zap group mishpati logo

מורה נבוכים למתגרש - מדריך לגירושים מוצלחים

חשוב להתכונן לקראת הליך הגירושין, ולהצטייד בכמה שיותר ידע, כלים ומיומנויות

מאת: נגוהה שפרלינג
12.12.11
תאריך עדכון: 24.04.14
5 דק'
מורה נבוכים למתגרש - מדריך לגירושים מוצלחים

האהבה התעופפה מהחלון, השתיקות ארוכות, השחיקה הרקיעה שחקים, האינטימיות מזמן כבר אינה ואתם מתקשים להחליף ביניכם מבטים? אתם, כמו אלפי זוגות בישראל, הסקתם כי האופציה להתגרש עדיפה על פני האופציה להישאר בקשר לא מספק, ואתם תוהים לאן ממשיכים מכאן? ובכן, יש לא מעט נתיבים ודרכי פעולה והרבה מאד מידע שעליכם לעבד, והרי הוא לפניכם- מורה נבוכים למתגרשים מתחילים.

רוצים לשאול את המומחים שאלה? היכנסו עכשיו לפורום גירושין

ההחלטה לפרק את התא המשפחתי איננה החלטה קלה ויישומה דורש משאבים כלכליים, נפשיים ופיסיים אדירים. הליך גירושים הוא תהליך ארוך, רב שלבי ומורכב, שחשוב מאד להתכונן לקראתו ולהצטייד בכמה שיותר ידע, כלים ומיומנויות, כדי להשלימו בדרך היעילה ביותר, תוך מינימום פגיעה בצדדים המעורבים ובבני משפחתם, בעיקרם הילדים.

משפחה במשבר – דרושים אנשי מקצוע

לאחר שהחלטתם, כי אין מנוס אלא להתגרש, נמליץ לכם להתחיל את התהליך בליווי צמוד של שני אנשי מקצוע; האחד, מומחה מתחום בריאות הנפש שיסייע לכם, יעניק תמיכה רגשית ונפשית שכה נחוצה, ויצמצם את הפגיעה בכם ובילדיכם. והשני, עו"ד מומחה לדיני משפחה, בעל ניסיון וותק, עו"ד הבקי בכל חידושי החוק והפסיקה, ומכיר על בוריים את ההליכים הכרוכים בגירושים.


איסוף ראיות

הצעד השני המומלץ הוא איסוף ראיות ואסמכתאות- תמונות, מסמכים או הקלטות שישקפו את מצב הדברים ויתמכו בטענותיכם ויסייעו בהגנה על זכויותיכם בעת הצורך. כך, יש לרכז ולאסוף ראיות המעידות על המצב הכלכלי- הכנסות, הוצאות ורמת חיים; ראיות המעידות על מצב הזוגיות- ראיות לבגידה, להיעדר אינטימיות, לפרידה וכדומה; וכן ראיות להתנהגות בלתי הולמת של בן הזוג, דוגמת התעללות פיסית או נפשית, הזנחה, הסתרת רכוש וכדומה.

להתגרש בפועל

הצעד הבא הוא לעבור למימוש הגירושים, וזאת בעזרת עוה"ד ובהתאם לעצתו שתתבסס על נסיבות העניין, המצב והמאפיינים השונים של יחסי בני הזוג. יהודים במדינת ישראל יכולים להתגרש רק בהסכמה, והסכמה כזו כרוכה בהסכמה בנוגע לשלושה עניינים מרכזיים, כך: חלוקת רכוש - מי יקבל מה; חלוקת משמורת והסדרי ראייה- מי יהיה עם הילדים, מתי ואיפה; ותשלום מזונות לאשה ולילדים.

את כל אלה ניתן לנסח ולקבוע בהסכם גירושין לאחר משא ומתן במסגרת או שלא במסגרת גישור, או באמצעות פסק דין של בית משפט:

הסכם גירושים

האופציה הטובה ביותר היא לנהל משא ומתן בניסיון לנסח הסכם גירושים תוך הימנעות מהגשת תביעות לבית משפט. אופציה זו חוסכת זמן, כסף ומלחמות מיותרות. המו"מ מתנהל באמצעות עורכי הדין וסיכוייו להצליח תלויים ביחסי בני הזוג ובמידת מורכבותו של המקרה. בני זוג המוכנים להתפשר ועמדותיהם קרובות ברוב הנושאים יסיימו את התהליך בניסוח הסכם גירושין מפורט. ההסכם אמור לשקף את רצון והסכמות הצדדים ולשמור על האינטרסים והזכויות של כל צד. על נוסחו הסופי של הסכם הגירושים חותמים שני בני הזוג והוא מוגש לאישור בית המשפט. ללא אישור בית משפט להסכם אין כל תוקף.

גישור לגירושים

אלטרנטיבה לניהול המו"מ באמצעות עו"ד היא ניהולו באמצעות מתווך- מגשר שיסייע לצדדים להתדיין בכבוד ובמתינות, באופן שיוביל להסכם שיבטיח את הזכויות ומימוש האינטרסים של הצדדים. תפקידו של המגשר הוא לפתוח ערוץ תקשורת יעיל בין המעורבים, ולנתב ולהוביל את הצדדים למציאת פתרון מוסכם שיספק את שניהם. הפתרונות ינוסחו בהסכם גירושין המצריך את אישור בית המשפט כדי לקבל תוקף.

פנייה לערכאות

בפני זוגות אשר לא מסוגלים להידברות ומשא ומתן ביניהם לא יוביל להסכם גירושין, ניצבת האופציה הפחות יעילה, הכרוכה בבזבוז של זמן וכסף ולרוב אף גובה מחיר נפשי, והיא פנייה לבית משפט. פנייה לבית משפט כרוכה בהגשת כתב תביעה ונספחיו לבית המשפט. כמובן שמומלץ ביותר לעשות זאת באמצעות עורך דין, שיזהה באיזה בית משפט עדיף שהדיון ישמע.

היכון, הכן, צא (או עניין של עיתוי)

בית משפט עדיף? מה זאת אומרת? ובכן, לא לכל בית משפט יש סמכות לדון בכל עניין. בתי משפט המוסמכים לדון בתהליך גירושים הם שניים- בית הדין הרבני ובית משפט לענייני משפחה, שסמכותם והחוק המיושם בהם שונה ותיתכן עדיפות לדיון באחד מהם. כך, מאחר שבית הדין הרבני דן בהתאם לדיני המשפט העברי, לאישה, לרוב, עדיף להגיש תביעותיה לבית משפט לענייני משפחה, ואילו לגבר עדיף להגיש תביעותיו לבית הדין הרבני, אך לא תמיד כך הדבר, ולכן חשוב לקבל ייעוץ מעו"ד מומחה לדיני משפחה. ישנו הבדל נוסף בין בתי המשפט- רק בית דין רבני מוסמך לדון בתביעה לגט. בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לדון רק בתביעות הכרוכות בגירושין, ודיון בהן יצריך פניה לביה"ד הרבני בעניין תביעה לגט.

ומי קובע איזה בית משפט ידון באיזו תביעה? ובכן, הכל שאלה של עיתוי - יש מירוץ בין הערכאות, הערכאה אליה מוגשת התביעה ראשונה היא הערכאה בעלת הסמכות לדון בתביעה. עצם הגשת התביעה במועד מוקדם היא המקנה לערכאה את הסמכות לדון בתביעה, ומבטלת כל אופציה של הערכאה האחרת לדון בתביעה שתוגש בשלב מאוחר יותר. במילים אחרות, בית המשפט אליו מוגשת התביעה ראשון הוא בית המשפט שידון בכל התביעות הקשורות לבני הזוג.

לסיכום, למרות הקושי הבלתי נמנע הכרוך בפירוק המשפחה, בהחלט קיימת דרך טובה ועדיפה לקיים הליך של גירושים במינימום זמן, הוצאות  ועגמת נפש. הצטיידו בעו"ד ובפסיכולוג, הכירו את הצד המשפטי של הליך הגירושים, קראו מידע חיוני, נקטו פעולות נכונות בעיתוי המתאים וכך תקלו על עצמכם ועל בני המשפחה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה