zap group mishpati logo

חוק אמנת האג – ושבו בנים לגבולם (בהוראת בית המשפט)

ישראל הצטרפה לאמנת האג לפני שני עשורים בדיוק ולמרות זאת הורים רבים לא מכירים את החוק שיעמוד לצידם באחד התרחישים היותר מפחידים שעלולים לקרות

מאת: עו"ד אילן אוזן
17.03.21
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
חוק אמנת האג – ושבו בנים לגבולם (בהוראת בית המשפט)

בשנת 1987 יצא לאקרנים סרט הפולחן "אבא גנוב" ותוך זמן קצר הפך ללהיט היסטרי. לא פחות מ-350,000 צופים רכשו כרטיסים כדי לצפות בסיפורו של צ'יקו הדייג ומאבקו המשפטי בגרושתו, על החזקה בבנם המשותף. גרושתו של צ'יקו, המגולמת על ידי קרן מור, אף זוממת לחטוף את בנם המשותף לארצות הברית, מזימה שצ'יקו מצליח לסכל בסצינה האחרונה של הסרט.  

מעניין לציין שהסרט יצא לאקרנים כארבע שנים לפני שמדינת ישראל אימצה את אמנת האג, כלומר לפני שחוק אמנת האג (החזרת ילדים חטופים), תשנ"א-1991, נכנס לתוקפו. האמנה הבינלאומית באה לעולם בשנת 1980 במטרה לספק פתרונות למצבים שבהם ילדים נחטפים על ידי אחד ההורים שלהם למדינה זרה. ככל שחלפו השנים ולמעשה עד לפרוץ משבר הקורונה, טיסות בינלאומיות הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו ולאור זאת החשיבות של אמנת האג רק הלכה ועלתה.

המדינות החתומות על האמנה מאמינות שהמשמורת על ילדים צריכה להיקבע בהתאם למקום המגורים שלהם וכי אסור להעביר ילד ממדינה אחת למדינה אחרת מבלי לקבל הסכמת האפוטרופוס או ההורים 

מה בעצם אומרת אמנת האג?

מטרת העל של האמנה היא להבטיח את ההחזרה של ילדים שהורחקו שלא כדין אל מדינה החברה באמנה או שלא הוחזרו שלא כדין ממדינה החברה באמנה. המדינות החתומות על האמנה מאמינות בכך שהמשמורת על ילדים צריכה להיקבע בהתאם למקום המגורים שלהם וכי אסור להעביר ילד ממדינה אחת למדינה אחרת מבלי לקבל הסכמה לכך מהאפוטרופוס או ההורים שלו.

קיראו עוד מאת עו"ד אילן אוזן >>> כל מה שצריך וחשוב לדעת על צו ירושה חלקי

בכל מקרה שבו הילד הוברח למדינה אחרת, יש אפשרות להגיש בקשה להשבתו. לאחר הגשת הבקשה, המדינה שאליה הועבר הילד מתחייבת להשיבו למדינה שממנה הוא נחטף. זאת, כמובן, בתנאי שמדובר במדינה שחברה באמנה.

כפי שצוין, מדינת ישראל אימצה את האמנה רק בשנת 1991 והגוף שהופקד על קיום האמנה הוא המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה. המחלקה פועלת בשיתוף פעולה עם שירות הרווחה הבינלאומי (שר"ב) השייך למשרד הרווחה. תפקידו של השר"ב הוא לסייע בנושאים מקצועיים וטכניים, ובין השאר בליווי הילד והוריו על ידי עובד סציאלי ולהקל על המעבר ממדינה למדינה ועוד.

ברגע שההורה מבין שילדו נחטף, עליו לפנות בראש ובראשונה לבית המשפט לענייני משפחה כשעורך דין המחזיק בניסיון בטיפול בתביעות מסוג זה מלווה את התהליך

כיצד מבוצעת ההחזרה בפועל?

האמנה מבטיחה שהליך ההחזרה יתבצע במהירות הגבוהה ביותר האפשרית: ברגע שההורה מבין שילדו נחטף, עליו לפנות בראש ובראשונה לבית המשפט לענייני משפחה כשעורך דין המחזיק בניסיון בטיפול בתביעות מסוג זה מלווה את התהליך. להליך זה ישנה תקופת זמן קצובה של שישה שבועות מרגע הגשת התביעה ועד לכתיבת פסק הדין. כאשר יתקבל פסק הדין, ההורה יוכל לפנות איתו לרשות שעוסקת בנושא במדינה שאליה נחטף הילד. במדינת היעד, פסק הדין שניתן בישראל, הוא פסק דין מחייב לכל דבר ועניין, כל עוד מדובר במדינה שחברה באמנה.

באילו מקרים האמנה לא מחייבת להשיב את הילד?

חשוב להדגיש כי יש מקרים שבהם האמנה לא מחייבת להשיב ילד שהועבר שלא כדין למדינה אחרת. כך לדוגמה, אם יתגלה שההחזרה של הילד תעמיד אותו בסיכון לנזק פסיכולוגי או נזק פיזי, רוב הסיכויים שיוחלט להשאירו במדינה שאליה הועבר.

בדיוק כך, בכל מקרה שבו השבת הילד למדינה שממנה נחטף לא מתיישבת עם עקרונות יסוד שנוגעים להגנה על חירויות יסוד וזכויות אדם במדינת היעד, הרי שגם אז ייתכן מאוד שלא ניתן יהיה להשיב את הילד.

חריג נוסף הינו חריג "ההסכמה" או "ההשלמה". זהו מקרה שבו אחד ההורים השלים עם המעבר של הילד למדינה "המארחת", אם באמצעות התחלה של חיים חדשים (לרבות רישום לגן, שכירת מקום מגורים ועוד) או במקרה שבו אחד ההורים הסכים למקום המגורים החדש של הקטין, אם באמצעות הסכם בין ההורים או לחלופין הסכם בהתנהגות, למשל השלמה עם המעבר.

אמנת האג מגדירה גם תקופת התיישנות. כלומר, אם ממועד החטיפה ועד מועד הגשת הבקשה להשבת הילד חלפה יותר משנה, יש לבחון האם הילד כבר השתלב בסביבתו החדשה לפני שהרשות השיפוטית תפעל להחזרתו למדינה שממנה נחטף. כמו כן, אם הילד מתנגד להחזרה שלו, ייתכן שיוחלט שלא להחזיר אותו אם הוא נמצא ברמת בגרות ובגיל שבהם מן הראוי להביא בחשבון את ההשקפות שלו.

ההליך מורכב לא רק מבחינה משפטית אלא גם מבחינה רגשית. לכן, יש חשיבות עליונה לבחור בעורך דין מקצועי, מנוסה ואמין אך גם סבלני, אמפטי ואנושי שילווה את ההליך האינטנסיבי 

השורה התחתונה

בכל מקרה שבו נחטף ילד ישראלי למדינה זרה, קיימת אפשרות לפעול להשבתו מתוקף חוק אמנת האג. בכפוף לחריגים המופיעים לעיל, תפקידו של עורך הדין בתיקים האלה הוא להציג את המקרה בצורה הברורה והמדויקת ביותר ולהגיש את התביעה באופן כזה שימקסם את סיכויי ההצלחה שלה.

חשוב להבין שההליכים הנובעים מאמנת האג הם הליכים מורכבים לא רק מבחינה משפטית אלא גם מבחינה רגשית. אי לכך, יש כמובן חשיבות עליונה לבחור בעורך דין מקצועי, מנוסה ואמין אך לא פחות חשוב מכך – סבלני, אמפטי ואנושי אשר ילווה את ההליך האינטנסיבי בפרק זמן קצוב של שישה שבועות.

עו"ד אילן אוזן, בעל ניסיון בליווי וייצוג לקוחות, מתמחה בדיני משפחה, צוואות ובפתרון סכסוכי ירושות 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה