zap group mishpati logo

חוזה עם גן אירועים - טיפים חשובים

מתחתנים? שימו לב: חתונה אינה רק אירוע אישי מרגש - אלא עסקה מורכבת מול ספקים רבים. חשוב לבחון לעומק ומראש מספר היבטים משפטיים וביטוחיים

08.07.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
חוזה עם גן אירועים - טיפים חשובים

לפני מספר חודשים, נודע ל-20 זוגות שהיו אמורים להתחתן  באולמות "כליף" וב"חמאם" כי האולמות נסגרו, חתונתם בוטלה וכספי המקדמה שנתנו לאולמות אלו מראש אבדו גם הם. כך, ממש רגע לפני חתונתם - הם מצאו את עצמם ללא אולם לאירוע וללא כספם. 

קיימות מספר בדיקות מקדימות שמומלץ לבצע, רגע לפני חתימה על החוזה וסעיפים שחשוב במיוחד להקפיד על ניסוחם (מעבר להקפדה על כל הסעיפים כמכלול). הבדיקות המקדימות וההקפדה על הניסוח ימנעו מפח נפש, ויבטיחו כי תוכלו לקבל את כספכם בחזרה, אם בכל זאת תתרחש תקלה לא צפויה מול אולם האירועים. 

הבדיקות המקדימות נוגעות לרישיון העסק של האולם, היתרי הבנייה של האולם, כיסוי פוליסת הביטוח שהאולם מבוטח בה ופירוט מדויק בכתב של התחייבויות האולם לקראת האירוע. 

רישיון עסק הוא אישור לכך שהאולם (או גן האירועים) הוא מקום בטיחותי שהמבנה שלו תקין, המטבח שפועל בו עומד בתקנים תברואתיים ויש בו ציוד מתאים, ושייתן מענה במקרי חירום כגון שריפה

מדוע חשוב לוודא כי יש לאולם רישיון עסק?

למעשה, רישיון עסק הוא אישור לכך שהאולם (או גן האירועים) הוא מקום בטיחותי שהמבנה שלו תקין, המטבח שפועל בו עומד בתקנים תברואתיים ויש בו ציוד מתאים, ושייתן מענה במקרי חירום כגון שריפה. 

קיום אירוע באולם או גן אירועים ללא רישיון עסק טומן בחובו סיכונים רבים. 

מבחינה בטיחותית - עסק הפועל ללא רישיון הוא עסק שלא עמד במבחן התקנים הנדרשים לניהול עסק - וחשוף יותר לפורענויות שונות. 

מבחינה בריאותית - יש סכנה שהתנאים הסניטריים במטבח ירודים. במקרים קיצוניים התנאים הירודים אף עלולים לגרום להרעלת מזון - חוויה שאף אדם אינו מאחל לעצמו ולאורחיו.

יחד עם שני אלה, קיים סיכון נוסף בקיום אירוע במקום ללא רישיון. בית המשפט עלול לסגור "מעכשיו - לעכשיו" אולם ללא רישיון (גם אם לאולם יש התחייבויות קודמות!). כך, תוכלו למצוא עצמכם מופתעים - יום לפני האירוע או אפילו ביום האירוע עצמו - ללא מקום לארח בו.

מומלץ לבדוק כי לאולם יש היתר בנייה המתיר שימוש בו כאולם אירועים (ומעיד על כך שבנייתו היתה חוקית)

כיצד ניתן לבדוק האם לאולם שבחרנו יש רישיון עסק?

כדי למנוע מראש את כל התקלות האמורות לעיל, מומלץ לבקש מבעל האולם להציג את רישיון העסק שלו ולוודא כי הרישיון בתוקף, עוד לפני החתימה על החוזה.

נוסף על כך, מומלץ לבדוק כי לאולם יש היתר בנייה המתיר שימוש בו כאולם אירועים (ומעיד על כך שבנייתו היתה חוקית).

באתר של משרד הפנים, תוכלו למצוא את רשימת כל גני האירועים הפועלים עם היתר בניה ו/או היתר שימוש ותוכלו לוודא שהאולם שלכם נמצא ברשימה. לבסוף, משרד המשפטים מפרסם מדי מספר חודשים רשימת גני אירועים בלתי חוקיים, לידיעת הציבור ולטובתו. כדאי לוודא שהאולם שלכם אינו מצוי ברשימה זו.  

אם אין לאולם רישיון עסק - אזי החוזה איננו חוקי והוא בטל לפי החוק

מה יש לעשות אם כבר חתמתם על חוזה?

אם כבר חתמתם על חוזה - אל דאגה. בקשו לראות את רישיון העסק, באופן מיידי. אם אין לאולם רישיון עסק - אזי החוזה איננו חוקי והוא בטל לפי החוק. כלומר: אתם אינכם מחויבים לחוזה - ואתם זכאים להחזר של כל מקדמה שנתתם.

רצוי לבדוק מה הכיסוי שמציעה פוליסת הביטוח של האולם

מה עוד כדאי לבדוק, לפני חתימה על חוזה?

נוסף על רישיון העסק והיתר הבנייה, מומלץ לבדוק במשרד הפנים כי לא קיימת סכנת סגירה למקום מסיבות שונות. כמו כן, רצוי לבדוק מה הכיסוי שמציעה פוליסת הביטוח של האולם: האם הפוליסה מכסה שריפות  והאם יש כיסוי לתאונות של האורחים וכו'.

ישנם זוגות המקדימים תרופה למכה ואינם מסתמכים על פוליסת הביטוח של אולם האירועים . זוגות אלה רוכשים  בעצמם ביטוח לאירוע החתונה בסוכנויות ביטוח ייחודיות המתמחות בכך. 

ודאו מראש מהי מדיניות הביטולים - האם המדיניות מתאימה לצרכים שלכם? יש לוודא כי מדיניות הביטולים תיכתב באופן מפורט בחוזה

מהם סעיפי החוזה אותם מומלץ לבדוק בהקפדה יתרה?

הזוגות הנישאים חותמים בדרך כלל על חוזים מוכנים מראש. לכן, יש לוודא כי אין בחוזה תנאים מקפחים. מעבר לכך, מומלץ מאוד שלא לחתום על החוזה מיד אלא לקחת אותו הביתה, להתייעצות עם עורך דין או אדם מהמשפחה שיש לו ניסיון בעסקה דומה. 

בדקו כי החוזה המוצע לכם על ידי בעל האולם מכסה את הצרכים והאינטרסים שלכם. מבחינתכם, לחוזה יש שתי מטרות מרכזיות:
1. להבטיח שתקבלו את כל מה שגן/אולם האירועים הבטיח לכם בעל פה.
2. לקבוע את התנאים, במקרה שמשהו בתוכנית המקורית ישתבש.

לשם כך, ודאו מראש מהי מדיניות הביטולים - האם המדיניות מתאימה לצרכים שלכם? יש לוודא כי מדיניות הביטולים תיכתב באופן מפורט בחוזה. בנוסף, ודאו כי החוזה כולל התייחסות לרזרבות של מנות מזון (יש לעשות רשימה מדויקת של כל מנה נוספת שיוצאת מהמטבח, מעבר למה שהוסכם). 

לבסוף, בקשו לצרף לחוזה נספחים ברורים, המפרטים מראש את סוגי האוכל שהסכמתם עליו, כמות האוכל, צורת ההגשה, מספר המלצרים שיעמדו לרשות האורחים, פירוט המשקאות שיוגשו וכמות המשקאות. מעבר למזון ולשתייה, יש לכלול פירוט של מערכות ההגברה והסאונד השונות, שיעמדו לרשותכם במהלך כל האירוע.

כך, כאשר כל הדברים האלה מתואמים מראש ונכתבים - ייחסכו מכם הפתעות בלתי נעימות.

בשוק הנוכחי, מקובל ביותר לתת מקדמה בסך 10% מגובה העלות הכוללת של האירוע לפני החתונה - ואת יתרת הסכום לשלם יום אחד לאחר החתונה

מה גובה המקדמה שמקובל לתת עם החתימה על החוזה? 

בשוק הנוכחי, מקובל ביותר לתת מקדמה בסך 10% מגובה העלות הכוללת של האירוע לפני החתונה - ואת יתרת הסכום לשלם יום אחד לאחר החתונה. מומלץ מאוד לקבוע את המחיר בשקלים בלבד (כדי למנוע הפתעות בעקבות שינויים בלתי צפויים בשער הדולר). 

זוגות שעשו לעצמם ביטוח מטעמם יכולים להסיר דאגה מלבם: הביטוח יביא לכך שכספי המקדמה יוחזרו במקרה שהאולם נסגר

מה ניתן לעשות אם המקום בו עמדנו לערוך את חתונתנו - נסגר?

זוגות שעשו לעצמם ביטוח מטעמם יכולים להסיר דאגה מלבם: הביטוח יביא לכך שכספי המקדמה יוחזרו (לרבות כל הוצאה נוספת, בשל הצורך לתאם אולם חלופי - ולעתים גם מועד חלופי; ליידע את האורחים וכו').

שימו לב: גם במקרה קיצוני בו המקום נסגר בהפתעה, בשעה שאין לכם ביטוח משלכם - יש מה לעשות. ראשית, יש לדרוש מהמקום טופס ביטול אירוע ולוודא כי בטופס נכתב שאתם אינכם מחויבים למקום ואינכם צריכים לפצות את המקום בשל הביטול.

אם כספי המקדמה שנתתם כבר הופקדו, יש לבדוק מול בעל האולם האם ניתן לדרוש אותם בחזרה. אם לא - דרשו מבעל האולם להחזיר לכם את כל הצ'קים העתידיים שנתתם לתשלום לאחר האירוע (כדי שהצ'קים העתידיים לא יופקדו בעתיד). 

לבסוף, אם לא קיבלתם את כספי המקדמה בחזרה - ואכן נפגעתם בשל סגירת המקום (בשל חוסר יכולת למצוא אלטרנטיבה מתאימה, בהתראה קצרה או בשל האובדן הכספי) - מומלץ לשקול להגיש תלונה נגד האולם, במחלקה לחקירות הונאה במשטרה; ובמקביל, לבחון הגשת תביעת פיצויים בגין נזק, בבית המשפט. כמובן, במצב כזה יש להתייעץ עם עורך דין המתמחה בנושא. 

חתימה על חוזה

לסיכום: ניתן לנקוט מספר פעולות פשוטות, שיבטיחו לכם ראש שקט - לקראת אחד האירועים החשובים ביותר בחייכם. חתונה היא אירוע אישי מרגש - אבל יש לזכור כי מדובר בעסקה מורכבת, אותה מבצעים מול נותני שירותים שונים. כמו בכל עסקה, יש לבחון היטב את החוזה עליו אתם חותמים.

* ד"ר עו"ד איריס טרומן מתמחה בחוזים ובמשפט אזרחי מסחרי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים