zap group mishpati logo

משאבי אנוש ושכר - שאלות ותשובות, חלק ב'

רובנו עובדים כשכירים, עצמאיים, מעסיקים עובדים. מתוקף כך, השאלות הקשורות בענייני עבודה והעסקה הן רבות: האם מותר לפטר? האם מגיעים לנו פיצויים פיטורין? האם יש חובה לערוך שימוע? לפניכם שאלות נפוצות שנשאלו לאחרונה בפורום משאבי אנוש ושכר. עו"ד ענת רוזנר מנהלת הפורום, ענתה

מאת: מערכת משפטי
26.09.11
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
משאבי אנוש ושכר - שאלות ותשובות, חלק ב'

התפטרות ופיצויי פיטורין
שאלה: אני עובדת בעיריית ירושלים כמעט 4 שנים במשרה חלקית. במקרה שאני מתפטרת האם מגיעים לי פיצויים וזכויות אחרות ע"פ חוק?

תשובה: אם את מתפטרת כי מצאת עבודה אחרת או מכל סיבה שהיא שלא מזכה אותך לפי החוק והתקנות בפיצויי פיטורים, לא מגיע לך. אבל בדקי עם הועד או בכ"א אם לא מגיע לך סכום כלשהו על פי ההסכם הקיבוצי של עיריית ירושלים.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משאבי אנוש ושכר

שימוע לפני פיטורין
שאלה: עובד שלי נמצא בחברתנו 9 חודשים. האם יש חובת שימוע לפני הגשת מכתב פיטורין לידיו?

תשובה: כן, יש חובה לערוך שימוע לפני שמחליטים על פיטורים. המטרה להודיע לעובד בכתב על הזמנתו לשימוע ואת הסיבה לכוונה לפטר, ואם אתם מסתמכים על מסמכים לצרף לו העתק המסמכים להזמנה לשימוע. בפגישת השימוע יש להסביר לו מדוע רוצים לפטרו ולאפשר לו להגיב ולטעון כנגד הפיטורים. להקשיב ולשמוע מה יש לו לומר ורק אז לשקול אם לפטרו אם לאו. אם תחליטו לפטרו, יש להוציא לו מכתב פיטורים בו תכתבו את סיבת הפיטורים ותזכירו את השימוע שנערך ואת שיקולים ששקלתם לאחר השימוע.

עיכוב במתן משכורת
שאלה: עבדתי ברשת מזון במשך כשבועיים וחצי. במהלך העבודה שלי שם המנהלת כמעט שלא הייתה נוכחת, ולא נתנה לי לחתום על טופס 101. בנוסף, נתנו לי חולצה שתשמש כמדים ולא הוחתמתי על פקדון עליה.
לאחר שעבדתי שבועיים וחצי התפטרתי עקב יחס מזעזע מצד המנהלת, ועכשיו כשהלכי לקחת את המשכורת ב- 10 לחודש, המנהלת אמרה שהיא לא יכולה לתת לי אותה מכיון שלא החזרתי את החולצה. לאחר יומיים החזרתי את החולצה, ועכשיו היא טוענת שהיא לא יכולה לשלם לי את המשכורת מכיון שלא חתמתי על טופס 101, ולכן אני צריכה לחכות עכשיו עד ל-10 בחודש הבא.
רציתי לדעת האם זה חוקי , שהמנהלת לא החתימה אותי במשך כל כך הרבה זמן והאם זה חוקי שהיא גורמת לי לחכות חודש נוסף?

תשובה: לא, זה לא חוקי. עליה לשלם לך את השכר במועד. אם לא החתימו אותך על ט' 101 בגלל רשלנות המעסיק, בקשי מפרעה ע"ח השכר בסכום השכר, שאם לא כן, הודיעי להם שתגישי תביעה להלנת שכר. (יש טופס תביעה בבית הדין ותוכלי למלאו).

פיטורי עובד ומקום מגורים
שאלה: מועסק אצלי עובד כמעט שנתיים. החלטתי לפטרו , שאלתי היא : האם הזמן שעלי להקציב לו היא 14 יום מראש או יותר ? האם עליו להמשיך את עבודתו בזמן זה? האם עלי להמשיך לשלם לו על זמן זה?
כחלק מעבדתו הוא גר בעסק.  מתי עליו לפנות את המגורים? לא אוכל להעסיק עובד במקומו כל עוד הוא גר במקום ומצד שני מסרב להמשיך עבודתו.

תשובה: אם העובד הינו עובד חודשי יש לתת לו הודעה מוקדמת של חודש ימים. אם הינו עובד יומי והוא עובד כמעט שנתיים יש לתת לו הודעה מוקדמת של 14 יום בשנה הראשונה ושל יום לכל שני חודשי עבודה בשנה השנייה. בתקופת ההודעה המוקדמת ניתן להעסיק את העובד ולהמשיך לשלם לו שכר, ואם אינך רוצה להעסיקו עליך ליתן לו תמורת הודעה מוקדמת. לעניין המגורים אני מציעה שתתייעצי עם עו"ד אחרי שתביאי בפניו את כל העובדות כולל הסכם לעניין זה או הנוהג במקום העבודה.

פיטורין לאחר חוות - דעת גרפולוגית
שאלה: יש לנו עובדת שהתקבלה לעבודה לפני חודש. כעת הגיעה חוות דעת של גרפולוגית מאוד שלילית לגביה. האם יש חשש לפיטורין מסיבה זו בלבד?

תשובה: אם אתם מקום עבודה פרטי, ויש בחוות הדעת דברים לגבי אישיותה שמפריעים לכם שאינם קשורים לחוקי השיוויון (אפליה בעניין אדם עם מוגבלות או לגבי אחד הנושאים המופיעים בס' 2 לחוק שיוויון הזדמנויות בתעסוקה), מותר לכם לפטרה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים