zap group mishpati logo

10 טעויות שחשודים עושים בחקירה לפני כתב אישום

למסור פרטים מיותרים, לנהל שיחת סרק עם השוטרים, ולוותר על ייצוג: טעויות שמבצע החשוד בזמן חקירה פלילית עלולות לעלות לו ביוקר. הנה כמה מהבולטות שבהן

מאת: עו"ד בנימין גריקווסרמן גריקו משרד עו"ד
06.06.18
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
10 טעויות שחשודים עושים בחקירה לפני כתב אישום

טעות 1: למסור פרטים מיותרים לחוקרים שדופקים בדלת

חוקרי המשטרה דופקים לכם בדלת בשעת בוקר מוקדמת? דעו שהחקירה כבר התחילה. היזהרו מלמסור פרטים מיותרים, נסו לברר מה החשד נגדכם, ודרשו להתייעץ עם עורך דין מוקדם ככל האפשר. דעו: כל דבר שתמסרו לשוטרים כבר בשלב זה עשוי לשמש כראיה נגדכם בבית המשפט. 

לחוקרים מותר לערוך חיפוש גם ללא צו, בתנאים מסויימים, אך אם אין להם סמכות חוקית, הסכמה שלכם לביצוע חיפוש עלולה להכשיר זאת

טעות 2: להביע הסכמה לחיפוש בבית בלי שיש למשטרה צו

אם החוקרים מבקשים לערוך חיפוש בביתכם, דרשו לראות צו של בית משפט שמתיר זאת. לחוקרים מותר לערוך חיפוש גם ללא צו, בתנאים מסויימים, אך אם אין להם סמכות חוקית, הסכמה שלכם לביצוע חיפוש עלולה להכשיר זאת. לכן, אל תתנגדו לביצוע החיפוש באופן פיזי ואל תיכנסו לעימות עם השוטרים, אך היזהרו מלהביע הסכמה.

אם השוטרים מנסים לנהל איתכם 'סמולטוק' תמים לכאורה בזמן הנסיעה בניידת, הימנעו מכך. שאלות כמו 'למה אתה עצור' ו'מה גרם לכך שנלקחת לחקירה' עשויות להתברר כניסיון לא תמים לאסוף נגדכם חומר מפליל

טעות 3: לנהל שיחה תמימה לכאורה עם השוטרים בניידת

אם השוטרים מנסים לנהל איתכם 'סמולטוק' תמים לכאורה בזמן הנסיעה בניידת, הימנעו מכך. שאלות כמו 'למה אתה עצור' ו'מה גרם לכך שנלקחת לחקירה' עשויות להתברר כניסיון לא תמים לאסוף נגדכם חומר מפליל, שיתועד בהמשך בדו"ח הפעולה של השוטרים. מדו"ח כזה עליכם להיזהר במיוחד. למה? מכיוון שלא תידרשו לאשרו בחתימתכם, בניגוד לפרוטוקול של החקירה.

היוועצות בעורך דין היא קריטית, גם אם אתם חפים מפשע ובטוחים שאין לכם מה להסתיר 

טעות 4: לוותר על שיחה עם עורך דין לפני תחילת החקירה

הגעתם לתחנת המשטרה? עכשיו החוקר אמור לעצור הכל, ולהמתין עד שעורך הדין מטעמכם יגיע כדי לאפשר לכם להתייעץ איתו. זהירות, אל תוותרו על שלב זה. היוועצות בעורך דין היא קריטית, גם אם אתם חפים מפשע ובטוחים שאין לכם מה להסתיר. עורך דין טוב יכין אתכם לשאלות שתישאלו, ימסור לכם פרטים על פעולות חקירה אפשריות ועל תרגילי חקירה, וייתן לכם טיפים מה להדגיש בפני החוקרים, כדי שישתכנעו שלא ביצעתם פשע. עצם נוכחותו של עורך דין תרגיע אתכם ותסייע לכם להבין מה הראיות שיכולות להיות בידי החוקר.

עם תחילת החקירה החוקר מחויב להקריא לחשוד נוסח המזהיר אותו מכך שכל דבר שיגיד עשוי לשמש כנגדו, ולהקריא לו את זכויותיו הכוללות בין היתר היוועצות בעורך דין לפני החקירה

טעות 5: לחתום שהודיעו לכם על זכויותיכם בלי שהדבר נעשה

עם תחילת החקירה החוקר מחויב להקריא לחשוד נוסח המזהיר אותו מכך שכל דבר שיגיד עשוי לשמש כנגדו, ולהקריא לו את זכויותיו הכוללות בין היתר היוועצות בעורך דין לפני החקירה. לאחר מכן, יחתים אותו החוקר על "טופס הודעה על זכויות לחשוד", שבו יתבקש לאשר החשוד כי זכויותיו הוקראו בפניו. זהירות, אל תחתמו על טופס כזה בלי שהזכויות אכן הוקראו לכם. 

אם חשוד למשל מסרב למסור דגימת DNA, החוקר עשוי להציע לו לשתות קפה או לעשן סיגריה, כדי לקחת ממנו אחר כך דגימת רוק 

טעות 6: ליפול בפח בתרגילי חקירה של השוטרים

מטרת החוקר היא לסיים את החקירה מהר ככל האפשר, ולצורך כך הוא צפוי שלא לבחול באמצעים ולנקוט במניפולציות ובתרגילי חקירה שונים. אם חשוד למשל מסרב למסור דגימת DNA, החוקר עשוי להציע לו לשתות קפה או לעשן סיגריה, כדי לקחת ממנו אחר כך דגימת רוק. 

בחקירה עשוי להיערך עימות ביניכם לבין עד או חשוד אחר. גם כאן כדאי שתיזהרו מתרגילי חקירה

טעות 7: להיכשל בלשונכם במהלך עימות עם עד

בחקירה עשוי להיערך עימות ביניכם לבין עד או חשוד אחר. גם כאן כדאי שתיזהרו מתרגילי חקירה. לדוגמה: במהלך עימות ביניכם לבין עד עשוי החוקר להיקרא "במקרה" החוצה, מה שיותיר אתכם איתו לבד. המטרה הסמויה: לתעד את חילופי הדברים ביניכם ללא נוכחות החוקר. היו מודעים לכך, שמרו על גרסה אחידה בעימות, והפנו לעד את השאלה החזקה ביותר שלכם. 

דעו שלהתנגדות למתן דגימות עשוי להיות אפקט הפוך, והיא עלולה רק להגביר את החשד נגדכם

טעות 8: להיבהל מלקיחת טביעות אצבעות בחקירה

במהלך חקירה במשטרה לרוב תידרשו לתת את טביעת האצבע שלכם. מדובר בהליך סטנדרטי מאוד, ועצם הנקיטה בו לא אומרת שהראיות בתיק מבוססות על טביעות אצבע. אל תיבהלו, ודעו שלהתנגדות למתן הדגימות עשוי להיות אפקט הפוך, והיא עלולה רק להגביר את החשד נגדכם. 

שאלות שנשמעות בנאליות, כמו "מה מספר הטלפון שלך" יכולות לסייע למשטרה לבדוק עם מי דיבר החשוד ומתי, ולאכן את הטלפון שלו

טעות 9: לסבך את עצמכם במענה לשאלות כלליות

כדאי לדעת שחקירות מתחילות בדרך כלל בשאלות תמימות לכאורה, המכונות שאלות היקפיות, שלאחריהן עוברים החוקרים לשאלות על החשדות הספציפיים. טעות להתייחס לשאלות ההיקפיות בביטול. שאלות שנשמעות בנאליות, כמו "מה מספר הטלפון שלך" יכולות לסייע למשטרה לבדוק עם מי דיבר החשוד ומתי, ולאכן את הטלפון שלו, באופן שיאפשר לה לדעת איפה היה בכל רגע נתון. לכן, יש להיזהר משאלות תמימות לכאורה. על השאלה מה מספר הטלפון שלך ניתן למשל להשיב - "מספר הטלפון שלי הוא X, אך לא רק אני משתמש בו, אלא אנשים נוספים". 

כל דבר שאומר החשוד במסגרת החקירה נרשם על ידי החוקר בפרוטוקול המכונה "טופס הודעת חשוד". בסיום החקירה נדרש החשוד לחתום על הפרוטוקול. מדובר במסמך משפטי לכל דבר ועניין

טעות 10: לא לקרוא לעומק את פרוטוקול החקירה

כל דבר שאומר החשוד במסגרת החקירה נרשם על ידי החוקר בפרוטוקול המכונה "טופס הודעת חשוד". בסיום החקירה נדרש החשוד לחתום על הפרוטוקול. מדובר במסמך משפטי לכל דבר ועניין, וחתימה עליו מאשרת את נכונות האמור בו. לכן חשוב מאוד שכל חשוד שעובר חקירה לא יחתום על מסמך זה לפני שהוא קורא אותו היטב, ומוודא שהדברים שנכתבו בו משקפים את מה שנאמר לו, ואת מה שהוא עצמו אמר. אם יש שגיאות במסמך, יש לדרוש לתקן אותן לפני חתימה.

אזיקים - לפעמים אי אפשר להמנע מהם

לסיכום, חקירה משטרתית היא אירוע מטלטל עבור כל אדם, בטח ובטח עבור מי שעובר זאת בפעם הראשונה. לאורך כל ההליך מראשיתו ועד סופו יש להיעזר בעורך דין, ובשום אופן לא לוותר על הזכות להיוועץ בו. 

ייצוג משפטי מול רשויות החוק, הוא קריטי בחקירה, נוכח המבחנים שעובר החשוד בדמות תרגילי חקירה ומניפולציות. גם לאחר החקירה יש חשיבות רבה לייצוג משפטי, שעשוי לחשוף קשיים בחומר החקירה שמצדיקים הימנעות מהגשת כתב אישום.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים