zap group mishpati logo

דע את זכויותיך! תביעות אזרחיות מול גופים ורשויות

אזרחים רבים אינם מודעים לזכויותיהם ולכן לא פועלים לתבוע אותן. במקרים רבים מדובר על עוולות יומיומיות: אי עמידה בהסכמים, דרישות תשלום לא מוצדקות, פציעה או כל פגיעה אחרת. עו"ד שי שיר, המתמחה במימוש זכויות האזרח, מסביר באילו מצבים ניתן לתבוע ועל חשיבות הליווי המשפטי ובפרט בעת משבר הקורונה

27.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
דע את זכויותיך! תביעות אזרחיות מול גופים ורשויות

"ביום יום", אומר בפתח הדברים עו"ד שי שיר, המתמחה במימוש זכויות האזרח, "האזרח מתנהל מול גופים מקצועיים היודעים להגן על עצמם מבחינה משפטית וכך נוצר מצב שמאזן הכוחות בין האזרח לבין רשויות או לחברות הגדולות אינו מאוזן, כאשר האזרח נמצא בדרך כלל בעמדה מוחלשת ובוודאי כאשר הוא אינו מודע לזכויותיו וכך הוא נתון לחסדי הגופים הללו, אשר מנצלים את עוצמתם להתנהלות שאינה הוגנת כלפי האזרח".

האם קיימת מערכת חוקים שבאה להגן על האזרח?

"בהחלט, ישנה מערכת חוקים ענפה הכוללת את חוק החוזים, חוק הגנת הצרכן, חוק הנזיקין ועוד חוקים נוספים, אשר נועדו להגן על האזרח מפני עוולות ופגיעות אשר נגרמות לו מגופים אלה, כמו כן מערכת בתי המשפט קשובה לטענות האזרח ובוחנת את פעולות הרשות או החברה אשר גורמת עוול לאזרח דרך משקפי החקיקה והפסיקה הענפה בנושאים אלה".

"אני ממליץ לכל מי שרוצה לממש זכות אזרחית, לפנות רק לעורך דין ולא לגוף פרטי. הגופים הפרטיים מביאים להחלטות זמניות או לאחוזי נכות באופן זמני במטרה להרוויח על חשבון הנפגע"

מתי אדם מן השורה יכול לתבוע רשות מקומית, מעסיק או כל גוף אחר, שבשטחו ובתחומו נגרמה לו פגיעה או עוולה?

"אני מציע לכל אזרח שנפגע מתישהו מפעולה כזו או אחרת או ממחדל של כל אחת מהרשויות, לבדוק את זכותו. אנשים שנפגעו, חלו והפכו למוגבלים באופן מסוים הפוגע ביכולת השתכרותם, לא מודעים לזכותם לקבל פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי על נזקי הגוף שנגרמו להם, בעיקר בימים אלה, שההליך נעשה מסובך יותר בשל אי קבלת קהל והתנהלות טלפונית. "עורכי הדין המתמחים במימוש זכויות האזרח יוכלו לבצע את בדיקת הזכויות לכל אדם שנפגע או לא ממצה את פוטנציאל ההשתכרות שלו ולא יודע אם מגיעה לו איזושהי זכות או קבלת פיצוי, וכן להגיש ערר לוועדה לביטוח לאומי כדי לממש את זכותם הרפואית לקבלת קיצבה".

האם תוכל לתת דוגמה למקרה כזה?

"לאחרונה, ניגש למשרדי אדם מבוגר, שבדרכו לבית הכנסת מעד על מדרכה שבורה. לאחר שהביטוח הלאומי השיב את פניו ריקם, הוא פנה אלי במטרה לפעול אל מול הרשות המקומית, ולהוכיח את הנזק שנגרם לו על ידי חוסר הטיפול במדרכה - שהוא מחדל של הרשות. במקרה זה, הרשות פיצתה את האזרח בסכום המכסה את כל טיפוליו הרפואיים ואת הפסד ההשתכרות העתידי".

"חברות ביטוח דוחות תביעות ונותנות תשובה שלילית באופן אוטומטי, ואין זה משנה אם הפגיעה היא בגוף או ברכוש. הן פועלות כך באופן מגמתי ושיטתי על מנת לדחות את רוב התביעות שמוגשות כנגדן"

כיום יש מספר גופים אזרחיים המציעים שירות דומה למימוש זכויות מול הביטוח הלאומי. מה ההבדל בין ליווי של משרד עורך דין לבין ליווי של הגופים האזרחיים?

"אני ממליץ לכל מי שרוצה לממש זכות אזרחית, לפנות רק לעורך דין ולא לגוף פרטי. זאת כיוון שהגופים הפרטיים מביאים להחלטות זמניות או לאחוזי נכות באופן זמני במטרה להרוויח על חשבון הנפגע, כי אחרי הכל מדובר בעסק. עורך דין הוא בעל המקצוע המוסמך לטפל בעניינים הקשורים לחוק, וזכויות רפואיות הן עניין של החוק ואף במקרה זה שכר הטרחה ידוע וקבוע מראש והאינטרס של העורך דין זהה לאינטרס של הלקוח. ברוב המקרים, כאשר ניגשים לעורך דין שמנוסה במיצוי זכויות האזרח, ניתן לקבל הערכה מדויקת למצב ומה מצופה לקבל מהמוסד לביטוח לאומי".

מה בנוגע לתביעות על תאונות מול חברות הביטוח?

"פעמים רבות חברות ביטוח דוחות תביעות ונותנות תשובה שלילית באופן אוטומטי, ואין זה משנה אם הפגיעה היא בגוף או ברכוש. הן פועלות כך באופן מגמתי ושיטתי על מנת לדחות את רוב התביעות שמוגשות כנגדן ופותרות את העניין בכל מיני אמתלות, תוך ידיעה שאם הלקוח יצטרך לדחות את קבלת הפיצוי ולגשת לערכאות משפטיות, הוא יאות להתפשר על סכומים קטנים יותר מאשר מגיעים לו.

"גם במקרים כאלה אני מציע לאזרחים לגשת לעורך דין המתמחה במיצוי זכויותיהם, כאשר בדרך כלל שכר הטרחה לא נגבה מראש, כך שלא נגרמת עוד הוצאה. עורך דין מנוסה מביא לתשלום פיצוי הוגן וראוי ללא כל צורך בהתדיינות משפטית ארוכה".

"יש פגיעות אזרחיות שנולדו מתוך התחייבויות, שאנשים לא עמדו בהן כמו למשל התחייבות לתשלום שכירות, משכורות שלא שולמו, צ'קים שחזרו או התחייבויות לתשלום שלא קוימו"

האם יש סעדים מטעם מערכת החוק כאשר האדם הפשוט תובע גוף גדול כמו חברת ביטוח או רשות מקומית?

"אם חברת הביטוח עדיין לא מתפשרת וזה מגיע לפתחו של בית המשפט, אזי ברוב המקרים, כאשר הפגיעה ממשית, בית המשפט מתערב לטובת הנפגע והוא מקבל את מלוא הפיצוי בתוספת ריבית על הזמן שעבר מאז המקרה. לכן, אני בהחלט ממליץ לכל מי שנפגע ואמור לקבל כסף מול חברת ביטוח פרטית, לא להתמודד לבד מול אותו גוף מקצועי אלא לפנות לגורם מקצועי הבקיא בחוק".

במישור האזרחי יכולים להתגלע ויכוחים ואי הסכמות בין אזרחים פרטיים. באילו מקרים יש עילה לתביעה?

"ישנם מקרים רבים, אבל אתמקד ברווחים ביותר:

מתן שירות או מוצר לקוי - כפי שקורה פעמים רבות על ידי בעלי מקצוע שמנצלים את חוסר הבקיאות של האזרח בזכויות המגיעות לו מכורח הסכם עבודה או אספקת מוצר אשר בעצם נחתם בין הצדדים, אף אם זה בעל פה, וכך ניתן לתבוע את הפגע על פי חוק החוזים

פגיעה בשם הטוב - רווחת מאוד היום בעולם של רשתות חברתיות, כאשר כל אחד מפרסם את כל העולה על רוחו ופוגע לעתים קרובות בשמם הטוב של אזרחים. אותם אזרחים יכולים לפנות לעורך דין למימוש זכויות ולתבוע את זכותם בשמירה על שמם הטוב.

השגת גבול - אנשים יכולים לפגוע בזכות של אדם או ברכושו ולגרום לאזרח הוצאות אשר זכותו החוקית היא להיפרע מהם.

תביעה לסכום קצוב - יש פגיעות אזרחיות שנולדו מתוך התחייבויות, שאנשים לא עמדו בהן כמו למשל התחייבות לתשלום שכירות, משכורות שלא שולמו, צ'קים שחזרו או התחייבויות לתשלום שלא קוימו. אפשר לטפל משפטית במקרים כאלה בהליך מהיר בהוצאה לפועל".

"פעמים רבות האזרח מוותר על פיצוי שמגיע לו רק מחוסר ידע - אנשים לא מודעים לכך שקיימים מצבים שפוגעים בזכויות שלהם ויכולים להוות עילה לתביעה אזרחית"

מה אתה ממליץ לאזרח שנפגע או זכותו קופחה על ידי אחד הגורמים שהזכרת?

"אני מציע לכל אזרח לפנות לעורך דין המתמחה במיצוי זכויות האזרח על מנת לברר האם קמה לו עילת תביעה ומהן זכויותיו. פעמים רבות האזרח מוותר על פיצוי שמגיע לו רק מחוסר ידע.

דע את זכויותיך! תביעות אזרחיות מול גופים ורשויות(1)

"אנשים לא מודעים לכך שקיימים מצבים שפוגעים בזכויות שלהם ויכולים להוות עילה לתביעה אזרחית. לדוגמה: אם אדם מקבל חשבון טלפון או אינטרנט על חבילה שהוא לא רכש או שלא קיבל עליה הסברים; או בעל מקצוע שדורש סכומים מופרזים; או דרישה לתשלום חוב לא מוסבר לרשות מקומית, עירייה, חברת מים, גבייה שרירותית של ארנונה. בכל מקרה אמליץ להקדים את הגוף ולתבוע אותו על הפרת הסכם ובעיקר כאשר הוא מחייב את הלקוח ללא שום הצדקה, שכן לאחר מכן, אם נפתחת תביעה, ההתמודדות תהה מורכבת אף יותר".

עורך דין שי שיר, מתמחה במימוש זכויות האזרח ומלווה אזרחים בתביעות אזרחיות מול רשויות החוק וגופים גדולים וכן בתביעות פרטיות בין אזרחים.

לפרטים נוספים ויצירת קשר דוד סחרוב 22 ראשל״צ מערב, 052-311-1146, shayshir.law@gmail.com 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים