zap group mishpati logo

תאונות ותביעות נזיקין - עשה ואל תעשה: טיפים מ-7 עורכי דין

לצלם מקום שנפלתם בו, לדרוש תשובות על פוליסת הביטוח: 7 עורכי דין נותנים עצות בתחום הנזיקין

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר, משפטי
25.05.17
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
תאונות ותביעות נזיקין - עשה ואל תעשה: טיפים מ-7 עורכי דין

סיטואציה שבה נגרם לאדם או לרכוש שלו נזק היא לעולם אינה נעימה, וטומנת בחובה גם לא מעט בירוקרטיה. בין אם הנזק נובע מתאונת דרכים, תאונת עבודה או רשלנות רפואית, התמודדות עם הנזק ועם השלכותיו מחייבת לא מעט עבודת רגליים.
הכנה מקדימה, דיוק בפרטים ונקיטת משנה זהירות עשויים להיות קריטיים כדי לנסות להשיב את המצב לקדמותו. כדי לסייע לכם למצות את הזכויות המגיעות לכם, פנינו לשבעה עורכי דין המתמחים בדיני נזיקין לקבלת טיפים חשובים בתחום.

מה צריך לעשות אחרי שנופלים ברחוב, איך לתרגם אירוע פלילי לתביעה נזיקית, ומה חשוב לדרוש ביחס לפוליסת הביטוח - אלו הם רק חלק מהנושאים שבהם נעסוק בשורות הבאות. כל התשובות לפניכם: מדריך עשה ואל תעשה, לפני הגשת תביעה בנזיקין. 

לצלם מייד את מקום הנפילה ואת המפגע עצמו ביחס לרחוב וביחס לסביבתו כדי שהעירייה לא תוכל להכחיש זאת. לקבל טיפול רפואי ולבקש מהרופא לכתוב על גבי המסמכים את סיבת התאונה

לצלם את מקום הנפילה וסביבתו

עו"ד עמי נחמני
עו"ד עמי נחמני

נפלתם על המדרכה בעקבות מפגע כלשהו ונגרם לכם נזק? אל תמשיכו הלאה, ייתכן שתוכלו לקבל על כך פיצוי מהעירייה. לדברי עו"ד עמי נחמני, חשוב שתנקטו קודם מספר פעולות מקדימות.

מה לעשות: לצלם מייד את מקום הנפילה ואת המפגע עצמו ביחס לרחוב וביחס לסביבתו כדי שהעירייה לא תוכל להכחיש זאת. לקבל טיפול רפואי ולבקש מהרופא לכתוב על גבי המסמכים את סיבת התאונה ("הלכתי ברחוב ונפלתי על מדרכה שבורה"). לתעד מהלך הדברים, ולשלוח לעירייה וליועץ המשפטי שלה מכתב התראה, שבו יפורטו השתלשלות האירועים והנזק.

לקבל פרטים מאנשים טובים שהיו עדים לאירוע, כדי שניתן יהיה ביום מן הימים להסתייע בהם בעתיד.
אם האירוע התרחש בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה, כמובן במסלול הרגיל והיומיומי בו אנחנו נוהגים ללכת, אזי עסקינן בתאונת עבודה, וכאן אנו נכנסים להליך משפטי שונה משמעותית שמקבל תפנית ושינוי מהותיים.

מה לא לעשות: לא להתפתות אחר הצעות הפשרה הראשוניות שהעירייה מציעה. העירייה תמיד תנסה להציע לנפגע שנפל את הסכום הנמוך ביותר האפשרי לתשלום, ולהטיל עליו את האשמה.

ללכת להתלונן במשטרה או בכל גוף רלוונטי אחר, ולעמוד על כך שזכויותיכם כנפגעי עבירה ימוצו, לדאוג להתלונן על הנזק הגופני בפני רופאים מומחים

לתרגם אירוע פלילי שגרם לנזק גופני לתביעה נזיקית

עו"ד איתי גבעון
עו"ד איתי גבעון

אם נקלעתם לאירוע פלילי בגינו נגרם לכם נזק גופני או נפשי, בוודאי עברתם חוויה לא פשוטה. 
חושבים לשכוח מהאירוע? אל תוותרו על זכויותיכם, ושקלו לתרגם את האירוע לתביעה נזיקית כנגד הגורם המעוול.

לדברי עו"ד איתי גבעון, אם יש פסק דין פלילי מרשיע, הוא יוכל לחסוך לכם טרחה רבה, אם תגישו אותו כראיה בתיק האזרחי.

מה לעשות: ללכת להתלונן במשטרה או בכל גוף רלוונטי אחר, ולעמוד על כך שזכויותיכם כנפגעי עבירה ימוצו, לדאוג להתלונן על הנזק הגופני בפני רופאים מומחים, לקבל טיפול רפואי מתאים, להתייעץ עם עורך דין הבקי בדיני נזיקין כדי  שיפנה אתכם לקבלת חוות דעת מומחה בתחום הרלוונטי - כל זאת כדי שתוכלו אחר כך להפיק מהסיטואציה הלא נעימה והנזק את הפיצויים המגיעים לכם במסגרת תביעה אזרחית נזיקית.

מה לא לעשות: לא לוותר על הזכויות המגיעות לכם, שיכולות להסתכם בסכומים נכבדים. המתלונן בהליך פלילי יוצא מהתמונה: תביעה בהליך אזרחי מאפשרת לו לחזור אליה ולעמוד על זכויותיו.

לא לחתום על שום דבר שמוצג בפניכם, ואתם לא מבינים מה הוא אומר. רוב התביעות מוגשות על ידי אנשים שלא ידעו איזו פוליסה הם רוכשים ומה היא כוללת

לדרוש מסוכן הביטוח תשובות

עו"ד יובל המלי
עו"ד יובל המלי

פוליסת אובדן כושר עבודה היא פוליסת ביטוח שאמורה לדאוג לכם למקור הכנסה חלופי במקרה שתחלו, חס וחלילה, במחלה או שתעברו תאונה. הבעיה היא שכמו כל פוליסות הביטוח היא מלאה באותיות קטנות, שמקשות על המבוטח לדעת מה יהיו זכויותיו במקרה שיזדקק לה. עו"ד יובל המלי מפציר בכם לא לוותר, ולשאול את סוכן הביטוח שלכם את כל השאלות הקשות. 

מה לעשות: לדרוש מסוכן הביטוח להציג בפניכם את כל התרחישים, ולדאוג שהם יהיו כתובים בצורה מסודרת. מה יקרה אם בעוד עשר שנים תרוויחו משכורת אחרת, מה יקרה אם תפוטרו וכו'. כשכל התרחישים כתובים לפניכם, תוכלו לקבל החלטה מושכלת, ואם סוכן הביטוח יתן לכם הבטחה שהוא לא יוכל לעמוד בה - תוכלו לתבוע אותו על בסיס התרחישים שהוצגו בפניכם. 

מה לא לעשות: לא לחתום על שום דבר שמוצג בפניכם, ואתם לא מבינים מה הוא אומר. רוב התביעות מוגשות על ידי אנשים שלא ידעו איזו פוליסה הם רוכשים ומה היא כוללת.

אם הגשתם תביעה על כך שאתם סובלים מצלקת בפנים, שגורמת לכם לחוסר ביטחון, אל תעלו תמונה שבה אתם נראים נהנים מהחיים במסיבה

להיזהר מהפייסבוק כשמגישים תביעה נזיקית 

עו"ד אורן בושרי
עו"ד אורן בושרי

פעם, לפני עידן הרשתות החברתיות, חוקרים מטעם חברות הביטוח היו צריכים לעבוד קשה. היום הם נכנסים אל הפרופיל של התובע בפייסבוק, ומלקטים ממנו פרטי מידע המסייעים להם לשלול את התביעה. לדברי עו"ד אורן בושרי, אם הגשתם תביעה כלשהי לחברת ביטוח או שפניתם לביטוח הלאומי בגין נזק שנגרם לכם, כדאי שתיזהרו בפעם הבאה שבה אתם נכנסים לפייסבוק.

מה לעשות: להיזהר מכל כניסה לפייסבוק או לאינסטגרם, לא לשתף מידע שיעלה לכם ביוקר.

מה לא לעשות: אם הגשתם תביעה על כך שאתם סובלים מצלקת בפנים, שגורמת לכם לחוסר ביטחון, אל תעלו תמונה שבה אתם נראים נהנים מהחיים במסיבה. אם הגשתם תביעה שבה טענתם שאתם סובלים מחרדות לאחר תאונה, אל תעלו תמונות שבהן רואים כיצד אתם יוצאים מהבית באופן תכוף.

מילוי לא נכון של הטופס, שהוא למעשה התיעוד של התאונה מבחינת המעביד, עלול לגרום לפגיעה בזכויותיו של המבוטח בביטוח הלאומי ובתביעה עתידית נגד המזיק

לבדוק את הטופס שהמעביד מגיש בקרות תאונת עבודה

עו"ד מיכאלה מזרחי
עו"ד מיכאלה מזרחי

לאחר תאונת עבודה, נדרש המעביד למלא טופס בל 250 לקופת החולים במסגרתו עליו לתאר את האירוע, להסביר מה גרם לתאונה, ולפרט את מכלול הנזקים שנגרמו לעובד כתוצאה ממנה. עו"ד מיכאלה מזרחי מסבירה, כי מילוי לא נכון של הטופס, שהוא למעשה התיעוד של התאונה מבחינת המעביד, עלול לגרום לפגיעה בזכויותיו של המבוטח בביטוח הלאומי ובתביעה עתידית נגד המזיק.

מה לעשות: לוודא שהמעביד ממלא את הטופס באופן מלא, כולל פרטי התאונה והנזקים שנגרמו. 

מה לא לעשות: לא לתת למעביד לשלוח את הטופס לפני שאתם מוודאים שכל הכתוב בו מדויק.

לבקש מעורך הדין לטפל גם בתביעה מול חברת הביטוח וגם בהליכים מול הביטוח הלאומי כמכלול אחד ולא בנפרד כי יש מי שישלם את שכר הטרחה - חברת הביטוח

לא לוותר על ייצוג של עורך דין בביטוח הלאומי 

עו"ד אבי שינדלר
עו"ד אבי שינדלר

לקוחות שמגישים תביעה נגד חברת הביטוח במקביל למיצוי זכויותיהם בביטוח הלאומי מעדיפים לעיתים שעורך דין ייצג אותם רק מול חברת הביטוח, ולא בהליכים מול הביטוח הלאומי. הסיבה לכך היא החשש שהחברה תישא בסופו של דבר רק בשכר הטרחה עבור "החלק שלה" (הסכום שהביטוח הלאומי ישלם ינוכה מהפיצוי הכולל). עו"ד אבי שינדלר דוחה את חשש זה, וממליץ לנפגעים לא לוותר על הייצוג בביטוח הלאומי, זאת בין היתר על רקע פסק דין תקדימי שהשיג משרדו ואשר מאפשר לקבל החזר מחברת הביטוח גם על החלק בשכר הטרחה הנוגע לביטוח הלאומי.

מה לעשות: לבקש מעורך הדין לטפל גם בתביעה מול חברת הביטוח וגם בהליכים מול הביטוח הלאומי כמכלול אחד ולא בנפרד כי יש מי שישלם את שכר הטרחה - חברת הביטוח. ניהול הליך מול הביטוח הלאומי כולל ניואנסים רבים שאינם מוכרים לכם, ואי יצוג עלול לעלות לכם ביוקר. 

מה לא לעשות: לחשוב בקטן, לחשוש, לוותר על שירותיו של עורך דין מתוך ראייה צרה ומוטעית.

שיהוי בהגשת תביעה לביטוח הלאומי עלול לגרום להקטנת התשלום שיקבל הנפגע מן המוסד

לדווח על תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

עו"ד רוני רוטשטיין
עו"ד רוני רוטשטיין

חלק מהנפגעים בתאונות דרכים, שהן גם תאונות עבודה, חוששים לדווח לביטוח הלאומי שמדובר גם בתאונת עבודה. הסיבה לכך נעוצה בחשש שלהם שהוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי תקמץ בקביעת הנכות, קביעה שעלולה לחייבם גם בתביעה מול חברת הביטוח על תאונת הדרכים. 
לפיכך, הם מעדיפים שלא לפנות לביטוח הלאומי בתביעה לקבלת דמי פגיעה ולקביעת נכות מעבודה, ומקווים שהמומחה שימונה מטעם בית המשפט (במסגרת הליך תאונת הדרכים) יקבע נכות גבוהה יותר מזו שהיתה נקבעת על ידי הביטוח הלאומי במסגרת תביעת תאונת העבודה. 

אלא שלדברי עו"ד רוני רוטשטיין, להימנעות כזו עלול להיות מחיר לא קטן: שיהוי בהגשת תביעה לביטוח הלאומי עלול לגרום להקטנת התשלום שיקבל הנפגע מן המוסד. מאחר שכל סכום שהנפגע אמור לקבל מהביטוח הלאומי ינוכה מהפיצויים שבהם תחויב חברת הביטוח, שיהוי בהגשת התביעה לביטוח הלאומי או הימנעות מהגשתה עלולים להקטין באורח ניכר את הפיצויים שיקבל.

מה לעשות: ספרו לעורך הדין כל פרט הקשור לתאונה, ובכלל זה את כל הקשור בהיות התאונה תאונת עבודה, ותנו לו להחליט מה הדרך הכי טובה לפעול מול הביטוח הלאומי וחברת הביטוח.

מה לא לעשות: אל תקשיבו לעצות של "מומחים מטעם עצמם" המתיימרים לייעץ לכם שלא לדווח על התאונה לביטוח לאומי, או להסתיר את היות התאונה תאונת עבודה. חברת הביטוח תמיד בודקת את נסיבות התאונה, ואם היא תגלה כי מדובר בתאונת עבודה, תפסידו כסף רב.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה