zap group mishpati logo

נפילה במדרכה: מתי ניתן לקבל פיצוי?

החלקתם על המדרכה ונפלתם? תוהים האם יש לכם עילת תביעה? יש לתעד ולצלם את מקום התאונה, לגשת לבדיקות רפואיות ולפנות בהקדם לעורך דין

מאת: עו"ד אברהם תירושאברהם תירוש עו"ד ונוטריון
08.07.18
תאריך עדכון: 04.03.24
7 דק'
נפילה במדרכה: מתי ניתן לקבל פיצוי?

תאונה עקב נפילה על המדרכה עלולה להיגרם כתוצאה מסיבות רבות: פגם כלשהו בריצוף, בור שנוצר במדרכה או החלקה בשל רטיבות. 
לעתים יש לנפגע עילה לתבוע פיצוי על נזקי הגוף שנגרמו לו. 

התביעה עשויה להיות מוגשת נגד הרשות המקומית או בעל המתחם הפרטי בו מצוי הריצוף הפגום.

יחד עם זאת, יש לזכור כי הכביש או המדרכה אינם "משטח סטרילי"; לא כל פגם או גבשושית קטנה במדרכה מחייבים את הרשות המקומית לבצע תיקון מיידי (אם בכלל יש חובה לבצע תיקון). 

סיכון לנפילה או החלקה על מדרכה נחשב סיכון יומיומי, כלומר: סיכון סביר שחל על כל אדם.
תאונה בגין התממשות הסיכון הסביר - איננה מחייבת פיצוי. 

ישנם מפגעים שונים שניתן להגדיר אותם כסיכון בלתי סביר, עליהם ניתן לתבוע ולקבל פיצוי בגין נזקי גוף, בטענה לרשלנות מצד בעל המקרקעין

מהם הגורמים לנפילה במדרכה, המהווים עילה לתביעת פיצוי? 

ישנם מפגעים שונים שניתן להגדיר אותם כסיכון בלתי סביר, עליהם ניתן לתבוע ולקבל פיצוי בגין נזקי גוף, בטענה לרשלנות מצד בעל המקרקעין (במקרה בו מדובר במדרכה - הרשות המקומית). מפגעים אלה עשויים להיות בור שנפער במדרכה, מהמורה בכביש שלא תוקנה, אבנים משתלבות חסרות או מרצפות מדרכה שבורות, גזע עץ או מכשול החוסם את המדרכה (המעבר מעליו או סביבו עלול לגרום תאונה) או החלקה (כתוצאה מרטיבות בלתי סבירה). 

אם נפלת במדרכה ונפגעת - חשוב לבצע מספר פעולות: צילום של המפגע, לקיחת פרטים של עדים לאירוע, ביצוע בדיקות וקבלת טיפול רפואי

מה כדאי לעשות במקרה של נפילה במדרכה?

אם נפלת במדרכה ונפגעת - חשוב לבצע מספר פעולות, שיבטיחו כי תזכה לפיצוי על נזקי הגוף האפשריים (אם תימצא עילה מתאימה). פעולות אלה כוללות צילום של המפגע, לקיחת פרטים של עדים לאירוע, ביצוע בדיקות וקבלת טיפול רפואי. 

לצד כל אלה, יש למסור הודעה מיידית לרשות המקומית, האחראית למקום המפגע. כל אלה יבטיחו כי תוכלו להוכיח את טענת הרשלנות בצורה ברורה ומדויקת, אם תטענו לקיום רשלנות.

יש לצלם בהקדם את המפגע שגרם לנפילה ואת האזור סביבו (ממש באותו רגע אם אפשר) - לפני שהעירייה או מי מטעמה יתקנו את המפגע

צלמו את המפגע בהקדם

יש לצלם בהקדם את המפגע שגרם לנפילה ואת האזור סביבו (ממש באותו רגע אם אפשר) - לפני שהעירייה או מי מטעמה יתקנו את המפגע. 

תוכלו להגיש את הצילומים מאוחר יותר לבית המשפט, כהוכחה ישירה לקיומו של המפגע. 

מומלץ מאוד ללוות את צילום המפגע עם צילום של תאריך התאונה. אל תסתפקו בתאריך של המצלמה, משום שניתן לשנות את התאריך (ייתכן שזו תהיה אחת מטענות ההגנה). 
השתמשו בעמוד הראשי של עיתון מאותו יום - וצלמו אותו באזור המפגע.

אם הרשות המקומית תיקנה את המפגע - צלמו שוב את המקום לאחר התיקון

האם תמונה אחת מספיקה?

כאשר תגיעו לעורך דין לצורך התייעצות, מומלץ להגיע עם מספר תמונות, שצולמו מזוויות שונות. כך, יהיה קל יותר לבדוק אם אכן מדובר ברשלנות, בגינה ניתן לתבוע פיצויים ולהוכיח רשלנות ביתר קלות בבית המשפט.

בעת הצילום מזוויות שונות של המפגע  - כדאי להציב סרגל בתוך השקע או המהמורה, כך שניתן יהיה ללמוד על עומק/גובה המפגע (למשל: אבנים משתלבות ששקעו, בור או מהמורה במדרכה)

אם הרשות המקומית תיקנה את המפגע - צלמו שוב את המקום לאחר התיקון. 

במקרים רבים, התיעוד מעיד על האחריות שהרשות המקומית לקחה על עצמה לצורך התיקון (ולכן, גם על עצם קיום המפגע). 

אם היו עדים לאירוע, כדאי מאוד לקחת מהם פרטי התקשרות והזדהות, כדי שאפשר יהיה לפנות אליהם בשלב מאוחר יותר, עם הגשת התביעה

תעדו את פרטי כל מי שהיו עדים לאירוע

אם היו עדים לאירוע, כדאי מאוד לקחת מהם פרטי התקשרות והזדהות, כדי שאפשר יהיה לפנות אליהם בשלב מאוחר יותר, עם הגשת התביעה - ולגבות מהם עדות. 
חשוב להסביר להם כי לא יהיו צד בתביעה (וכי עדותם תשמש אך ורק להוכחת עצם קיום האירוע).

כדי שתוכלו לקשר בין הנפילה לכל נזק שיתגלה מאוחר יותר - חשוב להגיע לבדיקה ולטיפול רפואי מיד לאחר הנפילה (יש לשמור את התיעוד הרפואי)

גשו מיד לבדיקה רפואית ולקבלת טיפול

גם אם לא נראה נזק מיידי - לעתים נזקים בעקבות נפילה עלולים להתגלות רק מספר ימים לאחר הנפילה. כדי שתוכלו לקשר בין הנפילה לכל נזק שיתגלה מאוחר יותר - חשוב להגיע לבדיקה ולטיפול רפואי מיד לאחר הנפילה (יש לשמור את התיעוד הרפואי).

מיד לאחר אירוע התאונה ולאחר שקיבלתם טיפול רפואי - חשוב מאוד להודיע לרשות המקומית באופן מיידי על המפגע, על הצורך לתקנו ועל התאונה שקרתה בגינו

הודיעו לרשות המקומית על המפגע מיד לאחר האירוע

מיד לאחר אירוע התאונה ולאחר שקיבלתם טיפול רפואי - חשוב מאוד להודיע לרשות המקומית באופן מיידי על המפגע, על הצורך לתקנו ועל התאונה שקרתה בגינו. 

ההודעה הראשונית עשויה להיות טלפונית או אינטרנטית; במקביל, רצוי מאוד לדווח על המפגע ולהתריע עליו בפני הרשות המקומית גם בכתב (רצוי בדואר רשום) - תוך ציון המיקום המדויק של מקום הנפילה.

תיעוד כפול זה יסייע לכם מאוחר יותר בהוכחת התאונה, כמו גם בהוכחת הקשר בינה לבין המפגע ואחריות הרשות המקומית.

רשלנות הרשות המקומית בתחזוקת המדרכות והדרכים יכולה להתבטא גם בתאונות של רוכבי אופניים ואף רוכבי אופנוע. לא רק הולכי רגל 

האם רק הולכי רגל זכאים לפיצוי עקב נפילה במדרכה?

התשובה בבירור שלילית. רשלנות הרשות המקומית בתחזוקת המדרכות והדרכים יכולה להתבטא גם בתאונות של רוכבי אופניים ואף רוכבי אופנוע (שנפלו או נפגעו כתוצאה מליקוי בכביש, או החלקה על חול, חצץ, שמן, מים וכו').  

כל אלה זכאים לתבוע את הרשות המקומית בשל התאונה. 

אם נפלתם במתחם שאיננו ציבורי ולדעתכם הסיבה לתאונה היא רשלנות של בעל המתחם שניתן היה למנוע אותה - תוכלו בהחלט להגיש תביעה לפיצוי

מה בנוגע לנפילה במתחמים שאינם ציבוריים?

רשלנות הגורמת לנפילה עשויה להיות מצד כל מי שהוא בעל מקרקעין. 

אם נפלתם במתחם שאיננו ציבורי ולדעתכם הסיבה לתאונה היא רשלנות של בעל המתחם שניתן היה למנוע אותה - תוכלו בהחלט להגיש תביעה לפיצוי. (למשל: עסק, בית פרטי וכו') 

במקרה זה, מומלץ לבצע את כל ההמלצות שניתנו לעיל, ובנוסף לבדוק אם יש לבעלים פוליסת ביטוח המכסה פגיעות כאלה. הפעלת פוליסת הביטוח לאחר קבלת הפרטים מבעל הנכס יכולה לחסוך לכם הליך משפטי ארוך ויקר. 

בית המשפט עלול לייחס לנפגע רשלנות תורמת

האם בקביעת הפיצוי יכול גם הנפגע להימצא אחראי לפגיעה?

בהחלט כן. בית המשפט עלול לייחס לנפגע רשלנות תורמת. במקרה של נפילה במדרכה, בית המשפט עלול לקבוע שבהתאם לסוג המפגע ואופיו, אילו הולך הרגל היה זהיר יותר בהליכתו, ייתכן שכלל לא היה נפגע. 

לרשלנות תורמת יש משקל בעיקר בקביעת החלק שתידרש הרשות המקומית לשלם בגובה הפיצוי הכללי, שנפסק בגין הנזק. (חלוקת האחריות בין הנפגע לבעל המקרקעין).

המדרכה שבורה. סכנה

לסיכום: על אף שלא כל נפילה במדרכה או בשטח בנוי מהווה עילה לתביעת פיצוי נזק בגין רשלנות - ישנם מקרים שבהם מדובר באופן ברור בסיכון שאיננו סביר, המהווה רשלנות. 

יחד עם זאת, גם אם אינכם בטוחים מהו המצב המשפטי במקרה בו הייתם מעורבים - מומלץ לבצע את הפעולות שתוארו לעיל בכתבה זו ולגשת מיידית לעורך דין המתמחה בתחום. 
עורך הדין יוכל לחוות את דעתו ולתת לכם המלצה, האם כדאי לכם להגיש תביעה, או שמא הסיכוי לקבלת התביעה אינו גדול, ולא כדאי לכם כלל להגיש תביעה.

 

* עו"ד אברהם תירוש מתמחה בדיני נזיקין.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים