zap group mishpati logo

ביטוח כלי שיט/מדריך

על הסכנות, הכיסוי הביטוחי והמלצות חשובות

21.05.12
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
ביטוח כלי שיט/מדריך

פסח עבר, חג השבועות בפתח, והקיץ מתחיל ממש עכשיו. היבואנים מפרסמים סירות סקי ואופנועי ים לקיץ הקרוב. מדובר בכלים חזקים, שמאפשרים ליהנות איתם באגם או בים.
פנינו לעורך דין ארז שניאורסון, מומחה לתביעות ביטוח ונזיקין וגולש סקי מים בעצמו, כדי לבדוק מה הסכנות הנובעות משימוש באופנועי ים וסירות סקי, ועד כמה הפוליסות הקיימות בשוק מכסות סכנות אלה.

רוצים לשאול שאלה בנושא? היכנסו עכשיו לפורום ביטוח ותביעות רכוש

כמו כל כלי מנועי, השימוש באופנועי ים טומן בחובו סכנות, במיוחד כשהשימוש אינו לצרכי הגעה מנקודה לנקודה, אלא לצורך ביצוע פעלולי ספורט, והגעה למצבים קיצוניים.

החוק מחייב בעלים של כלי שייט, אופנוע ים או סירה, לערוך ביטוח. בעלי אופנועי הים והסירות אכן רוכשים פוליסות ביטוח, אך האם הם מודעים למגבלות הפוליסה? רובם אינם יודעים, שמדובר בפוליסה חלקית מאוד, שלא תכסה את מלוא הנזק האפשרי, ולעיתים לא תכסה אף נזק שיגרם.

הפוליסה לא מכסה נזק גוף לבעל הסירה או אופנוע ים 

הפוליסה שנמכרת בארץ, אינה מכסה פציעה של הבעלים או הרוכב על אופנוע הים. כלומר: בעלים של אופנוע ים, שיצא לים לקפוץ על הגלים, ונפצע במהלך השימוש באופנוע, לא יהיה זכאי לפיצוי במסגרת הפוליסה. אנחנו רגילים לכך שביטוח החובה של הרכב שלנו מכסה גם פציעה בתאונת דרכים, ולא מעלים בדעתנו, שהפוליסה שרכשנו עבור השימוש באופנוע ים, לא תכסה פציעה שלנו. ובכן, מה עושים במקרה כזה? התשובה: רוכשים פוליסת תאונות אישיות, ומוודאים שהפוליסה לא מחריגה שימוש באופנוע ים, תחביבים מסוכנים, שימוש בכלי מנועי וכיו"ב.

הפוליסה מכסה רק באופן חלקי, נזק גוף לצד ג' 

הסכנות לפציעה של מישהו כתוצאה מפעילות של אופנוע ים או סירת סקי, הינן רבות. גולש סקי מים שנפצע במהלך הגלישה מאחורי סירה או אופנוע, מישהו שישב בסירה ונפצע או טבע, פגיעה במתרחץ במים, כל אלה אירועים שכבר התרחשו, ולצערנו מתרחשים מעת לעת.

חלק מפוליסות הביטוח, כלל אינן מכסות פעילות של סקי מים, אם ענין זה לא התבקש במפורש בעת רכישת הפוליסה. בפוליסות שכן מכסות, סכום הפיצוי לצד ג' שנפגע בנזק גוף, מוגבל ל- 250,000 $.
חישוב פשוט מעלה, שאם נפצע אדם צעיר, בעל משכורת ממוצעת, הסכום הזה מהווה כ- 25% בלבד מסכום התביעה שתוגש.

אם התביעה תתקבל, יתרת הסכום, מיליוני שקלים, יוטלו על בעל הסירה או האופנוע. צריך גם לזכור, שסכום הפוליסה הינו לא רק למקרה, אלא גם לתקופה. כלומר, אם בשנה מסוימת, חברת הביטוח שילמה את סכום הביטוח בגין תביעה מסוימת, הרי שתביעה נוספת באותה שנה, כבר לא תזכה לכיסוי ביטוחי.

האם הפוליסה מכסה נזק לאופנוע או לסירה כשהם מאוחסנים בחוף או בעת גרירה מהסככה למים?

כמעט כל סירות הסקי וחלק מאופנועי הים מאוחסנים בחופים המיועדים לפעילות ימית, הרבה מהם מסביב לכנרת.
מה המצב במקרה שסירה נשרפת בסככה בעת אחסנתה באחד מחופי הכנרת?

מרבית פוליסות הביטוח כוללות תנאים לגבי אופן האחסנה של הסירה או אופנוע הים, כגון: גדר ושער נעולים, נעילה מוחלטת של האזור מחוץ לשעות הפעילות, שומר בלילה וכיו"ב. אם החברה שמתחזקת את החוף לא קיימה תנאים אלה, דבר שבכלל לא תלוי בנו כבעלי סירה, חברת הביטוח עלולה לסרב לשלם נזק לכלי השיט, אשר התרחש בעת אחסנת הסירה.

כך המצב גם לגבי נזק בעת גרירת הסירה מהסככה לחוף, אם יתברר, לדוגמא, שהטרקטור אינו בעל רישיון תקף, או שלמפעיל הטרקטור לא היה רישיון נהיגה מתאים בתוקף.

לסיכום, בעלי כלי שיט – היו ערים לסכנות, נסו להימנע מהן ולהשיט את הכלי בבטיחות, ודאגו להכיר את כל תנאי וסייגי הפוליסה.

עוד בנושא:

7 עצות זהב לנפגע בתאונת דרכים

תאונת דרכים: שאלות ותשובות מומחה מהפורום

מדריך פיצויים בתאונת דרכים

תאונת דרכים: על זכויות הנפגעים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים