zap group mishpati logo

חשיבות הליווי המשפטי בהליך חדלות פירעון

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנכנס לתוקף בספטמבר אשתקד, שינה את פניו של הליך פשיטת הרגל. על אף שהחוק בא לקראת החייב ולטובתו, לא כדאי להיכנס אליו ללא ליווי משפטי מתאים

מאת: עו"ד חיים דבורה
29.09.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
חשיבות הליווי המשפטי בהליך חדלות פירעון

אורח החיים המודרני, מדיניות האשראי המאפשרת והקלות בה יכול כל אדם בשנים האחרונות לקבל הלוואה כמעט לכל מטרה, הפכו את צבירת החובות לחלק כמעט בלתי נפרד מחיינו. בימים אלה של משבר כלכלי מהגדולים שידעה ישראל, גם חובות "שגרתיים", עימם אולי הצלחנו לחיות עד כה, הולכים ותופחים ורבים עלולים למצוא עצמם במצב של חדלות פירעון.

אדם מוגדר כחדל פירעון כאשר אינו מסוגל לפרוע את חובותיו. בעבר, הוסדר מצבם של חדלי פירעון על ידי פקודת פשיטת הרגל, אשר משמעותה, במקרים רבים, היתה קריסה כלכלית מוחלטת של החייב. כיום, הוחלפה פקודת פשיטת הרגל בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, השם דגש על שיקום החייב, מאפשר לו להתחיל מחדש ומחנך אותו להתנהלות כלכלית נכונה.

צו פתיחת הליכים יינתן תוך 30 יום ממועד הגשת הבקשה ובמסגרתו ימנה הממונה נאמן לצורך בדיקת מצבו הכלכלי של החייב וגיבוש המלצות

עיקרי הליך חדלות הפירעון

בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון כנגד חייב יכולה להגיע מהחייב עצמו או מאחד מנושיו. עם קבלת הבקשה, ייבדקו נתוניו של החייב על מנת לוודא כי הוא עומד בקריטריונים המוגדרים בחוק לצורך כניסה להליך.

רף הכניסה להליך מוגדר בחוק כחובות בסך של 50 אלף שקל לפחות, אך במקרים מסוימים תאושר הכניסה להליך גם עבור חייבים בעלי חובות נמוכים יותר. עד חוב כולל של 150 אלף שקל יטופל החייב על ידי רשם ההוצאה לפועל, ואילו חייבים בעלי חובות גבוהים יותר יטופלו על ידי הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

צו פתיחת הליכים יינתן תוך 30 יום ממועד הגשת הבקשה ובמסגרתו ימנה הממונה נאמן לצורך בדיקת מצבו הכלכלי של החייב וגיבוש המלצות. תוך חמישה חודשים יידרש הנאמן להגיש דיווח ראשון ולאחר ארבעה חודשים נוספים יגיש את המלצתו הסופית.

על בסיס המלצת הנאמן ותוך 60 יום מהגשתה, יגבש הממונה תכנית שיקום כלכלי עבור החייב, הכוללת צו תשלומים חודשי, מימוש נכסים בהתאם לצורך וכדומה. עמידה בתכנית השיקום תאפשר לחייב לקבל, בסופו של דבר, צו הפטר מחובותיו, לרוב תוך פרק זמן של כשלוש שנים. ייתכנו גם מקרים בהם יוחלט על מתן הפטר לאלתר, אשר יביא לסיום ההליך באופן מיידי.

כניסה להליך חדלות פירעון אינה צריכה להיות הבחירה הראשונה של כל חייב - ניתוח מצבו, מציאת פתרונות שיתקבלו על ידי הנושים ועריכת מו"מ מולם יתבצעו בהצלחה באמצעות עורך דין המתמחה בתחום

מדוע יש צורך בליווי משפטי?

לכאורה, מדובר בהליך ש"מנהל את עצמו" – השלבים ברורים, לוחות הזמנים מוגדרים וכל שנדרש הוא לעקוב אחרי סדר הפעולות; בנוסף, החוק כלל לא מחייב ליווי של עורך דין, כך שכל חייב רשאי להתמודד עם ההליך בעצמו. במצב של מצוקה כלכלית, קל להבין את הרצון להימנע מההוצאה הכספית הכרוכה בשכירת שירותיו של עורך דין, אך חשוב לזכור כי בפועל מדובר בהליך מורכב ומסועף ומומלץ מאוד לא לנסות להתמודד עימו לבד.

ליווי משפטי לאורך ההליך ואף לפני פתיחתו עשוי להשפיע בצורה מהותית על התנהלות ההליך ועל עתידו של החייב, וזאת ממספר סיבות:

לא תמיד מומלץ לפתוח בהליך חדלות פירעון - על אף היתרונות הרבים הטמונים בו, כניסה להליך חדלות פירעון אינה צריכה להיות הבחירה הראשונה של כל חייב, שכן במקרים רבים תהיה להליך השפעה עתידית על הגדרת מסגרת האשראי של החייב, לקיחת משכנתא או הלוואה מסוג אחר ועוד. בנוסף, אם החייב הוא בעל נכס, יש להביא בחשבון כי הליך חדלות פירעון עשוי להוביל בקלות יחסית למימושו.

לפיכך, מומלץ לנסות לגבש פתרונות אחרים כגון הסדר מול הנושים, שיעבוד, גזירות חוב ועוד, ולהגיע להליך חדלות הפירעון כמוצא אחרון בלבד. ניתוח מצב החייב, מציאת פתרונות יעילים שיתקבלו על ידי הנושים ועריכת משא ומתן מולם תתבצע בהצלחה באמצעות עורך דין המתמחה בתחום.

צריך להתמצא בדקויות - הליך חדלות הפירעון הוא אכן הליך פשוט לאדם הבקיא בחוק ובמשמעויותיו. המונחים המקצועיים מורכבים ומבלבלים, וכל טעות שתיעשה בדרך עלולה להיגרר לכל אורך ההליך ולהשפיע על תוצאותיו. על מנת להגיע לתכנית השיקום המיטבית ולהסדר התשלומים הטוב ביותר עבור החייב, נדרשת מומחיות משפטית רלוונטית.

ניתן לייעל את התהליך - חוק חדלות פירעון קובע מסגרת זמנים ברורה למדי לסיום ההליך, אך התנהלות מקצועית לאורכו תבטיח מניעה של עיכובים מיותרים העלולים בכל זאת להיווצר.

עדיף להשאיר את ניהול ההליך לאיש מקצוע שאינו מעורב רגשית – הגעה למצב של חדלות פירעון היא משבר הכרוך ברגשות קשים ובלחצים רבים מכל הכיוונים. במצב של משבר, קשה לגייס את הפניות הרגשית הנדרשת לצורך ניהול הליך מורכב ומסועף כל כך, ולכן מוטב להשאיר זאת לאיש מקצוע.

בסופו של דבר, נועד הליך חדלות הפירעון להביא לשיקום ולהבראה כלכלית אך כאמור, במקרים רבים יש דרכים כדאיות אף יותר. על מנת להבין מהו הליך ההבראה והשיקום הנכון ביותר עבורך, חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום ולעבור את הדרך כולה בעזרת הליווי המשפטי המתאים.

על אף הקושי המובן המתלווה לכל הוצאה כספית בתקופה מעין זו, יש לזכור כי ליווי משפטי מקצועי אמנם יעלה לך כסף, אך בסופו של דבר ימנע טעויות מיותרות ויחסוך לך הרבה יותר.

* עו"ד חיים דבורה מתמחה בהליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, נזיקין ותאונות, דיני עבודה, משפט מנהלי ומשפט צבאי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים