zap group mishpati logo

רשימת לקוחות חברה – רכוש פרטי או נחלת הכלל?

מנהל בכיר בחברה גדולה ומצליחה החליט לעזוב ולהקים עסק עצמאי משלו, תוך שהוא לוקח איתו את רשימת לקוחות החברה בכוונה להציע להם הצעה מפתה כדי שיבחרו לעבוד איתו. האם  אפשר לתבוע אותו על כך? כיצד ניתן להגן על רשימת לקוחות מפני גניבה והאם כל רשימה נחשבת נכס קנייני? הכל בכתבה הבאה

מאת: עו"ד אוראל הרשקוביץ
16.03.21
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
רשימת לקוחות חברה – רכוש פרטי או נחלת הכלל?

חברות רבות משקיעות כסף ומאמץ רב בגיבוש רשימת לקוחות ורוצות להגן עליהה מפני גניבה או שימוש בחוסר תום לב. אך לא כל רשימת לקוחות היא רשימת לקוחות סודית או נכס קנייני שעליו ניתן להגן משפטית. 

מתי רשימת לקוחות הופכת לנכס קנייני?

יש רשימת לקוחות שהיא נחלת הכלל. לדוגמה, רשימת לקוחות של חברות שכולנו מכירים היא אינה רשימת לקוחות סודית. רשימה הופכת לרשימה סודית כשיש לה ערך קנייני מוגן משפטית על פי מספר פרמטרים.

כאשר עובד לשעבר לקח רשימת לקוחות מחברה שעוסקת בענף הטקסטיל, אך פנה אליהם בתפקידו כסמנכ"ל בתחום הביטוח. לרוב, הפעולה תיחשב כחסרת תום לב אך לא תהווה גזל סוד מסחרי

הפרמטר הראשון הוא  שברשימה קיימים פרטים חסויים ולקוחות ייחודיים שלא ניתן למצוא ברשת, כמו ספקים מסין באמצעותם מייבאים סחורות, יצרנים המייצרים סחורה ייחודית או במחירים אטרקטיביים. אם לדוגמה השקעתי מאמץ וכסף, נסעתי לסין כדי לבסס את ההתקשרות ולהתחיל לעבוד עם יצרן סיני מסוים, הרי שזו התקשרות ייחודית.

פרמטר נוסף שבוחנים הוא פלח השוק. בפסיקת בתי המשפט באים ובוחנים אם נעשה שימוש באותה רשימת לקוחות בתחומי עיסוק חופפים. כך למשל, עובד לשעבר שלקח רשימת לקוחות מחברה שעוסקת בענף הטקסטיל, אך פנה אליהם בתפקידו כסמנכ"ל בתחום הביטוח. לרוב, הפעולה אמנם תיחשב כחסרת תום לב אך לא תהווה גזל סוד מסחרי.  

האם פרילאנסרים רשאים לתבוע את מעסיקם? כל הפרטים בכתבה>>

על פי החוק, אפשר לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק עד 100,000 שקל, וזה לא גורע ממי שנפגע מאותו מעשה לתבוע פיצויים בגין נזקים נוספים שנגרמו לו. כמו כן, במקרה הצורך, ניתן להגיש לבית המשפט בקשה דחופה לסעדים זמניים כדי למנוע כל שימוש ברשימה.

לא כל רשימת לקוחות נחשבת לנכס קנייני, אך אם הרשימה שלכם היא רשימה שהושקעו בה משאבים של זמן וכסף, מומלץ מאוד להגן עליה כראוי מפני גניבה

איך שומרים על רשימת לקוחות?

אחת הדרכים לשמור על רשימת הלקוחות היא להחתים את העובדים החשופים לרשימה על הסכם סודיות, במסגרתו אנחנו מגדירים את הרשימה כסוד מסחרי ומסבירים למה - המאמץ המסחרי להשיג אותה, המשמעות הכלכלית לחברה (מומלץ גם להגדיר מי הם אותם לקוחות). בהסכם יש לפרט מה קורה אם עובד מפר את הסכם הסודיות.

דבר נוסף הוא לשמור על הרשימה כרשימה סודית. אם אפרסם אותה ברשתות החברתיות או בכל פלטפורמה אחרת, לא אוכל לטעון שהיא רשימה סודית וכל תביעה בנושא תידחה על ידי בית המשפט. 

לסיכום, לא כל רשימת לקוחות נחשבת לנכס קנייני, אך אם הרשימה שלכם היא רשימה שהושקעו בה משאבים של זמן וכסף, מומלץ מאוד להגן עליה כראוי מפני גניבה. עורך דין מנוסה ומיומן בתחום המסחרי ומשפט העבודה יכול לסייע לכם להגן על הנכס הקנייני יקר הערך שלכם. 

עו"ד אוראל הרשקוביץ, עוסק במשפט מסחרי ובדיני עבודה 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה