן? לפניכם מידע על רילוקיישן- זכויות וסוגיות הקשורות למעבר לחו"ל וחזרה לישראל. אתם שאלתם, מנהלי פורום רילוקיישן בפורטל משפטי- עו"ד עמית עכו וגב' עינת גז, השיבו.

לחצו כאן לקריאה מורחבת בנושא זכויות עובדים

עבודה בחו"ל- אפריקה או המזרח הרחוק?
שאלה: אני מתלבט בין שתי הצעות עבודה - האחת באפריקה והשנייה במזרח הרחוק , אשמח לקבל טיפים לגבי ההבדלים בחוזים והתנאים בין שתי ההצעות.

תשובה: החלופות מעניינות ולכ"א אחת מהן היתרונות שלה. באופן כללי, ניתן לומר כי החיים באפריקה הינם יותר סגורים, ומתרכזים סביב העמיתים לעבודה והמערביים האחרים במדינה.
הבדל גדול בחוזים הינו שבדר"כ באפריקה יציעו לך מסגרת שכר מסויימת וכיסוי מלא של הוצאות המחיה והכלכלה ישירות ע"י החברה ואילו במזרח הרחוק יציעו לך חבילת שכר ואתה תצטרך לדאוג לעצמך ללינה, מחיה וכלכלה. על כן חשוב לא רק לבחון את המספרים בשכר אלא גם את המהות.
כמו כן העובדים באפריקה נהנים בדר"כ מחזרות תכופות יותר לחופשות מולדת מאשר עמיתיהם במזרח.
חשוב לשים לב לכיסויים הביטוחיים בשתי המדינות ולוודא כי יש לך כיסוי למקרי חירום והטסה רפואית.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? הכנסו לפורום רילוקיישן

מעבר לניו-יורק
שאלה: הוצע לי רילוקיישן לניו יורק. רציתי לדעת האם אני צריך לשלם ביטוח לאומי לי ולמשפחתי והאם אצטרך כאחזור אחרי 3 שנים לשלם מס הכנסה למרות שאשלם שם מס הכנסה .יש לנו דירה שנשכיר לתקופה שנהיה בחו'ל.

תשובה: הינך נדרש לפי חוק לשלם ביטוח לאומי ודמי בריאות מינימליים במהלך השנתיים הראשונות. יש ליצור קשר עם ביטוח לאומי, להירשם כ: "לא עצמאי ולא שכיר" ולהסדיר אמצעי תשלום. לאחר שנתיים לא תוכל לשלם יותר ולא תהיו זכאים לקבל שירותים מביטוח לאומי. עם חזרתכם יש צורך בתקופת המתנה בישראל או בתשלום קנס לפדיון תקופת ההמתנה. ניתן לראות פרטים נוספים באתר של המוסד לביטוח לאומי.
לגבי מס הכנסה, בין ישראל וארה"ב יש אמנת מס , משמע לא תשלם את אותה דרגת המס על אותה ההכנסה. אם לא תוכר כתושב חוזר ייתכן שתהא חייב בהשלמת מס לישראל. מבחן מרכז החיים הינו פרסונלי.

מעבר לקנדה
שאלה: למדתי בזמנו PRE-MED בחו"ל, חזרתי לישראל לצבא ונשארתי כאן. אני ומשפחתי שוקלים חזרה לקנדה. האם אני או משפחתי נזדקק לאישורים מיוחדים לצורך שהיית קבע?

תשובה: שהיית קבע בקנדה דורשת אשרת PR Permanent Residence או אזרחות קנדית.
בהנחה שאין לך אחד מאלו, תצטרך לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי ביחס לקבלת אשרה כאמור.
בדומה לאוסטרליה, קנדה מנהלת מדיניות המקבלת בברכה הגירה לשיטחה ומפעילה שיטת "נקודות" המזכה את העומדים בדרישות באשרת PR בהתאם (השכלה, גיל, שליטה באנגלית וצרפתית ועוד). אשרה זו תוחלף בארחות לאחר מספר שנים (תלוי בנסיבות שונות).

סטארט אפ ונסיעות תכופות לחו"ל
שאלה: אני מלווה פרויקטים של סטארט אפ וכנראה אצטרך לנסוע הרבה לחו"ל גם לעמק הסיליקון ויתכן שגם לאירופה. האם לצורך נסיעות תכופות וביקורים שם אני צריך אישורים מיוחדים?

תשובה: כל מדינה מגדירה באופן שונה את המותר והאסור לעשות באותה מדינה במסגרת אשרת תייר רגיל. בד"כ מותר במסגרת אשרה זו להיפגש לצורך עסקים וכו'.
פעילות פרואקטיבית כגון התקנות, מכירה, השתלמות מעשית וכד' דורשת בדיקה מקצועית ביחס לסוג האשרה הנדרשת.
בעיקרון בארה"ב אסורה עבודה פרודוקטיבית במסגרת ויזת תייר.
באירופה הדבר משתנה בין מדינות שונות. בגרמניה לדוגמה, מבקר עסקי רשאי להשתתף בפגישות עסקיות ולעסוק בפעילות שיווק ומכירות ללקוחות פוטנציאליים בגרמניה, ובלבד שהוא מייצג גוף מסחרי הממוקם מחוץ לגרמניה, וכן להשתתף בסמינרים ובהשתלמויות. כן רשאי מבקר עסקי לשהות בגרמניה לפרקי זמן קצרים לצורך ביצוע משימות טכניות, כגון התקנת תוכנה במחשבים אצל לקוח גרמני או בשלוחה גרמנית של חברה זרה.

חזרה לישראל
שאלה: אני חוזר לישראל אחרי 10 שנים בחו"ל. מבקש לדעת האם יש לי זכויות מסוימות כגון מענקים, מיסים וכד'? עזרה בשכירות דירה, מציאת עבודה וכו'.

תשובה: לאחרונה יזמה ממשלת ישראל רפורמה חדשה המיועדת להעניק לתושבים חוזרים שורת הקלות מס במטרה להפוך את שיבתכם הביתה לקלה ונעימה יותר. את הרפורמה גיבשו המשרד לקליטת עלייה ורשות המסים במסגרת מבצע חוזרים הביתה ב-60 לישראל.
מטרת ההקלות היא לעודד שיבה לישראל של מאות אלפי הישראלים החיים בחו"ל, לביתם הטבעי, ובעזרתם לחזק את המדינה ולתרום להתפתחותה.
בין היתר הוחלט לקיים מעמד מיוחד אשר לא היה עד כה של "תושב חוזר ותיק" אשר יינתן לתושב ששהה כמוך מחוץ לארץ לפחות 10 שנים רצופות.

אישור למומחה זר
שאלה: החברה שלנו מפתחת תוכנה ואנחנו בקשר עם חברה מאיטליה אשר לה ידע רב בתחום התוכנה (אבטחת מטוסים קלים מפני פגיעת ציפורים). החברה האיטלקית הסכימה לשלוח לישראל את אחד מעובדיה ולשם את שכרו באיטליה. האם הוא צריך אשרת עבודה? משכורתו משולמת בחו"ל? איך מקבלים את האשרה?

תשובה: באופן כללי, כל זר העובד בישראל נדרש לאשרת עבודה, ללא תלות במקום תשלום השכר ובזהות המעסיק. למעשה, בד"כ משולם שכרם של המומחים הזרים בחו"ל והם ממשיכים להיות מועסקים ע"י מעסיקתם בחו"ל.
תהליך קבלת הוויזה כולל ארבעה שלבי ביורוקרטיה נפרדים: (1) הגשת טפסי בקשה לאישור עבודה במשרד הפנים - יחידת הסמך (2) הגשת בקשה לאשרת כניסה במשרד הפנים (3) הנפקת ויזה ב-1 זמנית בקונסוליה הישראלית הרלוונטית, במדינה בה נמצאים, לפני הכניסה לישראל. (4) הארכת האשרה, אשר תתבצע לאחר ההגעה לישראל, ותאפשר כניסה רב פעמית בהתאמה, לכל התקופה שהוויזה בתוקף.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה