zap group mishpati logo

רישום סימן מסחר - לצורך הגנה

רישום סימן מסחר של העסק שלכם יבטיח שעסקים אחרים לא יוכלו לעשות שימוש בסימן ולנצל את השם, המיתוג והמוניטין שצברתם. מדריך

30.04.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
רישום סימן מסחר - לצורך הגנה

סימן מסחר של עסק משמש "תעודת זהות" של העסק ושל השירותים שהעסק מספק, כולל המיתוג שלו והמוניטין הנצבר, עבור לקוחותיו הקיימים והפוטנציאליים, הספקים עמם העסק עובד והציבור הרחב. 

לכן, הגנה על סימן מסחר חשובה מאוד - למי שמעוניין שעסקים אחרים בתחום לא יעשו שימוש בסימן המסחר של העסק שלו. רישום מראש של סימן מסחר - לא משנה מה גודלו של העסק - יבטיח לכם הגנה ויחסוך לכם בעתיד הליכים משפטיים ארוכים ויקרים.

ההיבטים של סימן המסחר כוללים היבטים פונטיים-טקסטואליים (כגון: שם העסק או סלוגן המזוהה עם העסק) והיבטים ויזואליים (כגון: לוגו)

מהו סימן מסחר?

ההיבטים של סימן המסחר כוללים היבטים פונטיים-טקסטואליים (כגון: שם העסק או סלוגן המזוהה עם העסק) והיבטים ויזואליים (כגון: לוגו). 

אין זה משנה אם מדובר בשם ולוגו של אתר אינטרנט, כרטיס ביקור או חזית עסק - הם מייצרים צורת ביטוי אופיינית לאותו עסק ולהכרה של העסק בציבור. 

מקרה שקרה: בעלת עסק גילתה במקרה כי חברה אחרת, העוסקת באותו תחום בדיוק כמוה, משתמשת בדיוק באותו סימן מסחרי - שם עסק והלוגו, שהיא יצרה ופיתחה

מדוע מומלץ לרשום סימן מסחר גם בעסקים קטנים?

נתחיל בכך שעלות רישום סימן מסחר אינה גבוהה. מעבר לסכום הנמוך, נראה כי ההסבר הטוב ביותר לכדאיות רישום סימן מסחר - הוא באמצעות סיפורה (האמיתי) של מי שלא רשמה סימן מסחר. 

בעלת עסק שעסקה בתחום הפרסום, יצרה לעצמה לוגו וסימן מסחרי, שלקוחותיה והציבור כולו הכירו דרכו אותה ואת עבודתה. 

באחד הימים, אותה בעלת עסק גילתה במקרה כי חברה אחרת, העוסקת באותו תחום בדיוק כמוה, משתמשת בדיוק באותו סימן מסחרי - שם עסק והלוגו, שהיא יצרה ופיתחה. הפתעתה היתה רבה - והיא פנתה לאותה חברה ודרשה כי תפסיק לעשות שימוש בסימן המסחר שלה. 

בעלת העסק חששה (בצדק!) כי לקוחות שאינם מכירים אותה אישית, אך מכירים את סימן המסחר, יפנו לחברה המתחרה, על חשבון המוניטין שהיא צברה. בנוסף, היא חששה לפגיעה במוניטין שלה (למשל: במקרה שהחברה המתחרה תעניק שירות פחות טוב מהשירות שהיא מעניקה).

החברה המתחרה השיבה לפנייתה - וציינה כי בדקה אם סימן המסחר רשום; ומשגילתה כי סימן המסחר אינו רשום - פירוש הדבר כי ניתן לעשות בו שימוש חופשי. אותה חברה אף הגדילה לעשות ופנתה למשרד הרשם, בבקשה לרשום את סימן המסחר על שמה. החברה המתחרה ביקשה לעשות זאת בהליך מהיר, כך שתוכל לדרוש בעלות בלבדית על סימן המסחר.

בעלת העסק נאלצה להגיש למשרד רשם סימני המסחר התנגדות לבקשת החברה המתחרה

כיצד הסתיים המקרה?

בעלת העסק נאלצה להגיש למשרד רשם סימני המסחר התנגדות לבקשת החברה המתחרה. ההליך המשפטי עדיין בעיצומו - אך באמצעות פעולה יחסית פשוטה היא הייתה יכולה להימנע מהליך משפטי ממושך ויקר (יחסית למשך הליך רישום סימן המסחר ועלותו), אילו היתה רושמת את סימן המסחר מראש. 

כל בעל עסק שרוצה למתג את עצמו - כדאי שיפנה לקבלת ייעוץ משפטי, במקביל לעבודה עם מי שתחום מומחיותם עיצוב ומיתוג. זאת, כדי לרשום את סימן המסחר

מהי חשיבות הייעוץ המשפטי לפני רישום סימן מסחר?

כל בעל עסק שרוצה למתג את עצמו - כדאי שיפנה לקבלת ייעוץ משפטי, במקביל לעבודה עם מי שתחום מומחיותם עיצוב ומיתוג. זאת, כדי לרשום את סימן המסחר; וחשוב לא פחות - כדי לוודא שאין סימן מסחרי דומה או זהה. 

כלומר: הסימן המסחרי שמבקשים לרשום אינו מפר סימני מסחר רשומים אחרים; ולא עשוי לחשוף את המבקש להליכים משפטיים, שיגרמו לו לאבד את סימן המסחר שלו-עצמו ולעתים אף לשלם נזיקין.

קיימות שתי אפשרויות לרישום סימן מסחרי. האפשרות הרגילה (נמשכת יותר זמן) - הינה להגיש בקשה רגילה לרשם סימני המסחר

מהן האפשרויות העומדות בפני לרישום סימן מסחר של העסק שלי?

קיימות שתי אפשרויות לרישום סימן מסחרי. האפשרות הרגילה (נמשכת יותר זמן) - הינה להגיש בקשה רגילה לרשם סימני המסחר. בחינת הבקשה הרגילה עשויה לארוך עד שנה, במהלכה הרשם בוחן האם ניתן לרשום את הסימן המסחרי.

הפרמטרים להחלטת הרשם כוללים שיקולים, כגון: 

• האם יש סימן מסחרי דומה רשום, שיש לו זהות או דמיון רב לסימן המבוקש, באופן שעלול להטעות את הציבור?

• האם הסימן המסחרי המבוקש נוגד את תקנת ציבור? (למשל: עושה שימוש במלים פוגעניות, או מייצג שירותים אסורים, כמו שירותי מין)

• האם הסימן המסחרי אינו כולל שם פרטי ושמות אחרים, שלא הגיוני - כי לא יישארו בגדר נחלת הכלל?

האפשרות השנייה: בדיקה "על אתר" היא הליך מהיר יותר, האורך 14 יום - 30 יום לכל היותר וכולל תשלום אגרה מוגדלת. בנוסף לכך, בקשה לבדיקה על אתר צריכה להיות מנומקת היטב

מהי האפשרות השנייה, הקרויה בדיקה "על אתר" לרישום סימן מסחרי?

בדיקה "על אתר" היא הליך מהיר יותר, האורך 14 יום - 30 יום לכל היותר וכולל תשלום אגרה מוגדלת. בנוסף לכך, בקשה לבדיקה על אתר צריכה להיות מנומקת היטב. יש להסביר בבקשה מדוע יש צורך בבדיקה ורישום מהירים. כך, למשל, כמו במקרה המתואר לעיל - כאשר יש עסק או חברה העושים שימוש באותו סימן מסחרי. כך, ניתן לבקש הגנה מיידית על הסימן המסחרי. 

בכל מקרה, בין אם הרישום נעשה באפשרות הרגילה ובין אם באפשרות המהירה - מרגע שסימן מסחרי אושר, ניתן להגיש התנגדות לרישום ובקשה לביטולו. בשלב זה, מדובר בהליך משפטי יותר ארוך ויקר.

העלות של רישום סימן מסחר אינה גבוהה באופן יחסי, והיא כוללת אגרת רישום ושכר טרחת עורך דין. זוהי הוצאה מוכרת במס

מהי העלות של רישום סימן מסחר? 

העלות של רישום סימן מסחר אינה גבוהה באופן יחסי, והיא כוללת אגרת רישום ושכר טרחת עורך דין. זוהי הוצאה מוכרת במס - והיא נמוכה יחסית לעלויות הליך משפטי, במקרה שהסימן המסחרי של העסק שלך "נלקח" על ידי עסק אחר.

האם מדובר ברעיון בלבד?

לסיכום: ישנה חשיבות רבה לרישום סימן המסחר ולהגנה עליו. מדובר במרשם פומבי, המעיד עבור תושבי כל אותה מדינה - כי סימן זה קשור לעסק מסוים; וכי רק לעסק ולבעליו יש רשות לעשות שימוש בסימן וזכות לתבוע כל מי שמפר בעלות זו על הסימן המסחרי, לצורך שימוש דומה. 

 

* עו"ד אמיתי בן אור עוסק במשפט אזרחי ומסחרי.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים