zap group mishpati logo

זכויות נחקרים בחקירת מצ"ח

מהן הזכויות שמגיעות לנחקרים? האם יש ערך לחקירה שנערכת ללא התייעצות הנחקר עם עו"ד? לפניכם מדריך בנושא

01.09.13
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
זכויות נחקרים בחקירת מצ"ח

חלק גדול מהחיילים ימצאו את עצמם בשלב זה או אחר בשירותם הצבאי תחת חקירת מצ"ח.
לא תמיד נחקרים יודעים מה הזכויות שלהם, ומוצאים עצמם בסוף בתסבוכת קשה.

הדבר הכי נכון הוא, עוד לפני החקירה, להתייעץ עם עו"ד המתמצא בדין הצבאי והפלילי. עם זאת, גם אם לא עשיתם זאת טרם הגעה למצ"ח או שנלקחתם ישירות מהבסיס עדיין ניתן לשפר את מצבכם.

למציאת עו"ד במשפט הצבאי באינדקס משפטי


להתייעץ עם עו"ד

התייעצות עם עורך דין בחקירה – בשונה ממשטרה רגילה, עורך דין אינו יכול להיות נוכח עמכם בחקירה במצ"ח. עם זאת יש לכם הזכות להתייעץ עם עורך דין בטלפון כאשר השיחה חייבת להיות במקום השומר על פרטיותכם וחוקרי מצ"ח מחויבים לפי דין לאפשר לכם להתייעץ על עורך דין.

עובדת הייעוץ עם עורך דין אינה אומרת שאתם אשמים ובכל מקרה חובה להתייעץ עם עורך דין. אם אינכם משיגים את עורך הדין שלכם טלפונית, מצ"ח חייבים להתקשר לסנגוריה הצבאית בה קיים תורן ייעוצים. מצ"ח יודעים תמיד מיהו ואיך ניתן להשיג אותו.

במידה שחוקרי מצ"ח לא משיגים עורך, דין עליכם לומר להם משפט בנוסח: "אני רוצה לשתף עמכם פעולה אך אני מבקש קודם להתייעץ עם עורך הדין שלי" ולא לענות על שום שאלה עד אשר תתייעצו עם עורך דין.
ייעוץ טוב ונכון בחקירה יכול לחסוך מכם הרבה כאב ראש בהמשך, גם כאשר נראה לכם שאתם כבר מסובכים כך שלא ניתן לעזור. 

בדיקות וחיפוש פנימי

בדיקות שתן - בדיקת שתן נחשבת כחיפוש פנימי. חיפוש פנימי הוא חיפוש פולשני ולכל אדם, גם לחייל בצה"ל, יש את הזכות על שמירה על פרטיותו ואת החופש על גופו, ולכן אין להכריח אותו לעשות בדיקת שתן ללא הכרח ונחיצות כפי שהם מוגדרים בחוק.

חוקרי מצ"ח מבקשים הרבה מאוד פעמים דגימות שתן מחיילים מבלי שקיים הכרח בחוק שמאפשר להם לדרוש זאת. דעו כי יש לכם את הזכות לסרב למסור דגימת שתן מבלי שהדבר יביא לסקציה כלשהי נגדכם.
גם במצבים בהם חוקרי מצ"ח מגיעים לבסיס צבאי ונוטלים דגימות שתן מכלל החיילים, במידה שאין עליכם מידע מודיעני אמין ו/או ראיות, הרי שזכותכם לסרב ולומר כי זו זכותכם לפי חוק שלא יפגעו בפרטיותכם.

עבירת  סמים

הדרך היחידה בה תהיו מחויבים למסור דגימת שתן היא כאשר מוצא נגדכם "צו קש"ב". צו קש"ב הינו צו של קצין שיפוט בכיר במשטרה צבאית. את הצו הזה יכול קצין שיפוט במצ"ח להוציא רק אם קיים נגדכם מידע מודיעיני אמין המסבך אתכם בעבירת סמים. שימו לב: עבירת סמים! אם קיימות ראיות בכל עבירה אחרת, הרי שלא יכול להיות מוצא נגדכם צו קש"ב. בכל מקרה בקשו לראות את הצו לאחר הוצאתו. 

במידה שתחליטו לא למסור דגימת שתן חרף הצו, תואשמו בעבירה של סירוב להיבדק: עבירה שנכון להיום נושאת רישום פלילי (גם באזרחות). עם זאת, הרישום שיופיע לכם יהיה "סירוב להיבדק".
במידה שאכן תמסרו דגימת שתן והיא תצא חיובית לשימוש בסמים, אתם תואשמו בעבירה של שימוש חד פעמי בסם מסוכן. עבירה הנושאת רישום פלילי שיופיע כ – "שימוש בסם מסוכן".
העונש המקובל בשתי העבירות הוא בסביבות 14 ימי כליאה פרט למקרים מיוחדים כגון נסיבות מיוחדות של הנאשם או חשד לשימוש בבסיס צבאי. 

עדויות ומדובבים

עדויות – חוקרי מצ"ח לעיתים מזמנים לחקירה, ואומרים לנחקרים כי ישנם אנשים שהעידו במצ"ח נגדם. הם יאמרו לכם שיש להם ראיות חד משמעיות נגדכם, ולכן כדאי לכם כבר להודות ובכך להקטין את העונש שלכם. דעו כי הרבה מאוד פעמים מדובר בשקר שנועד להלחיץ אתכם להודות. לכן אין להאמין ל"ראיות" או ה"עדויות" שלהם ללא שהם מראים לכם אותן. לעיתים מצ"ח גם מפברקים עדויות וראיות ועליכם לבדוק היטב את הדברים שמוצגים לכם.

מדובבים – חוקרי מצ"ח יושיבו אתכם בתא או במסדרון עם חיילים נוספים שהינם כביכול עצורים כמוכם, אך דעו כי אלו מדובבים מטעם מצ"ח. לעיתים הם אפילו לא היו משתפי פעולה  אך מצ"ח שכנעו אותם למסור להם מידע, תוך הבטחות לטובות הנאה. לכן רצוי לא לדבר עם אף אחד על התיק שלכם!

דו"ח החקירה – העדות שלכם היא שלכם. לצורך העניין אתם יכולים אפילו לכתוב אותה בכתב ידכם. לכן אם חוקר מצ"ח מתנהג לא כמו שצריך, נוהג באלימות, לא מאפשר לכם לשתות או ללכת לשירותים או כל דבר דומה עליכם לרשום זאת בעדות שלכם בעצמכם. זה גם בד"כ מביא לשינוי התנהגות החוקרים ועשוי לסייע מאוד במסגרת ניהול התיק.

כמובן שחשוב בכל מקרה להתייעץ עם עורך דין, ואל תשכחו שרק אתם שולטים בחקירה.

הכותבת הינה עורכת הדין ריקי ישי, בעלת משרד ישי-פז ושות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים