zap group mishpati logo

נציבות חדשה לטיפול בנפגעי עבירה: שיפור הטיפול בנפגעים מפעילות טרור ואלימות

הממשלה אישרה הקמת נציבות לטיפול בנפגעי עבירה, שתוקם על ידי משרד המשפטים כדי לסייע לנפגעים מפעילות טרור ואלימות. הצורך בהקמת הנציבות גובר על רקע המלחמה וההכרח בטיפול בנפגעים | שר המשפטים יריב לוין: "מהלך פורץ דרך"

מאת: מערכת זאפ משפטי
18.03.24
תאריך עדכון: 18.03.24
3 דק'
נציבות חדשה לטיפול בנפגעי עבירה: שיפור הטיפול בנפגעים מפעילות טרור ואלימות

שר המשפטים יריב לוין. "מהלך פורץ דרך". צילום דוד כהן/ שאטרסטוק

בצעד חשוב לשיפור הטיפול בנפגעי עבירה בישראל, הממשלה אישרה את הצעת שר המשפטים יריב לוין להקמת נציבות ייעודית שתרכז את טיפול המדינה בנפגעי עבירה.

"נפגע עבירה" מוגדר כאדם שנפגע ישירות ממעשה עבירה. חוק זכויות נפגעי עבירה מתייחס לשני סוגי עבירות: סוג אחד הוא עבירות מסוג עוון (תקיפה, גניבה והונאה), שהעונש המקסימלי עליהן הוא בין שלושה חודשים לשלוש שנים, והסוג השני - עבירות מסוג פשע (רצח, המתה, תקיפה הגורמת חבלה חמורה, עבירות מין כגון אונס, מעשים מגונים ועוד) שהעונש עליהן מעל לשלוש שנות מאסר. במקרה שהעבירה הובילה למותו של אדם, בני משפחתו הם נפגעי העבירה.

הנציבות החדשה, שהוקמה בעקבות המלצות ועדה בין-משרדית, תפעל להנגשת זכויות נפגעי העבירה, גיבוש מדיניות כוללת ושיפור המענים והשירותים הניתנים להם על ידי משרדי הממשלה השונים. החלטה זו מגיעה בעיתוי קריטי, לאור העלייה החדה בצרכיהם של נפגעי עבירה בעקבות מלחמת חרבות הברזל והצורך במתן מענה ייחודי לנפגעים אלה.

הרקע להקמת הנציבות

בשנת 2020, ועדה בין-משרדית בראשות השופטת ד"ר רות ברלינר המליצה על הקמת נציבות לטיפול בנפגעי עבירה בישראל. הוועדה סברה כי במדינות רבות בעולם קיימים גופים דומים המרכזים את הטיפול בנפגעי עבירה, קובעים מדיניות לתמיכה בהם, משפרים את העברת המידע אליהם ומגבירים את המודעות לזכויותיהם ולשירותים להם הם זכאים. כמו כן סברה הוועדה כי בישראל, רוויית האירועים, נציבות כזו היא חשובה במיוחד.

הצורך בהקמת נציבות לטיפול בנפגעי עבירה

הצורך בהקמת נציבות כזו הועצם על רקע מתקפת הטרור של ארגון חמאס ואירועי הטבח, האלימות והאונס בשבעה באוקטובר. המתקפה הובילה לעלייה ניכרת בצרכיהם של נפגעי עבירה, והדגישה את הצורך במתן מענה ייחודי לנפגעים.

תפקידי הנציבות החדשה

הנציבות החדשה תפעל בתיאום עם משרדי הממשלה השונים כדי להנגיש ולממש את זכויותיהם של נפגעי עבירה בהיבטים משפטיים, טיפוליים, תעסוקתיים ועוד. הנציבות תגבש מדיניות כלל-ממשלתית ותחזק את הקשר בין הגורמים השונים, במטרה לתת את המענים המיטביים לנפגעי העבירה. הנציבות אף תפעל להגברת המודעות בקרב נפגעי עבירה אודות זכויותיהם. כמו כן, הנציבות תידרש לשתף פעולה עם גופים אזרחיים כדי לשפר את המענים הניתנים לנפגעי עבירה.

חשיבות הנציבות לנפגעי עבירה

מנכ"ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד ציין כי הקמת נציבות כזו היא "צו השעה" וכי יש בה כדי לקדם באופן משמעותי את התחום, להעלות את המודעות לזכויות הנפגעים ולסייע לגופים המלווים אותם בזיהוי הצרכים ובשיפור השירותים הניתנים להם.

שר המשפטים וסגן ראש הממשלה יריב לוין כינה את הקמת הנציבות כ"מהלך פורץ דרך" וציין כי היא מבטאת את המחויבות של המדינה כלפי נפגעי עבירה. לוין הוסיף כי הקמת גוף מרכזי שיטפל בתחום זה תקדם באופן משמעותי את הטיפול בנפגעי עבירה ותסייע להם וגם לגופי האכיפה בנושא.

לסיכום, הקמת הנציבות לטיפול בנפגעי עבירה נתפסת כצעד חשוב לשיפור המענה הניתן לנפגעים אלה על ידי המדינה. בעקבות המלצות ועדת ברלינר והצורך שהתגבר מאד במהלך מלחמת חרבות הברזל, הנציבות תרכז את הטיפול בנפגעי העבירה, תגבש מדיניות כוללת ותשפר את מימוש זכויותיהם בתחומים שונים. מנכ"ל משרד המשפטים ציין כי מדובר ב"צו השעה" ובבשורה משמעותית לנפגעי העבירה, בעוד שהשר לוין כינה זאת "מהלך פורץ דרך" המבטא את מחויבות המדינה לטיפול בנפגעים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה