zap group mishpati logo

זכויות יוצרים באינטרנט: מלכודות דבש

ישנם בעלי בלוגים ואתרים, שמטרתם היא אחת: לגרום לאחרים להעתיק מהם, ואז לתבוע בגין הפרת זכויות יוצרים. את אלו, ניתן יהיה לנטרל ע"י הפעלת מנגנון של בדיקת כנות התביעה

23.10.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
זכויות יוצרים באינטרנט: מלכודות דבש

בחוק זכויות יוצרים נקבע כי אדם אשר העתיק יצירה השייכת ליוצרה ומשתמש בה למטרות מסחריות ואחרות וכן מייחס את היצירה לעצמו, יחויב בפיצוי סטטוטורי (על פי חוק) ללא הוכחת נזק לבעלי היצירה בסכום של עד 100,000 ₪.

מהאמור עולה, כי די בכך שמדובר ביצירה כהגדרתה בחוק גם אם עלות הפקתה הינה כמה שקלים בלבד, ודי אפילו בתמונה יפה שצולמה, שכן העתקתה ללא רשות ושימוש בה עלולים לחייב את המפר המעתיק בסכומים עצומים לרבות הוצאות משפט ושכר טרחת עורכי דין.

החוק נועד להגן על יצירות ולמנוע מכל אדם לעשות שימוש שלא כדין, אך מסתבר כי יש כאלה שבחרו לנצל את החוק ולהרוויח או לפחות לנסות להרוויח כסף קל, תוך כך שהם כותבים בבלוג או בעשרות אתרים המוצפים ברשת, תכנים שוליים, או שמים תמונות (למשל של ציפור או אופנוע) שצילמו, ולאחר מכן יושבים בצד, ובסיוע מנוע החיפוש של גוגל, מנסים אחת לכמה ימים לאתר מי העתיק מהם תמונה או תוכן לבלוג שלו או לאתר האינטרנט. או אז, תוך הזלת "דמעות תנין" מגישים תביעות בסכומי כסף עצומים כנגד כל אלו שלטענתם הפרו להם זכויות יוצרים.

צריך לזכור, כי אותם "ציידים" לא באמת מצטערים שהעתיקו מהם תוכן או תמונה, אלא עיקר מטרתם בבניית האתרים המרובים או הפצת מאות תכנים ותמונות באתרים השונים, הינה אחת: שיעתיקו מהם ולאחר מכן הם יוכלו להגיש תביעות.

הגשת תביעות מיותרות

הדבר דומה מאוד לכל הנופלים והנפגעים הסדרתיים שמגישים תביעה על כל "שטות" נגד חברות הביטוח או נגד איזשהו מרכול בטענה שהחליקו וקיבלו מכה ברגל ומאז הם לא מתפקדים ובשל כך הם דורשים פיצוי.

כך למשל, בחור תל אביבי שבנה מעל 100 אתרים, הפיץ תכנים קצרים בנושאים שונים ומגוונים, ולאחר מכן הגיש עשרות תביעות בבתי המשפט השונים וכן פיצל את התביעות בינו לבין שותפו.
דוגמא נוספת- חברה ידועה שמפיצה ברשת תמונות רבות ולאחר מכן תובעת את מעתיקי התמונות בסכומים גבוהים מאוד.

בדיקת כנות התביעות

לדעת כותב שורות אלו, ראוי הוא כי בתי המשפט יכניסו רכיב חדש לבדיקת כנות התביעות, וזאת כדי לנטרל את אותם "תובעים סדרתיים" שכל מטרתם היא ליצור את אותן "מלכודות דבש". יש לבחון מחדש את התובעים במובן זה שאם אכן היצירה "כה חשובה" להם, מדוע לא הגנו עליה בהגנה טכנולוגית, שכן קיימות עשרות תוכנות (חלקן חינם ברשת) להגה על תכנים, תמונות וקבצי מוסיקה.

יחד עם זאת, חשוב מאוד לדעת, כי הקלות בהעתקה כיום על ידי "העתק הדבק" עדיין נחשבת בעולם המשפטי, שנמצא הרבה מאחור אל מול קדמת הטכנולוגיה, כהעתקה לכל דבר, וחשוב מאוד להפנים כי העתקה מהסוג הזה עלולה לעלות ביוקר. לכן, יש להימנע מהעתקות והפצתן בבלוגים, באתרים ובכל שימוש מסחרי אחר.

עוד בנושא:

זכויות יוצרים באינטרנט - תשובות מומחי הפורום


 lbg@zahav.net.il

   

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים