zap group mishpati logo

חוזים מול אולמות אירועים - מדריך

מה חשוב לבדוק לפני שחותמים על חוזה עם אולם אירועים ומה ניתן לעשות במקרה של ביטול האירוע ברגע האחרון?

21.05.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
חוזים מול אולמות אירועים - מדריך

בכל שנה, רגע לפני שיא עונת האירועים, אנחנו שומעים על זוגות שרגע לפני היום הגדול מצאו את עצמם ללא אולם וללא הכסף ששילמו כמקדמה, לאחר שהמקום שבו תכננו לערוך את האירוע נסגר מסיבות שונות. לפניכם מידע שיעזור לכם להימנע מראש ממצבים בעייתיים ומבזבוז כסף מיותר.

עסק שאין לו רישיון עסק תקף, אינו מבוטח ומעמיד בסכנה את בעלי האירוע, האורחים והצוות

בדיקות מקדימות לחתימה על החוזה

רישיון עסק - אולמות וגני אירועים רבים בישראל פועלים ללא רישיון עסק, כך שהם חשופים לסכנת סגירה מיידית. יותר מכך - עסק שאין לו רישיון עסק תקף, אינו מבוטח ומעמיד בסכנה את בעלי האירוע, האורחים והצוות. 

מאז אסון ורסאי יש הקפדה רבה על רישיון העסק, שמעבר להיתרי הבניה, דורש גם אישורים של רשויות נוספות כגון: משטרה, מכבי אש ועוד. לכן, הדבר הראשון שיש לבקש מבעל האולם/ גן האירועים לפני שחותמים על החוזה, הוא לראות את תעודת רישיון העסק, וחשוב לשים לב היטב שאכן מדובר ברישיון עסק ולא באישור תהליך להוצאת רישיון, או באישור היתר בניה כדין שניתן במסגרת אישור עסקים. במידה שמדובר באולם / גן אירועים אשר נמצא בהליך רישוי עסק, כדאי לברר פרטם על התהליך בו מצוי האולם / גן האירועים, ובכל מקרה מומלץ מאוד לקבל ייעוץ משפטי נקודתי לעניין זה. בכל מקרה, חשוב להבטיח שהתשלום העיקרי בגין האירוע ישולם לאחר האירוע.

בדיקה של בעל המניות - בדומה לתהליך של רכישת רכב שכולל בדיקה של הבעלים, עיקולים וכו', גם לפני שחותמים על חוזה עם אולם אירועים, מומלץ לבצע בדיקה של בעל המניות - באופן עצמאי, או באמצעות עורך דין.
לא פעם המקום מופעל על ידי קבלן משנה חיצוני, או על ידי חברה בע"מ, שיקשו על פיצוי במקרה של סגירת המקום או חלילה אסון. 

כדי לקבוע האם מדובר בחוזה אחיד או לא, יש לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק האם ניתנה לבני הזוג זכות לנהל משא ומתן בצורה אמיתית, או רק האפשרות לערוך שינויים בסעיפים מינוריים

מהו סוג החוזה עליו חותמים?

סוג החוזים שנחתמים בין בעלי האירוע לאולמות וגני האירועים הוא אינו חד משמעי. 

מחד, הנחת היסוד היא שכל אולם/גן אירועים מחתים את כל לקוחותיו על אותו חוזה, כך שמדובר בחוזה אחיד, ויש לבדוק האם התנאים בחוזה הם מידתיים וסבירים, או שהם מקפחים את הזוג שמתחתן. מאידך, באופן תיאורטי קיימת לזוגות האפשרות לנהל משא ומתן על הסעיפים השונים (שלא כמו בחוזה אחיד). כדי לקבוע האם מדובר בחוזה אחיד או לא, יש לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק האם ניתנה לבני הזוג זכות לנהל משא ומתן בצורה אמיתית, או רק האפשרות לערוך שינויים בסעיפים מינוריים. 

חשוב להדגיש, כי חוזה רגיל או אחיד יכול להשפיע על יכולת ביטול ההסכם וחלק מסעיפיו.

ככל שיהא מדובר בתאריכים לא מבוקשים ובטווח זמן קצר בין ההודעה על הביטול למועד המתוכנן, כך סביר שגובה הקנס יהיה גבוה יותר

אילו סעיפים בחוזה חשוב לבדוק בהקפדה?

כדי להימנע ממצבים לא נעימים, ישנם מספר סעיפים עיקריים שחשוב לבדוק:

סעיף ביטול הסכם - לרוב החוזה נחתם עם מקום האירוע זמן רב לפני האירוע עצמו. היות שייתכן כי במהלך התקופה יחולו שינויים שיגרמו לבני הזוג לרצות לבטל את החוזה (למשל כאשר הזוג מחליט לבטל את החתונה, או שהתגלתה בעיה משפטית לא מובהקת ביחס למקום, שגרמה לזוג לחשוש ולהעדיף לבטל), חשוב להתייחס בכובד ראש לכל סעיפי הביטול בחוזה ולשאוף לכך שזכות הביטול תהיה פרופורציונאלית אל מול הקנס שישולם, ככל שישולם.

מועד הביטול ומועד האירוע - גובה הקנס במקרה של ביטול נגזר מהיחס בין מועד הביטול למועד האירוע, תקופת האירוע וכו'. ככל שיהא מדובר בתאריכים לא מבוקשים ובטווח זמן קצר בין ההודעה על הביטול למועד המתוכנן, כך סביר שגובה הקנס יהיה גבוה יותר.

כך למשל, חלק מהחוזים קובעים, כי ביטול בטווח של עד 60 יום מיום האירוע, יחייב את בעלי האירוע בתשלום של מלוא הסכום, בטענה שביטול בטווח הזמן הזה יגרום לבעל המקום להפסדים. בפועל, גם אם בעל המקום לא סגר אירוע אחר באותו יום, הרי שגם ההוצאות שלו היו פחותות (לא היו לו הוצאות על אוכל, חשמל, מים, עובדים וכו') ולכן אין פרופורציה אמיתית בין הדברים.

סיבת הביטול - גם לסיבת הביטול יכולה להיות משמעות ביחס לגובה הקנס - האם האירוע בוטל בשום שבני הזוג נפרדו, או כתוצאה מכוח עליון שלא הותיר ברירה (למשל: מוות של אחד מבני הזוג).

"מילוי התאריך שהתפנה ביומן"- בנוסף למועד הביטול ולמועד האירוע, כדאי לבקש שסעיף הביטול יכלול התחייבות של בעל האולם לעשות מאמצים כדי למצוא אירוע אחר למועד שתוכנן ובמידה שהצליח - יבוטל הקנס. כדאי לדאוג גם שלבני הזוג תהיה האפשרות לבקש פרטים מבעל האולם בנוגע למאמצים שביצע כדי למלא את היום שהיה מיועד לאירוע שלהם, ולבדוק אם באותו יום אכן התקיים אירוע אחר. 

סעיף ביטחונות וערבויות - בדרך כלל בעת חתימת החוזה, בני הזוג נדרשים לשלם סכום מינורי כמקדמה וצ'ק ביטחון על יתר הסכום שעליהם לשלם לאחר האירוע. כדי למנוע מצב של אבדן המקדמה במקרה של סגירת המקום, מומלץ לדרוש מבעל המקום לתת בטוחה נגדית (ערבות בנקאית, או צ'ק ביטחון) ולוודא שהבטוחה הנגדית כוללת ערבות אישית של בעל המקום.

כדי לוודא שהאורחים יהיו מבוטחים, יש לבדוק את סעיף הביטוח בחוזה, לרבות סכום ההשתתפות העצמית במקרה של פגיעה, וכן פירוט המקרים שבהם לא חל הביטוח

סעיף הביטוח - כדי לוודא שהאורחים יהיו מבוטחים, יש לבדוק את סעיף הביטוח בחוזה, לרבות סכום ההשתתפות העצמית במקרה של פגיעה, וכן פירוט המקרים שבהם לא חל הביטוח. מומלץ לשקול לבטח את המקום בביטוח פרטי בנוסף לביטוח הסטנדרטי המוצע. 

למרבה הצער, ברוב המקרים שבהם האולם נסגר ואין ערבות אישית של בעל המקום, כמעט בלתי אפשרי לקבל בחזרה את הכסף שאבד

מה ניתן לעשות במקרה של סגירת המקום? 

במקרה שהמקום נסגר בסמוך למועד האירוע, ניתן להגיש תביעת נזיקין, וכן תביעה בגין הפרת חוזה ולקוות שלבעל המקום יהיה גב כלכלי שיאפשר לו לפצות על הנזק שנגרם.
עם זאת, למרבה הצער, ברוב המקרים שבהם האולם נסגר ואין ערבות אישית של בעל המקום, כמעט בלתי אפשרי לקבל בחזרה את הכסף שאבד, היות שסביר להניח שבעל המקום נמצא בחובות או שזוגות רבים יתבעו אותו במקביל. 

לקראת טקס החתונה

השקעה כספית מינורית בקבלת ייעוץ משפטי

ברוב המקרים, בני זוג משקיעים עשרות ו/או מאות אלפי באירוע שנחשב לאירוע הגדול בחייהם. כן, מומלץ להשקיע בייעוץ משפטי קצר ותכליתי כדי לוודא שאתם לא נקלעים למצבים מביכים ערב האירוע שלכם.

 

 

* הכותב הוא עו"ד, מגשר ובורר בסכסוכים. מתמחה בייעוץ וליווי משפטי לחוזים עסקיים ומסחריים

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

משרד עו"ד, מגשר ונוטריון גיא הרשקוביץ – מומחים במשפט אזרחי ומסחרי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • רשימת לקוחות חברה – רכוש פרטי או נחלת הכלל?

    רשימת לקוחות חברה – רכוש פרטי או נחלת הכלל?

    מנהל בכיר בחברה גדולה ומצליחה החליט לעזוב ולהקים עסק עצמאי משלו, תוך שהוא לוקח איתו את רשימת לקוחות החברה בכוונה להציע להם הצעה מפתה כדי שיבחרו לעבוד איתו. האם  אפשר לתבוע אותו על כך? כיצד ניתן להגן על רשימת לקוחות מפני גניבה והאם כל רשימה נחשבת נכס קנייני? הכל בכתבה הבאה
    3 דק'
  • הרמת מסך לצורך גביית מס – הפסיקה העדכנית

    הרמת מסך לצורך גביית מס – הפסיקה העדכנית

    חקיקת המס, סעיף 106 לחוק מע"מ,למשל, החל גם על תשלומי מכס מס קניה, מאפשרת לרשויות המס בעצמן, ללא קבלת אישור של בית המשפט, להרים את מסך ההתאגדות לצורכי גבית מס
    4 דק'
  • מסחר והלבנת הון: הביטקוין מטריד את הרשויות

    מסחר והלבנת הון: הביטקוין מטריד את הרשויות

    הרשויות בישראל פרסמו אזהרה בנוגע לשימוש בביטקוין - האמנם הביטקון מהווה קרקע פוריה לעבירות מרמה והונאה?
    3 דק'
גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה