zap group mishpati logo

הסכם שותפות - התנאי ההכרחי לעסק מצליח

הצלחתו של עסק משותף תלויה בגורמים רבים, כשהחשוב והמרכזי בהם הוא הסכם שותפות מפורט ומקיף, המהווה ערובה לשותפות יציבה וחזקה שתאפשר לעסק להצליח

מאת: עו"ד ורה אורמן
31.10.17
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
הסכם שותפות - התנאי ההכרחי לעסק מצליח

יזמים ובעלי עסקים המנהלים שותפות עסקית, ובייחוד כאלה שניהלו אחת כזו וכשלו, יודעים במרחק הזמן להצביע על הגורם המרכזי והחשוב ביותר המשפיע על איתנותו הכלכלית ועל סיכויי הצלחתו של העסק. הסכם שותפות עסקית הוא לב ליבו של כל עסק אותו מקימים ו/או מנהלים יותר משותף אחד. חשיבותו של הסכם השותפות מחייב ניסוח קפדני, מדויק, ומקיף של המסמך "המכונן”. איך מנסחים הסכם שותפות טוב?

שלב ראשון - הבנת חשיבותו של הסכם השותפות 

בשלב הראשון יש להבין את חשיבותו של הסכם השותפות ואת תרומתו המכרעת להצלחת העסק. אז מה הופך את הסכם השותפות למסמך "מכונן"?

שותפות היא עסק מורכב

לא מעט אנשים משווים את הקמתו של עסק משותף להקמתה של משפחתה. קשר עסקי לעתים תובעני, מורכב וטעון אפילו יותר מקשר זוגי. בהקמתו של עסק מעורבים היבטים כלכליים ורגשיים רבי חשיבות והסיכונים האורבים בדרך רבים ומפחידים ובלתי נראים בשלב ההקמה. שותפים עסקיים מפנטזים על הצלחה ומתקשים בשלב האופטימי של הקמת העסק לחשוב באופן מעשי ורציונלי על ההתפתחויות העתידיות האפשריות. כל עסק יכול להצליח בגדול, אך עשוי גם להתגלגל לכדי כשלון עסקי מהדהד, אם לא מבטיחים את הצלחתו באמצעות בניית תשתית איתנה של היחסים העסקיים. מציאות כזו מכתיבה צורך בהסכם שותפות איכותי ומפורט. 

הסכם בבסיס העסק

דברי הימים מספרים, כי גם עסקים טובים עם פוטנציאל מזהיר עשויים להתרסק, ויעידו על כך מספר העסקים שגוועו למרות קיומם לכאורה של כל התנאים הנחוצים להצלחה. עסק מצליח תלוי ברעיון טוב, מימון מספק, דבקות במטרה; ולצד כל אלה יש צורך בבסיס חזק ואיתן. בסיס זה הוא הסכם השותפות המהווה את הדבק בין השותפים, המפתח המרכזי לשותפות העסקית ורשת ביטחון לעסק ולשותפים עצמם; בהיותו אמצעי יעיל ורב עוצמה, המשמש כערובה ותנאי הכרחי להצלחה של היחסים בין השותפים ושל העסק כתוצאה מכך.

הזדמנות שלא תחזור

גם העיתוי של חתימת הסכם השותפות תורם לחשיבותו. מומלץ לחתום על הסכם שותפות עוד בשלבי ההקמה של העסק, כשפרק זמן זה מהווה חלון הזדמנויות שלא יחזור, במסגרתו ניתן לבחון מבעוד מועד את כדאיות העסק ואת ההתאמה בין השותפים, ולעשות תיאום ציפיות בין השותפים. אי הסכמות או אי הבנות בין השותפים שנחשפות בשלב זה יכולות למנוע השקעות של עשרות ואף מאות אלפי שקלים מצד השותפים, וכניסה לעסקה לא טובה או ששני הצדדים לא מבינים אותה עד הסוף.

הלכה למעשה

הסכם שותפות טוב, מקיף ואיכותי מאפשר הסדרה מעשית ופרגמטית של היבטים שונים הכרוכים בהקמה, ניהול ותפעול של העסק. בזכות הסכם השותפות הרעיון שמצוי במחשבה קורם עור וגידים ומקבל ביטויים מעשיים ויומיומיים. בשל כך מהווה ההסכם חוליה חשובה בהקמת העסק שמאפשרת תרגום מעשי של רעיון, אותו פורטים למציאות, בעזרת הגדרות, הסדרים, חלוקת תפקידים ומטלות. 

שלב שני - "סימון" המטרות של הסכם השותפות

לאחר ההכרה בחשיבותו של הסכם השותפות יש להגדיר את מטרותיו. לכל הסכם שותפות יש מטרות כלליות - כאלה שנכונות לכל שותף בכל עסק, לצד מטרות ספציפיות הנובעות ממאפייני העסק המדובר ו/או השותפים. לרוב, מטרות הסכם שותפות כוללות:

תיאום ציפיות

שותפים עסקיים - מוכשרים וקרובים ככל שיהיו - הם בני אדם שונים, ומתוקף כך הם חושבים אחרת. לכל אחד מהשותפים חלום משלו ותסריט לגבי האופן שבו העסק יפעל והדרך בו תיראה ההצלחה ותיושם הגשמתו של העסק. לכל אחד מהשותפים יש ציפיות והנחות סובייקטיביות והשקפת עולם ייחודית. פעמים רבות כשלון העסק נובע מהפער שבין ציפיות השותפים מהעסק עצמו או מהשותף השני. במצב דברים זה, ניסוחו של הסכם השותפות, מהווה הזדמנות נהדרת לביצוע תהליך תיאום צפיות, במהלכו ייחשפו עמדותיהם של כל אחד מהשותפים. ללא תיאום הציפיות וללא הגדרת האופן בו אלה תמומשנה בפועל, המציאות שתיושם לא תענה על ציפיותיהם של אף אחד מהשותפים ומשם הדרך למפח נפש, תסכול, אכזבה, סכסוך ו/או כישלון קצרה. 

לדוגמא: ללא הגדרת תפקידו והיקף אחריותו של כל אחד מהשותפים, יכול היווצר מצב בו אחד השותפים מצפה מהשני לבצע מטלות שהשני לא מבצע, בעוד שהשותף השני כלל אינו מודע לכך. הגדרת תפקידים ברורה בהסכם תימנע מצב דברים זה.

צמצום סיכונים

הסכם השותפות משמש במידה רבה כלי לניבוי העתיד. מנסח החוזה הוא על תקן "תסריטאי" המנסה לזהות מראש את כל התסריטים האפשריים וההתפתחויות הצפויות, למפות את הסיכונים האופציונליים ולכלול בחוזה מנגנונים מגוונים צופים פני עתיד. באופן זה הופך הסכם השותפות לכלי המצמצם את הסיכונים הנובעים מעצם קיומה של שותפות עסקית, מקטין את טווח ה"תקלות", מנטרל את המוקשים הגלויים והחבויים וסוגר כמה שיותר "פינות".

לדוגמא: מה האופן שבו יתקבלו ההחלטות בעסק – האם מי מהשותפים יכול לקבל כל החלטה על דעת עצמו או שהחלטות מסוג מסוים חייבות להתקבל בהסכמה מלאה. מה קורה אם מי מהשותפים ירצה להשקיע חלק מהזמן שלו בעיסוק נוסף וכד'.

שלב שלישי - ניסוח חוזה מקיף

זהו השלב בו יש לבחון איך מגשימים את כל המטרות ששואף הסכם השותפות להגשים. בשלב זה יש לפנות לעורך דין מומחה ובעל ניסיון בתחום שיתאים באופן אישי ומדויק "חליפת הסכם שותפות עסקית" המותאמת למידות השותפים והעסק. הסכם השותפות חייב להיות פרי ידע וניסיון, כך שינוסח באופן מפורט, מקיף וכולל. 

הסכם שותפות איכותי חייב לכלול הגדרות, תנאים, מנגנונים והסדרים שיאפשרו לעסק להצליח, כשההתמקדות היא לאורך ציר הזמן - בזמן התכנון, ההקמה והפעילות השוטפת של העסק, כמו גם בזמן (חלילה) סגירתו ופירוק השותפות.

כך, למשל החוזה צריך לכלול הגדרות תפקיד (גבולות תפקיד, תחומי אחריות, שעות וימי עבודה), התנהלות לאור נסיבות מיוחדות (למשל, האם לשותף מותר להחזיק, לנהל או להשקיע בעסק נוסף או מה קורה במקרה שמי מהשותפים חו"ח ילך לעולמו), היקף ההשקעה של השותפים (כלכלית ומעשית), שימוש בכסף - גיוס השקעות, זהות משקיעים, שימוש בכספים, הלוואות, ערובות וכדומה.

כמו כן יש לתת את הדעת לעניין המוניטין ושם העסק; וכמובן להסדיר את ההתנהלות במקרה של פירוק השותפות מכל סיבה שהיא, ובגדול להכין את השותפות לחיים העסקיים כדי שתוכל לגדול, לצמוח ולהצליח!.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה