zap group mishpati logo

בית הדין הארצי - התפטרות הרופאים המתמחים אינה חוקית

בית הדין הארצי קבע, כי התפטרות הרופאים המתמחים לא חוקית, והורה להם לשוב לעבודתם

מאת: מערכת משפטי
04.09.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
בית הדין הארצי - התפטרות הרופאים המתמחים אינה חוקית

בית הדין הארצי לעבודה קבע, כי ההתפטרות הקולקטיבית של כ-1000 רופאים מתמחים אינה חוקית. "מכתבי ההתפטרות אינם מעידים על התפטרות אותנטית, כי אם על פעולה קולקטיבית המכוונת להפעיל לחץ בלתי לגיטימי על הגורמים המוסמכים בדין לניהול משא ומתן, הלא הם הארגון היציג של הרופאים והמעסיקים", פסק בית הדין וקבע כי מכתבי ההתפטרות שהוגשו חסרי תוקף ובטלים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

בפסק הדין נקבע, כי התפטרותם ההמונית של הרופאים הצעירים אינה בת תוקף במישור משפט העבודה הפרטי, שכן לא מתקיימים בה היסודות הנדרשים לסיום יחסי עבודה, כולל מסויימות וכוונה ברורה וחד משמעית בהתפטרות.

במישור משפט העבודה הקיבוצי, הראיות מצביעות על כך שההתפטרות ההמונית של הרופאים הצעירים מהווה על פי מהותה פעולה קיבוצית מתואמת המכוונת לשינוי תנאיו של הסכם קיבוצי חתום כדין. " פעולה קיבוצית מתואמת זו ננקטת שלא כדין", נכתב בפסק הדין, " מאחר והיא נעשית בתקופת התחייבות לשקט תעשייתי ומיצוי תביעות, ומאחר שלא אושרה כדין על ידי ארגון העובדים היציג, שהוא בלבד מוסמך להכריז על סכסוך עבודה ושביתה."

ההתפטרות - צעד לא חוקי ולא מידתי
"פעולה קיבוצית למימוש זכויות צריכה להיעשות בכלים חוקיים. לא כך נעשה במקרה שלפנינו"' הדגיש בית הדין. "לכך נוסיף את העובדה שאין מדובר בצעד מידתי לאור הנזק העלול להיגרם מפעולה זו." (כלומר: השארת בתי החולים כמעט נטולי רופאים והעדר אפשרות לטפל בחולים ולתת להם טיפול ראוי).

בפסק הדין נקבע, כי מכיון שיחסי עובד מעביד לא נותקו כדין, ומשלא פסקו ומשלא בוטלו יחסים אלה, על כלל הרופאים במערכת הבריאות, כולל הרופאים המתמחים והרופאים הצעירים החתומים על מכתבי ההתפטרות מושא ההליך הנדון, להתייצב לעבודתם ולהמשיך בעבודתם כסדרה וכהלכתה.

" אי התייצבות לעבודה כאמור, מהווה נטישה בלתי מאושרת של העובדים את מקום עבודתם, על כל ההשלכות הנובעות מכך", כתבה הנשיאה נילי ארד.

לאור האמור, ניתן צו הצהרתי הקובע, כי בנסיבות הענין, ההתפטרות הקולקטיבית בה נקטו הרופאים אשר הגישו את "מכתב ההתפטרות" הינה צעד ארגוני בלתי חוקי, וכי "מכתבי ההתפטרות" חסרי תוקף ובטלים.
כן ניתן צו האוסר על הרופאים לנקוט בצעד ארגוני כלשהו, שיש בו הפרת ההתחייבות בסעיפי ההסכם הקיבוצי בנוגע לביטול סכסוכים, מיצוי תביעות והתחייבות לשקט תעשייתי.

(סק"כ 722-09-11 מדינת ישראל – משרד הבריאות ומשרד האוצר נ' ההסתדרות הרפואית בישראל)

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

למידע נוסף אודות זכויות עובדים, לחצו כאן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים