zap group mishpati logo

אושר סופית: קטין נפגע עבירה יקבל פיצויים של עד 10,000 ש"ח

הצעת החוק תאפשר הזו לנפגע עבירה לקבל את הסכום שקבע בית המשפט (עד לתקרה) מהמדינה, גם אם המזיק לא עמד בחובתו

מאת: מערכת משפטי
09.02.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
אושר סופית: קטין נפגע עבירה יקבל פיצויים של עד 10,000 ש"ח

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תיקון מס' 14), התשע"ב-2012, של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) וקבוצת ח"כים.

הצעת החוק שאושרה סופית קובעת, כי כאשר בית המשפט מחייב עבריין לפצות את מי שניזוק מהעבירה בשל הנזק שגרם לו, לפי סעיף 77 לחוק העונשין, התשל"ז–1977, סעיף 26 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א–1971, או סעיף 11 לפקודת המבחן [נוסח חדש], התשכ"ט–1969, והניזוק הוא קטין בעת ההחלטה, המרכז לגביית קנסות ישלם את סכום הפיצוי, עד לתקרה של 10,000 שקלים.
כל סכום שישולם על חשבון החוב בהמשך, עד לגובה התשלום ששילם המרכז לניזוק, ייזקף לטובת אוצר המדינה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

הנפגע יקבל את הסכום שמגיע לו
יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), הציג את ההצעה, שהוכנה בוועדה ואמר כי: "לא אחת מי שהוטל עליו לשלם פיצוי לניזוק מהעבירה לא עומד בתשלום חובו בכלל, או לא עומד בתשלום החוב במועדו, וההצעה הזו תאפשר לקרבן לקבל את הסכום שקבע בית המשפט (עד לתקרה) מהמדינה, גם אם המזיק לא עמד בחובתו. בנוסף, התיקון יאפשר לנפגע לקבל את סכום הפיצוי מהמדינה מיידית, אף אם הנאשם אינו חייב לשלם את הפיצוי עד למועד מאוחר יותר (כגון אם בית המשפט פסק את הפיצויים בתשלומים, או בתשלום דחוי)".

יתרת החוב תעמוד לפירעון מיידי
בנוסף, ההצעה באה לתקן את סעיף 77 לחוק העונשין, התשל"ז–1977, ולקבוע כי אם בית המשפט גזר פיצוי לניזוק מעבירה שישולם במספר תשלומים, והנאשם לא שילם אחד מהם, תעמוד יתרת החוב לפירעון מיידי. כך, החוב יתגבש כבר לאחר אי-עמידה בתשלום הראשון, בשונה מהדין כיום שבו המרכז רשאי להתחיל לגבות חוב רק לאחר שחייב לא שילם את כל התשלומים שהיה עליו לשלם. התיקון המוצע יחול הן לעניין בגירים והן לעניין קטינים.

יוזמת החוק ח"כ אורלי לוי-אבקסיס אמרה בוועדה, כי מדובר במהפך. "לראשונה המדינה מסכימה לשלם לקטין נפגע עבירה פיצויים. החוק נדון בכנסת במשך שנים רבות, ובזכות שיתוף פעולה, ורצון טוב של משרדי המשפטים והאוצר, הצלחנו לברך על המוגמר".

18 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה, שעברה ללא מתנגדים.
17 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית, שעברה ללא מתנגדים.

לקריאת הידיעה הקודמת בנושא לחצו כאן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה