zap group mishpati logo

הטבות לעצמאים ולבעלי עסקים בתקופת הקורונה - הבלוף הגדול של הממשלה

מעוניינים לדעת מה הן ההטבות שניתנות לעצמאים ומעסיקים בתקופת הקורונה? על אף הצהרות פומפוזיות, בפועל, מעגל הזכאים להטבות מצומצם מאד ובעלי עסקים רבים בישראל עומדים בפני שוקת שבורה

26.04.20
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
הטבות לעצמאים ולבעלי עסקים בתקופת הקורונה - הבלוף הגדול של הממשלה

עם פרוץ משבר הקורונה והטלת הסגר הגדול על ישראל, למניעת התפשטות המגפה, בעלי עסקים רבים נאלצו לסגור לחלוטין את העסק שלהם, בעוד הם ממשיכים לשלם את כל החשבונות וההוצאות השוטפות שלו, עצמאים מצאו את עצמם מחוסרי פרנסה בתוך שוק עבודה שלמעשה נסגר ומעסיקים גילו שהם צריכים להמשיך ולשלם את ההטבות הסוציאליות של עובדיהם, בעוד שהצ'קים שלהם לספקים לא מפסיקים לחזור.

אמנם שמענו הצהרות פומפוזיות מצד ראש הממשלה לגבי מתן מענה לכולם, אך בפועל המעגל הזכאי למענקים וההטבות שניתנים כביכול לעצמאים ומעסיקים הוא מצומצם מאד, ורוב גדול במדינה כעת אינו מסוגל לפרוע את התחייבויותיו.

תנאי הסף לקבלת מענק מהמדינה הם שהעצמאי הוא לפחות בן 20, בעל עסק פעיל בשנת 2019, הכנסתו החייבת ב-2018 אינה עולה על 240,000 ₪ והממוצע החודשי של הכנסתו החייבת ל-2018 עולה על 2,000 ₪

מהן ההטבות שזכאים להם כיום עצמאים ומעסיקים?

מענק עצמאים - על הנייר, הממשלה מעניקה מענק לעצמאים בשתי פעימות, כאשר הפעימה הראשונה כוללת מענק סיוע של 65% מממוצע ההכנסות החודשי של עסק לפני שנת 2018 שסכומו עד 6,000 ₪ (והחל מהכנסה חודשית של 16,000 ₪, סכום המענק יפחת בהדרגה עד לסך של 3,000).

תנאי הסף של המענק הינם שהעצמאי הינו לפחות בן 20, בעל עסק פעיל בשנת 2019, אשר הכנסות החייבת בשנת 2018 אינה עולה על 240,000 ₪ וכן הממוצע החודשי של הכנסתו החייבת לשנת 2018 עולה על 2,000 ₪. תנאי נוסף הינו שצירוף הכנסת העצמאי ובן זוגו לשנת המס 2018 אינה עולה על 340,000 ₪. לבסוף, מי שזכאי הינו רק מי שיוכל להוכיח שהכנסתו נמוכה ב-25% בחודשים מרץ אפריל לעומת ההכנסה שלו בחודשים אלו בשנת 2018. לגבי עסק שהתחיל את פעילותו בשנת 2019, תיבחן הירידה בהכנסות לפי שנת 2019.

משמעות התנאים הקשוחים לקבלת המענק היא שבפועל, קשה מאד להיות זכאי אליו והוא רלוונטי רק לעסקים קטנים

מהי המשמעות של התנאים לקבלת המענק?

משמעות התנאים הקשוחים לקבלת המענק הינה שבפועל, קשה מאד להיות זכאי אליו. הוא רלוונטי רק לעסקים קטנים, שכן בין השורות מי שמרוויח בין 300,000 ל-1,000,000 מיליון ₪ יקבל הרבה פחות, ושאר התנאים שלו גם מהווים חסמים לעסקים קטנים להיות זכאים אליו. בפועל, מדובר בסיסמה ריקה מתוכן.

הטענות שהועלו נגד הממשלה הובילו לכך שהתנאים השתנו מעט בפעימה השנייה, כך שהמענק בפעימה השנייה יכלול שכירים בעלי שליטה, שיעור המענק יוגדל לסכום של 70% מההכנסה החודשית החייבת הממוצעת ולתקרה של 10,500 ₪, תנאי הסף של ההכנסה החייבת השנתית יוגדל ל-1,000,000 ₪ להרחבת מעגל הזכאים ויבוטל הקריטריון של הכנסת משק הבית.

עם זאת, על אף הרחבת התנאים, עדיין סכומי המענק ותנאיו משאירים עצמאים ומעסיקים רבים ללא מענה. כך למשל, עצמאי שהרוויח במקרה מעט בחודשים אלו בשנת 2019 אינו זכאי למענק, מעסיקים שמרוויחים מעל ל-1,000,000 ₪ אך שיש להם הוצאות רבות והתחייבויות לעובדים וספקים בסכומים גבוהים לא זכאים למענק, ועוד אין ספור דוגמאות.

המדינה קבעה שעצמאים שצומצמה הכנסתם או נפגעה עקב הקורונה יהיו זכאים להבטחת הכנסה, אך יש לציין כי זוהי גמלה שרלוונטית לאנשים עם הכנסה מאד נמוכה

אילו הקלות נוספות מעניקה הממשלה למעסיקים ועצמאים?

דחיית תשלומי מס הכנסה ומע"מ - בין ההקלות שמצאה המדינה לתת לעצמאים בתשלומי המס היא של דחיית תשלומי מקדמות מס ההכנסה של חודש מרץ 20 לחודש מאי 20 (במקום אפריל) וכן דחיית תשלום המע"מ עבור חודשים ינואר ופברואר בחודש וחצי ליום 27 באפריל 2020. דחיית התשלומים לא באמת עוזרת בפועל, שכן בכל מהלך חודש אפריל בעלי עסקים ספגו נזקים קשים, אשר יימשכו גם בחודשים הקרובים ואף בשנים הקרובות.

דמי אבטלה לעצמאים? רק לעצמאים מובחרים - אוכלוסיית העצמאים בישראל היא האוכלוסיה שמשלמת את דמי הביטוח הלאומי הגבוהים ביותר. עם זאת, באופן אבסורדי, היא גם האוכלוסייה שאינה זכאית כמעט לכלום מביטוח לאומי, שכן באופן רגיל עצמאים אינם זכאים לדמי אבטלה. על אף שנפגעה פרנסתם של עצמאים רבים, מצאה המדינה לנכון להעניק דמי אבטלה אך ורק לאוכלוסיית העצמאים שלהלן:

• מורי דרך

• מדריכים, מרצים ומורים שמקום עבודתם הפסיק את פעילותו בתקופת הקורונה

• אמנים שמקום עבודתם הפסיק את פעילותו בתקופת הקורונה

בנוסף, המדינה קבעה שעצמאים שצומצמה הכנסתם או נפגעה עקב הקורונה, יהיו זכאים להבטחת הכנסה, אך יש לציין כי זוהי גמלה שרלוונטית לאנשים עם הכנסה מאד נמוכה.

קרן מיוחדת לקורונה של הלוואות בערבות המדינה - בנוסף, המדינה הכריזה על הקמת קרן של הלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים. עם זאת, גם כאן המעסיקים מדווחים על כך שבפועל מאד קשה לקבל את ההלוואות ושהיא אינה נותנת מענה.

הוצאה לחל"ת נשים בהיריון - ב-8.4.20 הוציאו תקנות לשעת חירום שמאפשרות להוציא לחל"ת עובדות בהיריון ללא התר ממשרד הכלכלה, אשר נדרש באופן רגיל. התקנות נועדו להקל על מעסיקים ולאפשר להוציא עובדות בהיריון, שנהנו עד כה מההגנה של חוק עבודת נשים, לחל"ת, ללא אישור הממונה.

על פי משרד הכלכלה, בתחילת הקורונה נתקבלו עשרות אלפי בקשות להוצאה לחל"ת, שלא ניתן היה לתת להם מענה. התקנות היו בתוקף למשך 11 יום, אולם במהלך תקופה זו קמו מחאות של ארגוני נשים והוגשו עתירות לבג"צ נגד ביטול התקנות. בתגובת המדינה לבג"צ, היא ציינה כי 11 הימים במהלכם התקנות היו בתוקף זה נתנה להם זמן לטפל בבקשות שהוגשו וכעת ניתן לבטל את התקנות. המשמעות של כך שהיא ששוב, העול נופל על המעסיקים.

אמנם נאמר שבעלי חנויות, מסעדות ובתי קפה יקבלו פטור מארנונה, אך העירייה אומרת שבעל העסק עצמו הוא זה שצריך לבקש את הפטור ולשם כך הנכס צריך להיות נקי מציוד, כך שלמעשה הפטור אינו באמת קיים

אילו עסקים נפגעים כיום מהמשבר?

כיום, מעטים העצמאים והמעסיקים שאינם נפגעים מהמשבר. פורום דיני העבודה בזאפ משפטי, אשר לרוב הוא עמוס בשאלות ותשובות, נותר דומם כמעט מתחילת תקופת הקורונה, מה שמצביע על קריסת המשק. סוג המעסיקים המרכזי שנפגע כיום בו נתקלתי הוא בעלי חברות ניקיון, שאין להם למי לספק עבודה כי כל מקומות העבודה סגורים, אבל ההוצאות ממשיכות. עסק נוסף שנפגע באופן מהותית הם בעלים של חנויות, בתי קפה ומסעדות שצריכים לשלם את כל החשבונות שלהם בלי לקוחות. אמנם נאמר שהם יקבלו פטור מארנונה, אך העירייה אומרת שבעל העסק עצמו הוא זה שצריך לבקש את הפטור, ולשם כך הנכס צריך להיות נקי מציוד, כך שלמעשה הפטור הזה אינו באמת קיים.

לכל מעסיקים אלו וכמובן לעצמאים קטנים, אין אוויר לנשימה, ולא ברור אם לעובדים שלהם יהיה לאן לחזור. חשוב להבין כי הפגיעה במעסיקים פוגעת למעשה בכל המשק, כי אם העסקים שלהם יקרסו, לא תהיה להם דרך להעסיק מחדש עובדים, ששכרם גם הם נפגע כעת בשל הוצאה לחל"ת או צמצום עבודתם.

הטבות לעצמאים ולבעלי עסקים בתקופת הקורונה - הבלוף הגדול של הממשלה(1)

לסיכום, אמנם הממשלה הצהירה על מספר פעולות, הקלות ומענקים שיוענקו לעצמאים ומעסיקים כדי שיוכלו להתמודד עם המשבר ועם הקשיים הכלכליים העצומים אליהם הם נקלעו בגין סגירת השוק, אך ניתן לראות שבפועל, הקלות אלו מסייעות לחלק מאד מצומצם מהאוכלוסייה ורבים נשארים לעמוד בפני שוקת שבורה, ללא יכולת לעמוד בהתחייבויותיהם.

מגזרים שלמים קורסים ואנשים רוצים להיות מסוגלים להתפרנס. על כן, לדעתי צריך לבצע פעולות שיאפשרו להחזיר את המשק לתחייה, כמו למשל לתת לבתי קפה לעבוד בצורה של טייק אאוט, לדוכני הפלאפל ולדוכני האוכל להיות פתוחים ועוד פעולות, כדי למנוע את ההתמוטטות של המשק ושל אנשים פרטיים.

* עו"ד ארנה שמריהו, מתמחה בדיני עבודה ומנהלת פורום קורונה ודיני עבודה

עו"ד אורנה שמריהו

עו"ד אורנה שמריהו

עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בדיני עבודה, ומייצגת עובדים ומעסיקים מכל ענפי המשק. יש לה ניסיון מקצועי של 23 שנה, כאשר היא צברה ידע רב בעת עבודתה כמזכירת איגוד מקצועי בהסתדרות הפקידים במרחב תל אביב יפו. עו"ד אורנה שמריהו מייצגת את לקוחותיה בכל הערכאות השיפוטיות.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אורנה שמריהו

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה