zap group mishpati logo

תאונת עבודה: 10 דברים שחייבים לעשות

נפגעתם בתאונת עבודה? שימו לב ל-10 דברים שאתם חייבים לעשות בהקדם: ליידע את המעסיק, לשמור על הניירת, להזדרז לפנות לביטוח הלאומי ועוד

26.03.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
תאונת עבודה: 10 דברים שחייבים לעשות

נפלתם בעבודה? הייתם מעורבים בתאונת דרכים בדרך לעבודה? נפגעתם במסגרת יום העבודה, כתוצאה מפעילות הקשורה לעבודה? בכל המצבים האלה, נגרמה לכם תאונת עבודה. אין צורך להיבהל - אך יש לנקוט רצף של פעולות הכרחיות, כדי למצות את זכויותיכם.
איפה מתחילים? בשורות הבאות, נסביר בדיוק מה עליכם לעשות. נדגיש, כי הפעולות שנתאר יתייחסו לתאונות עבודה נקודתיות, הנגרמות ברגע אחד - ולא למחלות מקצוע, הנובעות מתנאי העבודה. מחלות אלה טעונות היוועצות ברופא תעסוקתי - וראויות לדיון נפרד. 

אחת הפעולות הראשונות שתידרשו לעשות היא ליידע את המעסיק ולדווח לו על נסיבות התאונה. הדבר נכון במיוחד כאשר התאונה מתרחשת מחוץ למקום העבודה - והמעסיק איננו מודע אליה

1. ידעו את המעסיק על תאונת העבודה

נגרמה לכם תאונת עבודה? אחת הפעולות הראשונות שתידרשו לעשות היא ליידע את המעסיק ולדווח לו על נסיבות התאונה. הדבר נכון במיוחד כאשר התאונה מתרחשת מחוץ למקום העבודה - והמעסיק איננו מודע אליה, אלא אם מדווחים לו על כך. חשוב ליידע את המעסיק על נסיבות התאונה, כדי שהוא יוכל לאשר אותן, במסגרת הטפסים המועברים לביטוח לאומי. יודגש כי נסיבות אלה יהוו נדבך חשוב לאחר מכן - גם בתביעת הפיצויים שתבקשו להגיש לבית המשפט.

הגרסה שאתם מוסרים לביטוח לאומי בתחילת הדרך חייבת להיות מדויקת - נוכח התביעה שייתכן שתחליטו להגיש לאחר מכן לבית המשפט

2. דייקו בדיווח שאתם מוסרים לביטוח הלאומי

הגרסה שאתם מוסרים לביטוח לאומי בתחילת הדרך חייבת להיות מדויקת - נוכח התביעה שייתכן שתחליטו להגיש לאחר מכן לבית המשפט (לא רק סביב הפרוצדורה בביטוח לאומי). בתביעה זו, ייבחנו הנסיבות שתיארתם בפני הביטוח הלאומי, בזכוכית מגדלת. כך, למשל: החלקתם על המדרגות במקום העבודה שהיו רטובות ונפלתם - חשוב לציין זאת במסגרת הטפסים שאתם מגישים לביטוח הלאומי, כדי שלאחר מכן לא תישאלו מדוע לא ציינתם זאת לכתחילה.  

אם לא תציינו בטפסים שתגישו מי היו עדים לתאונת העבודה, ותיזכרו לעשות זאת רק בתביעה שתגישו לבית המשפט - הדבר עלול לפגוע באמינות שלכם

3. נסו להיזכר אם היו עדים לתאונה

לאחר תאונת העבודה, חשוב לנסות להיזכר אם היו לאירוע עדים כלשהם במקום העבודה, ולציין זאת בטפסים המוגשים לביטוח הלאומי. גם לעניין זה תהיה חשיבות מכרעת בתביעה עתידית שתגישו בבית המשפט. אם לא תציינו בטפסים שתגישו מי היו עדים לתאונת העבודה, ותיזכרו לעשות זאת רק בתביעה שתגישו לבית המשפט - הדבר עלול לפגוע באמינות שלכם. מעבר לכך, לעדים עשויה להיות תרומה מהותית לגרסה שתציגו, והם עשויים לתמוך בה - וכך לסייע לכם. 

פניתם לבית חולים או לקופת חולים, לצורך קבלת טיפול רפואי? חשוב שתציינו שנגרמה לכם תאונת עבודה, כדי שלאחר מכן, אף אחד לא יטיל ספק באמינותכם

4. בעת הטיפול הרפואי - ציינו שנגרמה לכם תאונת עבודה 

פניתם לבית חולים או לקופת חולים, לצורך קבלת טיפול רפואי? חשוב שתציינו שנגרמה לכם תאונת עבודה, כדי שלאחר מכן, אף אחד לא יטיל ספק באמינותכם. בנוסף, תאונת עבודה מקנה לכם זכויות גם מבחינת הכיסוי והמימון של עלויות הטיפול הרפואי. כך, ברגע שתיידעו את קופת החולים כי מדובר ב"תאונת עבודה", היא לא תוכל לדרוש מכם את עלות הפינוי, האשפוז, הטיפול הרפואי וכו'. אם למרות זאת, הקופה תדרוש מכם לשלם, תוכלו לדרוש לקבל החזר באמצעות הביטוח הלאומי.

חשוב לשמור את כל הניירת, כולל כל האישורים שהתקבלו הנוגעים לימי מחלה, וכן את כל האישורים הנוגעים לאשפוז ולטיפול הרפואי. אישורים אלה מוגשים לביטוח הלאומי, במסגרת טופס "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה" (טופס 211)

5. שמרו את כל הניירת הרפואית הנוגעת לתאונה

במקרה שהתרחשה תאונת עבודה, חשוב לשמור את כל הניירת, כולל כל האישורים שהתקבלו הנוגעים לימי מחלה (יש לוודא כי מצוין עליהם שניתנו עקב תאונת עבודה) וכן את כל האישורים הנוגעים לאשפוז ולטיפול הרפואי. אישורים אלה מוגשים לביטוח הלאומי, במסגרת טופס "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה" (טופס 211), שבמסגרתו נדרש העובד למלא את פרטיו ואת פרטי המעסיק, לפרט מה היו נסיבות התאונה, האם נכחו עדים, האם נמסרה הודעה למעסיק ועוד. 

חשוב לפרט מהם האיברים שנפגעו כתוצאה מתאונת העבודה. מאוחר יותר - כאשר יציין הביטוח הלאומי באיזה פגיעות הוא מכיר - הוא יפרט פגיעות אלה, ובהתאם לפירוט זה של הביטוח הלאומי תזכו לזכויות מתאימות מבחינת היקף כיסוי ומימון של הטיפול הרפואי

6. פרטו את כל הפגיעות שנגרמו לכם 

בפנייה המועברת אל הביטוח הלאומי, חשוב לפרט מהם האיברים שנפגעו כתוצאה מתאונת העבודה. הסיבה שחשוב לעשות זאת היא שמאוחר יותר - כאשר יציין הביטוח הלאומי באיזה פגיעות הוא מכיר - הוא יפרט פגיעות אלה, ובהתאם לפירוט זה של הביטוח הלאומי תזכו לזכויות מתאימות מבחינת היקף כיסוי ומימון של הטיפול הרפואי. כך, למשל: אם לא תדווחו על פגיעה שנגרמה לכם ביד, אלא רק ברגל ובצוואר, תצטרכו לעשות "מקצה שיפורים", אחרת הטיפול הרפואי בגין הפגיעה ביד לא יהיה מכוסה על-ידי הביטוח הלאומי. אין צורך להיכנס לרזולוציה גבוהה בדיווח המועבר, אלא רק לציין איזה איברים נפגעו. פירוט דומה יש לבצע גם בעת קבלת טיפול רפואי.

תחבושת לאחר הפגיעה

7. הקדישו תשומת לב מיוחדת לשאלה אם בכוונתכם להגיש תביעה

במסגרת פנייתכם לביטוח הלאומי, תתבקשו למלא סעיף שבו תישאלו אם בכוונתכם להגיש תביעה לבית המשפט, בגין תאונת העבודה שנגרמה לכם. אל תמלאו סעיף זה, לפני שאתם מתייעצים עם עורך דין. יש לסעיף זה חשיבות רבה, והוא עשוי לאפשר לכם לקבל פיצוי מגורמים נוספים שאחראים לתאונה - כל עוד דיווחתם על כך במסגרת הטופס. הקדישו לכך אפוא תשומת לב מיוחדת.

כאשר יהיו ברשותכם כל המסמכים הרלוונטיים הנוגעים לתאונה - הגישו אותם לביטוח לאומי. הסיבה לכך שלא מומלץ להתמהמה היא שניתן להגיש תביעה לביטוח הלאומי, עד חלוף שנה ממועד תאונת העבודה

8. פנו לביטוח הלאומי תוך שנה לכל היותר ממועד התאונה

אם נפגעתם בתאונת עבודה, כדאי שלא תתמהמהו. כאשר יהיו ברשותכם כל המסמכים הרלוונטיים הנוגעים לתאונה - הגישו אותם לביטוח לאומי. הסיבה לכך שלא מומלץ להתמהמה היא שניתן להגיש תביעה לביטוח הלאומי, עד חלוף שנה ממועד תאונת העבודה. אם נזכרים לעשות זאת לאחר מכן, הביטוח הלאומי עשוי להפחית את דמי הפגיעה או מענק/גמלת הנכות או כלל לא לשלם תשלום כלשהו בגין התאונה.

ניתן לקבל מהביטוח הלאומי תשלום של דמי פגיעה עד 91 ימי מחלה. דמי הפגיעה מחושבים לפי 75% מהשכר הממוצע בשלושת החודשים שקדמו לאירוע

9. הפגיעה שנגרמה לכם קשה? בקשו שתיקבע לכם דרגת נכות

באופן עקרוני, ניתן לקבל מהביטוח הלאומי תשלום של דמי פגיעה עד 91 ימי מחלה. דמי הפגיעה מחושבים לפי 75% מהשכר הממוצע בשלושת החודשים שקדמו לאירוע. במקרה שהפגיעה שנגרמה לכם משמעותית יותר (דהיינו, לפגיעה משמעות רפואית ותפקודית מעבר לאותם 91 ימי מחלה), תוכלו לפנות לביטוח הלאומי, בבקשה לקביעת דרגת נכות. לצורך כך, תידרשו להופיע בפני ועדה רפואית, שאליה תוכלו להגיע עם עורך דין ואליה תוכלו להגיש גם חוות דעת רפואית פרטית מטעמכם. בשלבים אלה, חשוב להתייעץ עם עורך דין, שיודע כיצד להתנהל מול הוועדה ומכיר את שיקוליה. 

אם תוכיחו כי בעקבות תאונת העבודה, שכרכם ירד - הביטוח הלאומי יוכל להפעיל תקנה המכונה "תקנה 15", ולהעלות באמצעותה את דרגת הנכות

10. אם שכרכם ירד בעקבות התאונה, ייתכן שתוכלו לקבל תשלום נוסף 

אם תוכיחו כי בעקבות תאונת העבודה, שכרכם ירד - הביטוח הלאומי יוכל להפעיל תקנה המכונה "תקנה 15", ולהעלות באמצעותה את דרגת הנכות. יש להעלות טענה זו בעת קביעת דרגת הנכות ולאחר מכן הביטוח הלאומי יבחן את נתוני השכר שלכם, ויוודא שיש קשר בין התאונה לבין הירידה בשכר. ככל שהביטוח הלאומי יקבל את הטענה, הנכות הרפואית המקורית תעלה בשיעור של 1/4 או 1/3 או 1/2, לכל היותר. כך, למשל, אם הנכות הרפואית המקורית עומדת על 10%, והביטוח הלאומי השתכנע כי לנכות משמעות תפקודית שגרמה לירידה בשכר, הנכות הסופית עשויה להיות 12.5% או 13.3% או 14.5%. אפשרות אחרת: אם כתוצאה מהתאונה כלל אינכם מסוגלים לעבוד, תוכלו לבקש הכרה כ"נכים נזקקים", על פי תקנה 18. תקנה זו מאפשרת להקפיץ את שיעור הגמלה ל-100%. 

לסיכום: נפגעתם בתאונת עבודה? לאחר שתתגברו על ההלם הראשוני, חשוב שתפעלו כדי למצות את זכויותיכם באופן מיטבי. היעדר תשומת לב עלול לפגוע קשות במיצוי הזכויות. מומלץ להיוועץ בעו"ד הבקי בתחום.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים