zap group mishpati logo

סלומון טקה – דרמה בהכרעת הדין בבית המשפט

האירוע הטראגי של מותו של סלומון טקה בן ה-18, שנורה על ידי קצין משטרה בחיפה ביוני 2019, הוביל למחאות סוערות ולמשפט ממושך. לאחר שנים של דיונים התקבלה הכרעת הדין: קצין המשטרה זוכה מאשמת גרימת מוות ברשלנות

מאת: מערכת זאפ משפטי
02.04.24
תאריך עדכון: 18.04.24
6 דק'
סלומון טקה – דרמה בהכרעת הדין בבית המשפט

באירוע טראגי שהסעיר את המדינה, סלומון טקה, צעיר אתיופי בן 18, נהרג בחודש יוני 2019 לאחר שנפגע מקליע שירה לעברו קצין משטרה בשכונת קריית חיים בחיפה. הירי הקטלני הוביל למחאות סוערות ברחבי הארץ מצד העדה האתיופית וארגוני זכויות אדם, שראו בכך מקרה של גזענות ושיטור יתר. לאחר חמש שנים של חקירה ודיונים משפטיים, ניתנה הכרעת דין בבית המשפט השלום בחיפה, לפיה הקצין היורה זוכה מעבירת גרימת מוות ברשלנות.

ריכזנו עבורכם את הפרטים המלאים בפרשה ואת השאלות הקשות שנותרו פתוחות. 

תחילת הסכסוך וכתב האישום

על פי כתב האישום שהוגש, הקצין בילה בגינה ציבורית בקריית חיים עם אשתו ושני ילדיו. אשתו הפנתה את תשומת ליבו לכך שנער כבן 13 נותן כסף לשלושה קטינים אחרים, והיא חששה כי הוא נסחט. הקצין פנה לנערים, הציג את זהותו המשטרתית ודרש מהם לרוקן את כיסיהם. בשלב זה הגיע למקום סלומון טקה, שאל מי האיש ודרש ממנו להזדהות, בטענה שהאקדח והתעודה המשטרתית מזויפים.

הירי הקטלני וטענות הצדדים

לפי כתב האישום, הנערים החלו לקלל את הקצין וכשהלך, רדפו אחריו וזרקו לעברו אבנים. הקצין חש בסכנת חיים ממשית, שלף את נשקו, דרך אותו והחל לירות לעבר הקרקע בניסיון להרתיע את החבורה. באופן טראגי, נתז הקליע פגע בסלומון טקה בחזהו וגרם למותו בתוך זמן קצר.

הקצין טען בהגנתו כי חש שחייו ומשפחתו בסכנה ממשית וכי ירה לקרקע כדי להרתיע את החבורה במינימום נזק אפשרי. הוא הדגיש שלא כיוון לפגוע בטקה והירי לא היה מכוון אליו. התביעה טענה מנגד כי הירי היה לא חוקי ובניגוד מוחלט לנהלי המשטרה.

מחאות אלימות והפגנות ענק

מותו הטראגי של טקה הצעיר הוביל לגל מחאות אדיר בקרב העדה האתיופית וארגוני זכויות אדם, שקראו נגד "שיטור יתר על בסיס צבע עור". ההפגנות גלשו במהרה לאלימות קשה, תוך חסימת צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ, ובמהלכן הוצתו רכבים, הושלכו אבנים לעבר שוטרים, מפגינים ושוטרים נפצעו והמשטרה נאלצה לבצע מעצרים כדי להשיב את הסדר.

משפט ממושך ומתוח: עדויות הקצין והמשפחה

המשפט שהחל בעקבות האירוע התנהל במתח רב ובאווירה סוערת במשך חמש שנים, עם עדויות של הקצין מצד אחד והמחאות שלא פסקו מחוץ לבית המשפט מנגד.

הקצין העיד במשפט כי ניסה תחילה לא לפעול כלפי הנערים למרות "מטח האבנים" שספג, וכי רק כשארגז הכלים נגמר, הוא שלף ודרך את נשקו בניסיון להרתיע את חבורת הנערים. "ביקשתי מהמנוח טקה וחבריו ללכת לאחור. הם ידעו שאני חמוש אך זה לא הרתיע אותם מניסיון הלינץ'", העיד הקצין. 

הקצין טען כי היתה לו סמכות לירות ישירות לעבר טקה בגלל סכנת החיים, אך הוא בחר שלא לעשות זאת כדי לא לפגוע בו. "לא דמיינתי שהמנוח ייפגע מנתז לאחר שיריתי לקרקע. לא כיוונתי לפגוע בו", אמר.

הוריו של טקה, האם וובג'יג' והאב וורקה וגם אחותו יפית, הקפידו להגיע לדיונים, במהלכם האם פרצה בבכי לא פעם. לאחר הזיכוי, יצאו בני המשפחה נסערים מהאולם למרות נסיונות השופט לנחמם.

הסיורים בזירה

במהלך המשפט הממושך, השופט ד"ר זאיד פלאח אף ערך סיור בזירת האירוע יחד עם הצדדים במטרה לחקור לעומק את נסיבות הירי הקטלני. 

בסיור הראשון שנערך בחודש יוני 2020, נראה השופט פלאח מדמה בידיו תנוחת אקדח ומכוון לרצפה, תוך שהוא שואל את הנוכחים: "מדוע הוא (הקצין) לא ירה באוויר?". הסיור התקיים תחת אבטחה כבדה, וזאת על רקע החשש לפגיעה בקצין ומשפחתו שהתגוררו בדירת מסתור מאז האירוע.

עימות חריף בין התביעה להגנה

במהלך חקירתו הנגדית בבית המשפט, עימת התובע עו"ד רונן יצחק ממח"ש את הקצין עם החלטתו לירות לכיוון הקרקע ולא לעבר האוויר. "האם אתה חושב היום שירי באוויר מסוכן יותר מלירות לקרקע ליד רגלי נערים?", שאל התובע. הקצין השיב כי הוא עדיין סבור שירי באוויר מסוכן יותר.

התובע המשיך להקשות: "האם כשירית על הרצפה לא חשבת שזה לא חומר שסופג את הקליע?". הקצין הודה שלא חשב על כך באותו הרגע. "אני רוצה להוכיח לך שגם אתה לא מאמין למה שאתה טוען. כי אם זה נכון, אז מדוע לא משנים את נוהל מעצר חשוד לירי על הקרקע במקום ירי באוויר?", אמר התובע בחריפות.

מנגד, טען הסנגור עו"ד יאיר נדשי כי הקצין פעל בהתאם לאימוניו ולדבריו, "כך לימדו אותו באימונים - ברגע שאתה שולף נשק, אתה דורך אותו". הסנגור הדגיש כי הקצין רק רצה "להראות להם שהוא רציני" ואין לו זמן לאזהרות מילוליות בשעת סכנה.

פסק הדין: זיכוי הקצין מגרימת מוות ברשלנות 

חמש שנים לאחר מותו הטראגי של סלומון טקה, הגיע המשפט לסיומו. בפסק דינו, קבע השופט פלאח כי הקצין היורה זוכה מעבירת גרימת מוות ברשלנות שיוחסה לו במקור.

השופט פלאח קיבל את גרסתו של הקצין כי חש סכנת חיים ממשית מהתקיפה באבנים ונסיון הלינץ', וכי לא כיוון לפגוע בטקה עצמו אלא ירה לצידו לקרקע במטרה להרתיע ותו לא. "שוכנעתי שעל אף שהיה נתון בסכנת חיים והיתה לו הסמכות לירות לגוף הסכנה, דהיינו גופו של טקה, החליט הנאשם לירות לצידו בתקווה שיגרום לסכנה לחלוף עם מינימום נזק אפשרי", קבע השופט בהכרעתו. 

התגובות על הזיכוי: התביעה שוקלת ערעור

בעקבות זיכוי הקצין יצאו בני משפחתו של טקה נסערים מאולם בית המשפט. השופט ניסה לנחמם ואמר להם: "הצדק לא פועל רק לצד אחד, מביע תנחומים עמוקים". עם זאת, המשפחה נותרה מתוסכלת ונבוכה. מטעם מח"ש נמסר לתקשורת כי היא שוקלת להגיש ערעור על ההכרעה לבית המשפט המחוזי. 

משפחת טקה קיבלה בעבר פיצוי של 1.8 מיליון שקל ממשרד המשפטים במסגרת הסדר פשרה, אך הדגישה לאחר הזיכוי כי "שום סכום לא יפצה על מות בננו. כל מה שחשוב הוא שמי שירה יקבל עונש ראוי".

השאלות והמחלוקות שנותרו פתוחות

מעבר לפרטי המקרה עצמו, הפרשה מעלה שאלות עמוקות שנשארו פתוחות למרות הכרעת הדין. האם אכן היה זה מקרה בודד של תגובה לא מידתית או שמדובר בגזענות ואפליה שיטתיות במשטרה כלפי האוכלוסיה האתיופית? האם הפקודות והנהלים הקיימים מספיקים כדי למנוע מקרים דומים בעתיד? כיצד ניתן לשמר יחסי אמון בין הציבור למשטרה? ומתי באמת מותר לכוח הביטחון לטעון ל"סכנת חיים" תוך חריגה מנהלים וירי בלתי חוקי? 

הוויכוח בין הצדדים, המשפחה השכולה ועמותות זכויות האדם, לבין המשטרה והפרקליטות לגבי השאלות הללו צפוי להימשך, ועל אף ההכרעה בפרשה הטראגית של סלומון טקה, צפוי שסוגיות אלו ימשיכו להטריד ולא יירדו מן הפרק.

(בתמונה הראשית הפגנת הקהילה האתיופית, 2019. צילום: רותם בן חמו/ שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה