zap group mishpati logo

האם ומתי ניתן לתבוע את הכתוב והמובטח בכתובה?

רבים נוטים לכתוב סכום גדול בעת החתימה על הכתובה ביום הנישואין, מבלי להבין את ההשלכות מרחיקות הלכת שעלולות להיות לכך במקרה של גירושין

מאת: עו"ד מינה קלמן חדדעו"ד מינה קלמן חדד
14.05.17
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
האם ומתי ניתן לתבוע את הכתוב והמובטח בכתובה?

הכתובה היא מסמך יהודי-משפטי מחייב שמקורו בתלמוד. בכתובה מפורטות חובות הבעל כלפי אשתו, ובעיקר התחייבותו הכספית במקרה שתגורש או תתאלמן. הבעל חייב בכלכלת האשה, מדור, כסות ועוד.

על פי פסיקת בתי המשפט, הכתובה מהווה מסמך משפטי מחייב, אך מאחר שמקור החיוב לכתוב בכתובה הוא בדין הדתי, הרי שעצם החבות תידון על פי כללי המשפט העברי, ובית הדין הרבני הוא בעל הסמכות הבלעדית הייחודית לדון בעניין זה. תביעת הכתובה עומדת בפני עצמה, ואינה תלויה בתביעות הכספיות האחרות הקשורות לגירושין המתנהלות בבית המשפט לענייני משפחה.

במהות, הכתובה מהווה אקט קנייני, אך לכתובה משמעות רבה עבור הבטחת עתידה של האשה בתקופה בה נכתבה. הכתובה נועדה בפועל להגן על האשה במקרה של גירושין ולהגדיל את ערכה בפני בעלה

מהי מטרת הכתובה?

במהות, הכתובה מהווה אקט קנייני, אך לכתובה משמעות רבה עבור הבטחת עתידה של האשה בתקופה בה נכתבה. הכתובה נועדה בפועל להגן על האשה במקרה של גירושין ולהגדיל את ערכה בפני בעלה:

דאגה לכלכלת האישה לאחר גירושין - החיוב בכתובה הוא עוד מתקופת התלמוד, שבה לנשים לא היה כל מעמד בחברה. כדי למנוע מצב שבו אשה תישאר חסרת כל במקרה של גירושין, קבעו החכמים כי על הבעל יהיה לשלם לה סכום שיכלכל אותה למשך שנה, מתוך הנחה שכעבור שנה כבר תינשא מחדש. 

העצמת ערכה של האשה - סיבה נוספת לחיוב הבעל בכתובה, "שלא תהיה קלה בעיניו לגרשה". כלומר, החיוב הכספי נועד לגרום לבעל להעריך את אשתו ולמנוע גירושין חפוזים, שהרי בזמנו נהג דין התורה, לפיו מותר היה לגרש את האשה בקלות ואף ניתן היה לשאת אשה נוספת.

הרב דיכובסקי, אישיות בולטת בעולם בתי הדין, כתב לא אחת בפסיקותיו, כי אין להגזים בסכום הכתובה. לא אחת, הגבר כותב סכום גבוה ביותר, ואינו נותן דעתו שישנה סבירות שיצטרך לשלם את הכתובה

מהו הסכום שמחייבת הכתובה?

הסכום שיספיק לקיומה הכלכלי של האשה למשך שנה, כפי שנקבע בתלמוד הוא 200 זוז לאישה בתולה ו-100 זוז לאשה גרושה, או אלמנה. 
הרב דיכובסקי, אישיות בולטת בעולם בתי הדין, כתב לא אחת בפסיקותיו, כי אין להגזים בסכום הכתובה. לא אחת, הגבר כותב סכום גבוה ביותר, ואינו נותן דעתו שישנה סבירות שיצטרך לשלם את הכתובה. לסכום של -200 זוז, מוסיפים תוספת כתובה, כל אחד על פי רצונו וכיסו. הרב דיכובסקי המליץ שהסכום המינימאלי יהיה כ-60,000 ₪. כלומר כ-5000 ₪ לחודש למשך שנה. זאת, בהתאם לשכר המינימום שנקבע על ידי הביטוח הלאומי. מעבר לסכום המינימאלי, יכול כל גבר להוסיף "תוספת כתובה", בהתאם לרצונו וללא הגבלה כלשהי. 

מכיוון שהכתובה היא מסמך משפטי מחייב, כל אשה יכולה במעמד הגירושין לדרוש בבית הדין הרבני את כתובתה, ללא קשר למה שקיבלה על פי חוק יחסי ממון בין בני-זוג

מהן ההשלכות של סכום הכתובה?

למרבה הצער, רוב הגברים אינם מבינים את המשמעות האמיתית שיש לסכום שנקבו בעת החתימה על הכתובה ומתחייבים לסכום עצום כדי להרשים אם הכלה או את הקהל. מכיוון שהכתובה היא מסמך משפטי מחייב, כל אשה יכולה במעמד הגירושין לדרוש בבית הדין הרבני את כתובתה, ללא קשר למה שקיבלה על פי חוק יחסי ממון בין בני-זוג (התשל"ג-1973 ), הקובע כי כל אחד מבני הזוג זכאי לקחת איתו בעת הגירושין את כל הנכסים שהביא עמו לקשר, ובנוסף, מחצית הנכסים שהצטברו במהלך הקשר המשותף. 

כיום, יותר מאשר בעבר, נשים תובעות את הכתובה ולעורכי הדין ישנה משמעות רבה בתחום ההתנהלות בבית הדין. 

אין ספק, כי במידה שהאשה זכתה לאמצעי מחייה מכובדים באמצעות מזונות, בית, איזון משאבים, הדרישה לכתובה  ו"תוספת כתובה" היא מורכבת יותר

בית הדין הרבני יכול להתערב ולהפחית את הסכום

בפועל, למרות היות הכתובה מסמך משפטי מחייב, הדיינים מבינים שהסכומים הנקובים בכתובה הינם מופרזים ונכתבו ללא מחשבה מעמיקה מצד הבעל. 
אך, מכיוון שהדיינים לא יבטלו את נושא הכתובה באשר היא חיוב הלכתי, מנסים הדיינים להגיע להסכמות על פי מצב בני הזוג, וההתנהלות המשפטית בין עורכי הדין.

אין ספק, כי במידה שהאשה זכתה לאמצעי מחייה מכובדים באמצעות מזונות, בית, איזון משאבים, הדרישה לכתובה  ו"תוספת כתובה" היא מורכבת יותר. למרות זאת, הכתובה הינה הליך נפרד בבית הדין הרבני בלבד, ולא אחת, אשה תזכה לנכסים מכוח חוק יחסי ממון: תשל"ג- 1973 והן לחלק מהכתובה מכוח הדין הדתי. 

במקרה אחר שבו הוכח כי הגבר הנו בעל אמצעים, פסק בית הדין כי עליו לשלם את הכתובה בסך מיליון וחצי שקלים

דוגמאות מהפסיקה

כך למשל במקרה בו טיפלה הח"מ, היא יצגה אשה שנותרה חסרת כל, לאחר שבעלה איבד את ביתם וממונם המשותף בהימורים. האישה תבעה את כתובתה על סך 120 אלף שקלים, ובית הדין פסק כי עליו לשלם לה את הסכום, בחלוקה של 5000 שקלים בכל חודש, כך שתוכל לכלכל את עצמה למשך שנה שלמה.

בני הזוג מתגרשים - יש לחלק את הזכויות

לעומת זאת במקרה אחר, יצגה הח"מ גבר שנתבע על ידי גרושתו לתשלום הכתובה בסך 700 אלף שקלים. לבני הזוג היו חובות משותפים בסך של כ- 80,000 ש"ח, לא היה בית משותף והם התגוררו בשכירות אצל אמו של האיש, קבע בית הדין, כי עליו לשלם רק 33,000 ש"ח, מהכתובה בפריסה ל-33 חודשים.  
במקרה אחר שבו הוכח כי הגבר הנו בעל אמצעים, פסק בית הדין כי עליו לשלם את הכתובה בסך מיליון וחצי שקלים. 

הכתובה הינה קלף מיקוח בעל משמעות בתהליך הגירושין

לסיכום:

1. אין לכתוב בכתובה סכום בלתי סביר.

2. הכתובה הינה מסמך משפטי מחייב, ובתקופה האחרונה נשים חוזרות לתבוע את כתובתן והן "תוספת כתובה"

3. הכתובה הינה קלף מיקוח בעל משמעות בתהליך הגירושין. 

4. על עוה"ד המטפל בנושא הכתובה להיות מומחה גם במשפט העברי ובהתנהלות בבתי הדין הרבניים.

* סייעה בהכנת הכתבה - יערית טרבלסי, כתבת זאפ משפטי

עו"ד מינה קלמן חדד

עו"ד מינה קלמן חדד

עו"ד מינה קלמן חדד סיימה תואר במשפטים במכללה למנהל, ובנוסף לכך, יש לה תואר ראשון במדעי ההתנהגות וספרות עברית ותואר שני במנהל חינוכי מטעם אוניברסיטת בן גוריון. עו"ד קלמן חדד בעלת ניסיון עשיר במגוון נושאים חינוכיים ומשפטיים. היא עוסקת בדיני משפחה, צוואות, ירושות דיני מקרקעין וגישור.

דיני משפחה וגירושין, גישור

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד מינה קלמן חדד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה