zap group mishpati logo

כך תתגרשו נכון לאחר החגים: טיפים מ-3 עורכי דין למשפחה

לשקול מילים, לשמור מסמכים, ולנשום עמוק: על רקע העליה בהיקף הגירושין לאחר החגים, עורכי דין המתמחים בתחום נותנים עצות לקראת פסח

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
20.03.17
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
כך תתגרשו נכון לאחר החגים: טיפים מ-3 עורכי דין למשפחה

זה קורה פעמיים בשנה, במהלך חודש תשרי ובפסח: תקופת החגים מגיעה, ומביאה איתה שהות ממושכת עם המשפחה. רובנו רואים בחופשה הארוכה ברכה, הזדמנות לבלות זמן איכות עם האנשים שקרובים אלינו ביותר, ולהקדיש תשומת לב רבה יותר לבני ובנות הזוג שלנו ולילדינו. 

אבל, בעוד שרובנו מצליחים לשמור על יציבות בתקופת החגים, ולעבור אותה עם רמה נסבלת של חיכוכים, עבור חלק מהמשפחות סיר הלחץ כבד מנשוא. הילדים הופכים לחסרי סבלנות, המשפחה המורחבת מתערבת בנעשה בלי שהתבקשה, והוויכוחים עם בן או בת הזוג שהיו מתחת לפני השטח (וכמעט לא הורגשו בזמן המועט שבין העבודה לשינה) הופכים לפתע לבלתי נסבלים. 

המתחים האלה הם הסיבה לתופעה שמורגשת היטב במשרדי עורכי דין העוסקים בגירושין: עלייה משמעותית במספר הזוגות שמעוניינים להתגרש לאחר החגים. מה מקור התופעה, אילו הליכים שכיחים יותר בקרב מתגרשים לאחר החגים, ומה מומלץ לעשות - כדאי לדעת ולהיערך מראש.

עו"ד ורד-קינן ממליצה לפנות לעורך דין, כאשר אחד מבני הזוג חש מאוים, כאשר ננקטת כלפיו אלימות מכל סוג, או כאשר ברור שהצד השני רוצה להתגרש. אם הדברים פחות ברורים, אפשר לפנות להליך של גישור, ולבחון אפשרות להגיע לשלום בית

אלימות, עיכוב יציאה מהארץ וייעוץ

עו"ד טלי ורד-קינן
עו"ד טלי ורד-קינן

עו"ד טלי ורד-קינן מאשרת, כי אמנם קיימת עליה במספר הפניות שמגיעות אליה לאחר החגים מצד זוגות שמבקשים להתגרש. לדבריה, עליה זו נובעת, בין היתר, ממעורבות אינטנסיבית בחיי בני הזוג מצד המשפחה המורחבת: עם החגים, מגיעות גם המריבות אצל מי מתארחים, ולצידן מגיעה מעורבות יתר של בני המשפחה המורחבת בזוגיות ובחיי המשפחה הגרעינית המצומצמת. 

כשזוגות המבקשים להתגרש פונים לעו"ד ורד-קינן, העצה הראשונה שהיא נותנת להם היא קודם כל לנשום עמוק. לדבריה, אחרי שכבר מתחילים את הליך הגירושין קשה יותר לחזור אחורה, ולכן חיוני להגיע להחלטה שרוצים להתגרש בצורה שלמה. אם בני זוג מרגישים שהם לא בטוחים שהגיעו לסוף הדרך, כדאי שיבדקו זאת עם מטפל זוגי מוסמך או עם מגשר. 

עו"ד ורד-קינן ממליצה לפנות לעורך דין, כאשר אחד מבני הזוג חש מאוים, כאשר ננקטת כלפיו אלימות מכל סוג, או כאשר ברור שהצד השני רוצה להתגרש. אם הדברים פחות ברורים, אפשר לפנות להליך של גישור, ולבחון אפשרות להגיע לשלום בית, ובמקביל להיערך למצב שבו הגישור לא יצליח ובני הזוג ייאלצו להתגרש. ניתן לקיים את שני ההליכים במקביל, באמצעות עורך דין המתמחה בתחום דיני משפחה, שהוא גם מגשר מוסמך, ולא ממהר לדחוף את הצדדים לגירושין.

עו"ד ורד-קינן ממליצה לבני זוג העומדים להתגרש בתקופת החגים לא להרוס לילדים את החג, ואם ניתן לחכות לסופו ולעשות הדברים אחריו בשקט, אז להמתין. אם יש חשש שאחד מבני הזוג יטוס לחו"ל ויברח מהארץ עם הילדים או שהוא מתנהג באלימות כלפי הצד השני, ניתן לפנות לבית המשפט גם בתקופת החגים ולבקש סעד דחוף. 

עו"ד ורד-קינן ממליצה לא לחכות, ולקבל ייעוץ לפני החגים, במיוחד אם יש חשש מנסיעה לחו"ל של בן הזוג שבעקבותיה הפחד הוא שבן הזוג יברח ולא ישלם מזונות או שהילדים יחטפו לחו"ל. לדבריה, הרבה יותר קשה להחזיר ילדים חטופים לישראל מאשר למנוע את החטיפה מראש, ולכן במקרי קיצון מומלץ לפנות לעורך דין לפני החגים ולשקול הגשת בקשה לעיכוב יציאה מן הארץ.

בקשה ליישוב סכסוך היא הליך חדש יחסית, שבמסגרתו מחויבים בני הזוג לפנות לבית המשפט לפני ניהול תביעת גירושין, ולנסות להגיע לפשרה, באמצעות עובדים סוציאליים

בקשה ליישוב סכסוך

עו"ד איל בר-לב
עו"ד איל בר-לב

עו"ד איל בר-לב, שהינו גם מגשר משפחתי מוסמך, טוען שעיקר הפניות המגיעות אליו לאחר החגים הן מצד גברים שמתלוננים, בין היתר, על עליה בהיקף המטלות הנדרשות מהם בתקופה זו. לדבריו, החגים יוצרים גם עומס כלכלי גדול על הזוג הנשוי, ולעיתים הפיצוץ ביניהם בתקופה זו נובע מסיבות כלכליות, כאשר בת הזוג מלאה טענות על חוסר היכולת של בן זוגה לדאוג לפרנסתה ומגישה נגדו בקשה למזונות.

עו"ד בר-לב מציין, כי חלק מהנשים שמבקשות להתגרש מסיבה זו במהלך תקופת החגים אינן ערות לכך, שעם משכורת אחת ומזונות יהיה להן הרבה יותר קשה להסתדר מאשר עם שתי משכורות. זו אחת הסיבות לכך שרבים מן הזוגות הגרושים מכים על חטא, ואומרים כי אילו היו יודעים מה יהיו המשמעויות של הגירושין בסופו של דבר, יתכן שלא היו מתגרשים מלכתחילה. 

באופן כללי, מציע עו"ד בר-לב לבני זוג שחווים קשיים, לא לקבל החלטות נמהרות, ואם הגיעו מים עד נפש, לצאת לחופש לכמה ימים לבד, כדי לחשוב על הדברים. למי שמרגיש כי הזוגיות מאמללת אותו בצורה בלתי נסבלת, מציע עו"ד בר-לב להגיש בקשה ליישוב סכסוך.

מתגרשים? הטבעת יורדת

מהי בקשה זו? בקשה ליישוב סכסוך היא הליך חדש יחסית, שבמסגרתו מחויבים בני הזוג לפנות לבית המשפט לפני ניהול תביעת גירושין, ולנסות להגיע לפשרה, באמצעות עובדים סוציאליים. למרות האופי הנינוח יחסית של ההליך, עו"ד בר-לב מציע ללקוחות לא להתבלבל ולנהל את הבקשה תוך היוועצות בעורך דין צמוד, כדי לא לעשות טעויות שיעלו להם ביוקר מאוחר יותר. 

אילו טעויות ניתן לעשות בהליך הגירושין? עו"ד בר-לב מציע, למשל, לאלו שרוצים משמורת משותפת, לא לדבר בבית המשפט על שעות העבודה הארוכות שלהם, ועל כך שאינם מסתדרים עם מטלות הבית. לדבריו, טעות נוספת נוגעת לאופן שבו אחד מבני הזוג מציג את התנהלות האחר: אם הבעל אומר שהוא ואשתו לא רואים את הדברים עין בעין, הסיכוי שיקבלו משמורת משותפת נמוך מאוד.

הטיפ החשוב באמת שנותן עו"ד בר-לב לתקופת החגים לא נוגע לזוגות גרושים, אלא דווקא לנשואים: לדבריו, לא צריך לחכות לדרמה כמו גירושין כדי לנצל את ימי החגים עם ילדים, ויש להסתכל עליהם כעל זכות ולא כעל חובה. אחר כך, כאשר מתגרשים, זוגות רבים שלא מבלים עם הילדים בתדירות גבוהה, מצטערים שלא בילו די זמן עם ילדיהם כשהיתה להם האפשרות לכך. 

לעיתים, כאשר אחד מבני הזוג נוהג באלימות או פועל בצורה מתגרה, הדבר גורם לצד השני להגיש נגדו תלונה במשטרה או לבקש צו הרחקה - מה שמקשה מאוד על ניהול ההליכים בהמשך מבחינה משפטית

לא לפעול בצורה אימפולסיבית, לשמור מסמכים

עו"ד אריה לרנר
עו"ד אריה לרנר

לעו"ד אריה לרנר יש כמה טיפים לזוגות המבקשים להתגרש לאחר החגים. הטיפ הראשון נוגע לעצם ההחלטה. לדבריו, אצל לקוח המעוניין להתגרש, חייבת להתגבש עמדה ברורה מאוד ביחס להליך, ואסור לו לפעול בצורה אימפולסיבית לגמרי ולתת לרגשות להניע אותו. לעיתים זוגות שמבקשים להתגרש חוזרים בהם לאחר מכן, ולכן חשוב לחשוב לעומק לפני מעשה.

הטיפ השני של עו"ד לרנר נוגע לטעויות נפוצות שעושים לקוחות שמעוניינים להתגרש. עו"ד לרנר מציע להם להימנע באופן גורף מאלימות כלשהי, פיזית ומילולית, ולא להיכנס לעימותים עם הצד השני. לעיתים, כאשר אחד מבני הזוג נוהג באלימות או פועל בצורה מתגרה, הדבר גורם לצד השני להגיש נגדו תלונה במשטרה או לבקש צו הרחקה - מה שמקשה מאוד על ניהול ההליכים בהמשך מבחינה משפטית.

הטיפ השלישי נוגע לשמירת מסמכים, החל מחשבונות בנקים וכלה בהתכתבויות עם אדם שלישי. לדברי עו"ד לרנר, יש להיזהר מלהעביר לצד השני מסמכים בעייתיים שעלולים לפגוע נגד הלקוח, ולהיזהר מלהעביר אינפורמציה בעייתית שעלולה לפגוע בו בהמשך הדרך.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה