zap group mishpati logo

נפגעתם בתאונת דרכים? אתם זכאים לפיצוי

שיקום הגוף והנפש בעקבות תאונת דרכים יכול להימשך זמן רב ויש לכך השלכות כלכליות. גם התביעה של הביטוח נמשכת זמן רב עד שהפיצוי הכספי מגיע. כיצד תתמודדו עד אז עם הקושי הכלכלי? מדריך

04.10.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
נפגעתם בתאונת דרכים? אתם זכאים לפיצוי

נתחיל את המדריך בנושא פיצוי בגין תאונת דרכים בסיפור מקרה. אישה כבת 30, שנסעה בכביש עירוני, איבדה שליטה על הרכב וכתוצאה מכך נכנסה בעמוד. היא נפגעה פגיעה בינונית ואיבדה את הכרתה. אמבולנס הגיע למקום כדי לפנותה למיון לטיפול חירום.

גם הולכי רגל או רוכבי אופניים שנפגעים מרכב חולף ייחשבו כנפגעי תאונת דרכים, וכן נוסעי אוטובוס או רכבת שנפגעו במהלך הנסיעה

האם תאונה עצמית נחשבת לתאונת דרכים המזכה בפיצוי?

אכן כן. חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תשל"ה-1975) קובע כי תאונת דרכים היא כל מאורע שבו נגרם נזק גוף לאדם עקב שימוש ברכב מנועי. בתאונת דרכים יכולים להיות מעורבים מספר כלי רכב, או כלי רכב אחד, כמו במקרה של תאונה עצמית כתוצאה מהחלקה, אובדן שליטה בעת הנהיגה או נפילה בעת עלייה או ירידה מהרכב. לבסוף, גם הולכי רגל או רוכבי אופניים שנפגעים מרכב חולף ייחשבו כנפגעי תאונת דרכים, וכן נוסעי אוטובוס או רכבת שנפגעו במהלך הנסיעה.

האישה לא רק סבלה מנכות ומאובדן כושר עבודה למשך זמן רב ונדרשה לטיפולים ממושכים, היא גם נותרה ללא פרנסה תקופה ארוכה מאוד, ללא כושר השתכרות

מהן ההשלכות הכלכליות של פגיעה בתאונת דרכים?

נחזור למקרה שתיארנו קודם. בימים הראשונים לאחר התאונה ובחלוף הזמן שלאחריה, התברר שהאישה סובלת מפגיעות משמעותיות רבות. הנזק העיקרי היה פגיעת ראש נוירולוגית. לכך התלוו גם ירידה בשמיעה, פגיעה בחוליות הגב ובהמשך אף סימפטומים של פוסט טראומה. בגין הפגיעה העצבית עברה האישה טיפולים רבים למשך תקופה ארוכה ורק אחרי יותר משנה וחצי של טיפולים שיקומיים יומיומיים, הצליחה לחזור לתפקוד לצד המגבלה.

לאורך כל תקופת השיקום היא לא יכלה לעבוד. העסק החדש שלה, אותו פתחה רק חודשיים לפני כן, נסגר. היא איבדה את מקור פרנסתה ונאלצה לחזור לעבוד כשכירה. אמנם, היא חזרה להרוויח אותו השכר כפי שהרוויחה לפני התאונה, אך פוטנציאל ההשתכרות העתידי שלה, כפי שהיה מובטח לה כעצמאית בעסק משלה, ירד משמעותית. התביעה כנגד חברת ביטוח החובה, שהיתה מוצלחת מאוד בסופו של דבר, נמשכה גם היא זמן רב - למעלה משנתיים – משום שזהו סדר הזמנים של תביעה עקב תאונת דרכים.

במילים אחרות, האישה לא רק סבלה מנכות ומאובדן כושר עבודה למשך זמן רב ונדרשה לטיפולים ממושכים, היא גם נותרה ללא פרנסה תקופה ארוכה מאוד, ללא כושר השתכרות ואיבדה את העסק שהקימה רק זמן קצר לפני כן.

לאחר כמעט שנתיים מהתאונה, זכתה הנפגעת בפיצוי בסכום מצטבר של 2.3 מיליון שקל, כמו גם בקיצבת נכות חודשית קבועה, שתינתן לה לשארית חייה

כיצד ניתן להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של תקופת השיקום והטיפול?

אותה אישה פנתה למשרד החתום למעלה חודשיים לאחר התאונה כדי לפתוח בתביעה כנגד חברת הביטוח. לפני כן, פנינו בשמה למוסד לביטוח לאומי על מנת לבקש עבורה קיצבה שתוכל לפרנס אותה כל עוד היא מצויה בהליך השיקום ואינה יכולה לחזור לעבודתה, ועד שתקבל את מלוא הפיצוי מביטוח החובה. יחד עם הקיצבה ביקשנו, וקיבלנו, גם קיצבת שירותים מיוחדים. במקביל, פנינו לחברת ביטוח החובה בבקשה ל"תשלום תכוף". זהו תשלום שהחוק מתיר לדרוש מחברת הביטוח והוא מהווה מעין מקדמה, או "על החשבון", של סכום הפיצוי הכולל שייקבע בהמשך.

וכך, בעודנו ממתינים שהנזק יתגבש, שאחוזי הנכות המלאים ייקבעו והנפגעת תקבל את מקסימום הפיצוי שניתן לקבל מחברת הביטוח, הובטחה לה גימלה חודשית, ביחד עם סכום תכוף בסך עשרות אלפי שקלים שהיא קיבלה מחברת הביטוח. שני אלה אפשרו לה להתקיים עד שקיבלה את מלוא סכום הפיצוי.

לאחר כמעט שנתיים, היא זכתה בפיצוי בסכום מצטבר של 2.3 מיליון שקל, שמתוכם מיליון וחצי שקל שולמו על ידי חברת ביטוח החובה ו-75 אלף שקל בגימלאות קיצבת נכות זמנית שניתנה לה לאורך כל תקופת השיקום, כמו גם קיצבת נכות חודשית קבועה, שתינתן לה לשארית חייה.

ידוע שיש לתת לנזק "להתגבש" ולקבל תמונה מלאה של הפגיעה שנגרמה עקב התאונה לפני שניגשים לתבוע את חברת ביטוח החובה. בהתאם לאחוזי הנכות, נקבע גובה הפיצוי הכספי המגיע לנפגע

מדוע הליך התביעה נגד חברת הביטוח אורך זמן רב כל כך?

בתאונת דרכים הגורמת לנזק משמעותי לאורך זמן, בית המשפט ממנה מומחים מטעמו על מנת שיקבעו את אחוזי הנכות שנגרמו לנפגע. בהתאם לאחוזי הנכות, נקבע גובה הפיצוי הכספי המגיע לו.

במקרה שתיארנו קודם, בית המשפט מינה ארבעה מומחים רפואיים שיעריכו את הנכות המשוקללת של הפגיעה הרב מערכתית שאותה אישה סבלה ממנה: נוירולוג לפגיעת הראש, אורתופד לפגיעה בחוליות הגב, פסיכיאטר להערכת השלכות הפוסט-טראומה ורופא אף, אוזן וגרון שבחן את השלכות הירידה בשמיעה.

בית המשפט מינה את ארבעת המומחים רק כשנה וחצי לאחר התאונה. מדוע רק לאחר שנה וחצי? ובכן, ידוע שיש לתת לנזק "להתגבש" ולקבל תמונה מלאה של הפגיעה שנגרמה עקב התאונה לפני שניגשים לתבוע את חברת ביטוח החובה. בהתאם לחוות הדעת שגיבשנו לאחר שנה וחצי, הגשנו לבית המשפט תחשיב נזק, שבו חישבנו את פוטנציאל ההשתכרות שלה לפני התאונה ומה ממנו נפגע עקב הנכות. על פי הדו"ח מינה בית המשפט את המומחים המתאימים.

בסך הכל, ארבעתם קבעו לה נכות משוקללת קבועה של 52 אחוז. גובה הנכות קבע את גובה הפיצוי, ובמקביל גם זיכה אותה בקיצבת נכות קבועה מהמוסד לביטוח לאומי. בסופו של דבר, למרות שהאישה חזרה לעבודה והשתקמה באופן מלא, היא עדיין נמצאה זכאית לפיצוי גבוה במיוחד בסך 2 ורבע מיליון שקל!

ברמות הפגיעה הקשות, הפיצוי יכול להגיע למיליוני שקלים, אך חשוב לדעת כי החוק קובע זכאות לפיצוי גם ברמות הפגיעה הקלות ביותר. הזכאות לפיצוי אינה מותנית וגם מי שאשם בתאונה זכאי לפיצוי

מהו תפקידו של עורך הדין בכל הליך התביעה?

לעורך הדין יש תפקיד מהותי בייצוג ובליווי נפגע בתאונת דרכים, ומומלץ לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בייצוג נפגעים בתאונות דרכים. עורך הדין יידע כיצד למקסם את זכויותיכם כתוצאה מהפגיעה ולהדריך אתכם מהשלב הראשוני של התיק ועד לקבלת הפיצוי.

במקרה המתואר למשל, זיהינו כי האישה סובלת מירידה בשמיעה ופוסט טראומה, אך התיעוד הרפואי הקיים לא הבחין בכך שיש קשר בין הפגיעות הללו לתאונה. ברגע שהפנינו אותה למומחים בתחומי הפגיעה השונים, אלה אישרו את הקשר הסיבתי ביניהם לבין הפגיעה בתאונה והפנו את תשומת לב בית המשפט לכך. הדבר הוביל להגדלת אחוזי הנכות ועם להגדלת הפיצוי הסופי. ברמות הפגיעה הקשות, הפיצוי יכול להגיע למיליוני שקלים, אך חשוב לדעת כי החוק קובע זכאות לפיצוי גם ברמות הפגיעה הקלות ביותר. הזכאות לפיצוי אינה מותנית וגם מי שאשם בתאונה זכאי לפיצוי.

נפגעתם בתאונת דרכים? אתם זכאים לפיצוי(1)

לסיכום, כאשר עוברים תאונת דרכים, מהקלה עד הקשה ביותר, חשוב לדעת למי לפנות (ביטוח לאומי, חברת ביטוח החובה) ומתי, על מנת למקסם את הפיצוי המגיע לכם בגין הנזקים שנגרמו לכם בעקבות התאונה. עורך דין המתמחה בנזקי גוף ותאונות דרכים יוכל לסייע לכם לקבל פיצוי שהוא גבוה פי שלושה ואף ארבעה יותר ממה שהוצע לכם במקור.

* משרד עורכי דין יוסף (ספי) קוסטיקה מתמחים בייצוג נפגעים בתאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות, ביטוח לאומי ונזקי גוף 

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עורך הדין יוסף (ספי) קוסטיקה, בוגר תואר ראשון בהצטיינות! ובעל נסיון של למעלה מ- 13 שנים בתחום המשפט. את מומחיותו צבר באחד ממשרדי עריכת הדין הגדולים בת"א – תוך התמקדות בתחום דיני נזיקין. לאחר שנים בהם ייצג מאות לקוחות פתח עו"ד קוסטיקה משרד עצמאי בלב ת"א בו הוא מטפל בלקוחות מוסדיים ופרטיים כאחד.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה