zap group mishpati logo

חמישה טיפים: איך להתנהל נכון מול ועדה רפואית של הביטוח הלאומי

להכין את כל המסמכים מראש, לא לעשות הצגות מיותרות, לומר רק את מה שחשוב ולקרוא את הפרוטוקול לפני שחותמים: הזמינו אתכם לוועדה של הביטוח הלאומי? כך תעברו אותה בהצלחה

03.03.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
חמישה טיפים: איך להתנהל נכון מול ועדה רפואית של הביטוח הלאומי

כמעט כל אדם שמעוניין לממש את הזכויות שלו בביטוח לאומי יצטרך לעבור דרך ועדה רפואית מטעמה. לעתים, לחלק מהמבוטחים יש נטייה להפחית בחשיבות ההופעה בפני הוועדה, אבל האמת היא שיש חשיבות מכרעת לאופן שבו מופיעים בפני הוועדה ואיך נערכים לכך.

מי שרוצה לממש את זכויותיו בביטוח הלאומי חייב להיות ממוקד ולהתכונן אל הוועדה כמו אל מבצע צבאי. בשורות הקרובות נבקש לספק כמה טיפים חשובים איך כדאי להתנהל מול הוועדה של הביטוח הלאומי. מה כדאי לעשות, ממה עדיף להימנע ואיך מומלץ להיערך מראש. 

לביטוח לאומי אין שום מסמך שאתם לא מגישים לו ואנשיו לא יעשו בשבילכם את העבודה ולא יאספו עבורכם את החומר הרפואי הרלוונטי כדי להוכיח את הזכאות שלכם לגמלה

1. איספו את כל המסמכים הרלוונטיים

חלק מהמבוטחים, במיוחד כאלה שמגישים תביעות של נכות כללית, סבורים שבגלל שהם חותמים על כתב ויתור סודיות לביטוח לאומי, אז למוסד לביטוח לאומי יש את כל התיק שלהם כי הם מקושרים למחשבי קופות החולים או מצלמים את התיק הרפואי מהם, ואין צורך שיאספו את המסמכים הרלוונטיים לתביעתם.

בפועל, לביטוח לאומי אין שום מסמך שאתם לא מגישים לו, ואנשיו לא יעשו בשבילכם את העבודה ולא יאספו עבורכם את החומר הרפואי הרלוונטי כדי להוכיח את הזכאות שלכם לגמלה. לכן, חיוני שתרכזו את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, אם זה בדיקות CT או MRI, מסמכי סיכום אשפוז, סיכומי ייעוץ מרופאים מומחים ועוד.

לקריאה נוספת מאת עו"ד סימונה גולדמן מימון: קורונה כתאונת עבודה

נקודה חשובה נוספת לעניין זה היא לוודא שזומנתם לכל הוועדות הרפואיות הרלוונטיות, שלגביהן הגשתם מסמכים. לדוגמה, אם אתם סובלים מכאבי גב, כאבי ראש וירידה בשמיעה ובראייה – יש לשים לב שמזמנים אתכם גם לאורתופד, גם לנוירולוג, גם לרופא אף אוזן גרון וגם לרופא עיניים.

פעמים רבות "משחק מוגזם" עלול לפעול כבומרנג נגד המבוטח ולגרום לכך שלא יאמינו לשום מילה שלו ולכך שלא יקבל את מבוקש

2. מופיעים בפני הוועדה? אל תגזימו ב-Show

הגעתם לוועדה הרפואית? ראשית, אתם נמצאים בבדיקה רפואית מהרגע שפתחתם את הדלת ואמרתם שלום. בתוך הוועדה, הציגו את הקשיים שמהם אתם סובלים באופן אותנטי ככל האפשר. אל תתביישו מצד אחד, אבל בשום אופן אל תגזימו, ואל תעשו הצגות מיותרות. פעמים רבות "משחק מוגזם" עלול לפעול כבומרנג נגד המבוטח ולגרום לכך שלא יאמינו לשום מילה שלו ולכך שלא יקבל את מבוקשו.

מומלץ להגיע לוועדה בלוויית עורך דין שיידע להדריך מה הדברים הנכונים לומר לחבריה, איך לספר אותם ומה עדיף שלא לומר

3. אימרו לוועדה רק את מה שהיא רוצה לשמוע

כאשר מבוטח מגיע לוועדה רפואית, הוא נשאל על ידי חבריה שאלות שנועדו לברר מהן המגבלות הרפואיות שמהן הוא סובל. על המבוטח להיות ממוקד ככל האפשר. הוועדה לא מעוניינת לשמוע "סיפורים" על הרופא שבדק אותו  – אלה הם פרטים שכבר נמצאים בידיה.

יש לומר לוועדה הרפואית רק את מה שהיא "רוצה לשמוע". מסיבה זו מומלץ להגיע לוועדה בלוויית עורך דין שיידע להדריך מה הדברים הנכונים לומר לוועדה, איך לספר אותם ומה עדיף שלא לומר. מבוטחים רבים מספרים לוועדה דווקא את הדברים הלא רלוונטיים ופוגעים בסיכויים לקבל קיצבת נכות או פיצויים.

ספרו לוועדה איך המגבלה הרפואית שממנה אתם סובלים משפיעה בפועל על התפקוד בחיי היומיום שלכם. לדוגמה, אם אתם סובלים מפגיעה אורטופדית,  חשוב לומר מאילו כאבים בדיוק אתם סובלים, מהי המגבלה התפקודית, איך הדבר פוגע ביכולות  שלכם ובאילו תנועות אתם מוגבלים בפועל.

למי שבכל זאת בוחר להופיע לוועדה הרפואית ללא עורך דין, מומלץ להכין בבית דף מסודר ולרשום עליו את כל הנקודות החשובות שברצונכם להעלות

4. התכוננו לוועדה כאילו מדובר בבית משפט

לוועדה רפואית צריך להתכונן כאילו מדובר בדיון בבית משפט. המעמד מרגש ולעתים מלחיץ. יש ללמוד קודם לכן את החומר הרפואי ולעבד אותו, כדי שניתן יהיה לשים זרקור על הנקודות החשובות ולהאיר אותן בפני הוועדה. מאחר שלעתים קשה לדעת בדיוק מה חשוב להגיד לוועדה, מומלץ כאמור להופיע בלוויית עורך דין.

למי שבכל זאת בוחר להופיע לוועדה הרפואית ללא עורך דין, מומלץ להכין בבית דף מסודר ולרשום עליו את כל הנקודות החשובות שברצונכם להעלות. תוכלו לקחת עימכם את הדף לוועדה ולהקריא בפניה את כל הנקודות הרלוונטיות. זאת, כדי שלא תשכחו דבר כתוצאה מההתרגשות. 

בדיקת הפרטים הכתובים בפרוטוקול היא חיונית, מאחר שאחר כך תתקשו להסביר מדוע לא פירטתם מגבלה מסוימת שלא מופיעה בפרוטוקול

5. אל תחתמו על הפרוטוקול לפני שאתם קוראים אותו

כאשר תופיעו בפני הוועדה הרפואית, תתבקשו בשלב מסוים לחתום על הפרוטוקול שמפרט את התלונות שהצגתם בפניה. קראו אותו היטב, ודאו שכל התלונות שהעליתם מופיעות על גבי המסמך שאותו אתם מתבקשים לאשר. בדיקת הפרטים הכתובים בפרוטוקול היא חיונית, מאחר שאחר כך תתקשו להסביר מדוע לא פירטתם מגבלה מסוימת שלא מופיעה בפרוטוקול.

חמישה טיפים: איך להתנהל נכון מול ועדה רפואית של הביטוח הלאומי(1)

לסיכום, קשה להפריז בחשיבות שיש להופעה בפני ועדה רפואית למי שמעוניין למצות את זכויותיו בביטוח הלאומי. אל ההופעה בפני הוועדה יש להיערך כאילו מדובר בהופעה בבית משפט. יש לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים ולחשוב היטב מה רוצים להגיד וכיצד לומר זאת.

כיוון שחשוב לדייק, להיות ממוקדים ולומר לוועדה רק את "מה שהיא רוצה לשמוע" – מומלץ מאוד להופיע בפני הוועדה בליווי עורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא. בהופעה בפני הוועדה יש להימנע מתיאטרליות מיותרת, ולבסוף, חיוני לקרוא את הפרוטוקול לפני שחותמים עליו.

הכותבת מתמחה, בין היתר, בדיני נזיקין וביטוח לאומי ומסייעת לעשרות לקוחות במיצוי זכויותיהם בשל פגיעות גוף

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים