zap group mishpati logo

על ההבדל בין "הסכם שיתוף" ל"הסכם יחסי ממון"

זוגות רבים לא מודעים להבדל בין "הסכם יחסי ממון" ל"הסכם חיים משותפים". מהו כל הסכם, מה ההבדלים ביניהם ומה מתאים לכם?

31.12.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
על ההבדל בין "הסכם שיתוף" ל"הסכם יחסי ממון"

פסק דין שהתקבל לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה שפך אור על סוגיה מורכבת וחשובה בדיני המשפחה בישראל - הסדרת חלוקת הרכוש בין בני זוג שאינם נשואים. האשה שרצתה לקבל חלק גדול יותר ברכוש של בן זוגה לשעבר, למדה את שראוי שכולם ידעו מראש: הסכם חיים משותפים (המכונה גם הסכם שיתוף) בין בני זוג, הוא הסכם בר תוקף, שחל עליו חוק החוזים; ומי שמנסה לטעון כנגד החוזה בדיעבד, יאלץ להתמודד עם אתגר לא פשוט. כמו כן, הסכם שיתוף הוא שונה מהסכם יחסי ממון, ואת ההבדל ביניהם חשוב להכיר.

מעבר להיותם של שני ההסכמים בעלי מטרה דומה, שהיא הסדרת ענייני הרכוש בין בני זוג, רוב המאפיינים של ההסכמים הללו שונים בתכלית השינוי

אם כן, מה ההבדל בין יחסי ממון להסכם חיים משותפים?

מעבר להיותם של שני ההסכמים בעלי מטרה דומה, שהיא הסדרת ענייני הרכוש בין בני זוג, רוב המאפיינים של ההסכמים הללו שונים בתכלית השינוי. ההבדלים בין הסכם יחסי ממון להסכם חיים משותפים רבים ומגוונים וכוללים בין היתר את ההבדלים הבאים:

הסכם לחיים משותפים מתאים מאוד לבני זוג חד מיניים שאינם יכולים להינשא כדת וכדין בישראל

הצדדים לחוזה

הסכם שיתוף נכרת בין אנשים - גבר ואשה, או בין בני זוג מאותו מין - אשר חיים בשיתוף אבל אינם נשואים, ויכולים להיחשב לידועים בציבור או לא. כך או כך, הם אינם נשואים ואין בכוונתם להינשא. לעומת זאת, הסכם יחסי ממון מיועד לבני זוג העומדים להינשא או שנישאו.

הסכם לחיים משותפים מתאים מאוד לבני זוג חד מיניים שאינם יכולים להינשא כדת וכדין בישראל. כמו כן, ההסכם יכול מאוד להתאים למי שנכנס לזוגיות פרק ב', בה כל אחד מהצדדים מגיע עם רכוש משלו ועם ילדים משלו ויש רצון להבטיח שבן/בת הזוג לא י/תתבע חלק מהרכוש במקרה של פרידה. הסכם שיתוף נוטע ביטחון בליבם של בני הזוג, שהם יצאו מנישואים "כמו שנכנסו" ולא ייגזל מהם באמתלה זו או אחרת - הישג חשוב במיוחד עבור מי שכבר נכווה במלחמת גירושין בפרק א'.

הסכם חיים משותפים מהווה חוזה לכל דבר וחלים עליו דיני החוזים הרגילים

הדין החל על החוזה

הסכם חיים משותפים מהווה חוזה לכל דבר וחלים עליו דיני החוזים הרגילים. לעומת זאת, הסכם יחסי ממון נושא אופי ייחודי והוא מוסדר בדיני המשפחה, ביניהם, חוק יחסי ממון.

כדי שהסכם יחסי ממון יהיה תקף יש למהר ולהנשא. אם חולפת חצי שנה מרגע חתימת ההסכם ועד לנישואים, הסכם יחסי הממון יאבד מתוקפו

תוקף החוזה

הסכם חיים משותפים תקף לאחר שהוא נחתם ללא "תאריך פג תוקף". לא כך הדבר כאשר מדובר בהסכם יחסי ממון. בפסק דין חשוב מאוד שהתקבל לאחרונה, עמ"ש 26693-04-13, בוטל תוקפו של הסכם יחסי ממון בשל חלוף הזמן מרגע כריתת ההסכם ועד לנישואי בני הזוג שכרתו אותו. כלומר, כדי שהסכם יחסי ממון יהיה תקף יש למהר ולהנשא. אם חולפת חצי שנה מרגע חתימת ההסכם ועד לנישואים, הסכם יחסי הממון יאבד מתוקפו.

את הסכם יחסי הממון חייבים לאשר כדי שיהיה לו תוקף משפטי. אישורו של הסכם יחסי ממון נעשה ע"י בית משפט או בפני נוטריון

אישור ההסכם

את הסכם יחסי הממון חייבים לאשר כדי שיהיה לו תוקף משפטי. אישורו של הסכם יחסי ממון נעשה ע"י בית משפט או בפני נוטריון. לעומת זאת, כאשר מדובר בהסכם שיתוף בין בני זוג, לא זו בלבד שלא נדרשת חתימה של נוטריון, אלא שלחתימה זו אין משמעות. להבדיל מהסכם ממון בין בני זוג, שתוקפו תלוי באישור כזה, אישור הסכם שיתוף ע"י נוטריון לא משפיע על התוקף או בחינת החוזה.

הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור תקף באופן מידי לאחר חתימת הצדדים עליו. לא נדרש כל הליך נוסף כדי לתת לו תוקף משפטי.

במקרה הנדון חתמו בני הזוג על הסכם יחסי ממון ואישרו אותו בפני נוטריון. נושא הכותרת היה "הסכם ממון", כשאישור הנוטריון היה אישור הסכם יחסי ממון.

בחלוף השנים, בני הזוג התחתנו ולא ערכו הסכם חדש. האשה בקשה מערכאת הערעור לבטל את הסכם יחסי ממון שחתמה עם בעלה טרם נישואיהם, שכן לא היה בכוונתם להתחתן בזמן שחתמו על הסכם יחסי ממון.

ערכאת הערעור בהרכב של שלושה שופטים קיבלה את בקשת האשה, וקבעה כי חוק יחסי ממון חל על בני זוג נשואים בלבד או על אלו שמתכוונים להתחתן תוך פרק זמן של ששה חודשים.

עוד נקבע, כי הסכם הנושא כותרת "הסכם ממון" אינו תקף בנסיבות חתימתו, כאשר בני הזוג לא היו נשואים ואף לא היה בכוונתם לעשות כן.

מומלץ ועדיף לאשר הסכם שיתוף בין בני זוג ע"י בית המשפט לענייני משפחה

האם אין טעם לאשר הסכם שיתוף בבית משפט?

מומלץ ועדיף לאשר הסכם שיתוף בין בני זוג ע"י בית המשפט לענייני משפחה מכוח סמכותו בסעיף 3(ג) לחוק בית המשפט לענייני משפחה, תשנ"ה - 1995. אז לא יכול אחד מבני הזוג לטעון שהסכם מקפח, משום שלשם מתן האישור מוודא בית המשפט לענייני משפחה כי הצדדים הבינו את כל הנכתב בחוזה, והוא בוחן את החוזה ואת חוקותיו כדי לוודא שלא נפלו פגמים, הטעיה, טעות, סחיטה, הכרח כלשהו, והצדדים חותמים עליו מרצונם החופשי. כך ניתן לנטרל את היכולת של מי מהצדדים לטעון בעתיד נגד המוסכם במסגרת חוזה זה.

הסכם יחסי ממון מתמקד בהסדרת היחסים הכלכליים בין בני הזוג ומסדיר אותם. לעומת זאת, הסכם ליחסים משותפים יכול לעסוק בכל נושא וגם לקבוע הסדרים באספקטים שונים של הזוגיות, שאינם כלכליים

תוכן ההסכם

הסכם יחסי ממון מתמקד בהסדרת היחסים הכלכליים בין בני הזוג ומסדיר אותם. לעומת זאת, הסכם ליחסים משותפים יכול לעסוק בכל נושא וגם לקבוע הסדרים באספקטים שונים של הזוגיות, שאינם כלכליים. לדוגמא, במסגרת הסכם שיתוף, יכולים בני הזוג להגדיר את יחסיהם ולקבוע כי הם בזוגיות. הכרה בזוגיות באמצעות הסכם יכולה לשמש זוגות שצריכים להוכיח את הזוגיות שלהם על אף שאינם נשואים כדין. כך למשל, כשמדובר בזוגות או זוגות חד מיניים שמעוניינים במיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי וקרן פנסיה לקבלת קיצבת שארים וזקוקים לראיה לעצם היותם בני זוג.

בית המשפט מאשר את ההסכם

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים