zap group mishpati logo

עיכוב או ביטול טיסה - מה מגיע לכם?

הטיסה התעכבה ב-4 שעות? האם מגיע לכם פיצוי? ומה במקרה שהטיסה בוטלה? לפניכם מדריך חשוב בנושא

מאת: עו"ד גיא הרשקוביץגיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון
21.11.13
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
עיכוב או ביטול טיסה - מה מגיע לכם?

מי מאיתנו לא חווה או לא מכיר חבר ו/או קרוב משפחה שחווה את התסכול הנוראי כאשר מגיעים לשדה התעופה, בין אם בטיסת "הלוך" לעבר חופשה מדהימה או פגישת עסקים חשובה, בין אם בטיסת "החזרה" שכל מבוקשנו בה הוא להגיע הביתה בשלום, אולם לפתע נודע, כי הטיסה מתעכבת ו/או נדחית ו/או מבוטלת.

לא מעט אנשים אף פנו לחברות התעופה, אולם אלו התנערו מכל אחריות. על כן נשאלת השאלה:
מי יתן את הדין ויפצה אתכם על עוגמת הנפש, אובדן הנאה ונזקים כאלו ואחרים אשר נגרמו בשל עיכוב משמעותי בטיסה ו/או ביטולה?

בשנת 2012 נפל דבר, והמחוקק הישראלי הבין, כי עליו לתת את הדעת בעניין וחוקק את חוק שירותי תעופה (פיצוי בגין עיכוב או שינוי בתנאיה) התשע"ב 2013,(להלן:"חוק שירותי תעופה"). מרגע זה ואילך הנוסעים חדלו להיות כאסקופה הנדרסת אל מול חברות התעופה השונות, שהרי מפעיל טיסות שיוצאות מישראל ו/או נוחתות בישראל (גם אם מדובר בטיסה משולבת עם חניית ביניים (קונקשיין), יחויבו לפצות כל נוסע בגין עיכוב בטיסה ו/או דחיית טיסה ו/או ביטולה. גובה הפיצוי ומרכיביו הינם בהתאם לפרק זמן שחל בעיכוב הטיסה כפי שנקבע בחוק שירותי התעופה, או בהתאם למצב דברים שבו הטיסה בוטלה.

פיצוי בגין עיכוב/ביטול טיסה

קיימים שלושה סוגי פיצויים בגין עיכוב טיסה ו/או ביטול טיסה.

הסוג הראשון : פיצוי הנוסע באמצעות שירותי סיוע (מזונות, לינה, תקשורת).

הסוג השני: השבת עלות הכרטיס או טיסה חלופית (עיכוב של 5 שעות ופחות מ-8 שעות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה).

הסוג השלישי: פיצוי כספי ללא הוכחת נזק בסכומים שנעים בין 1,250 - 3,000 ₪ לכל נוסע (עיכוב מעל 8 שעות או ביטול מוחלט של הטיסה).

דוגמאות

1. ראובן הגיע לנתב"ג ובידו כרטיס טיסה הלוך ושוב להולנד. כאשר הגיע לעמדת הביקורת הבין, כי הטיסה מתעכבת בשלוש וחצי שעות. האם יפוצה ובמה? חוק שירותי התעופה קובע, כי עיכוב של שעתיים ומעלה בהמראת הטיסה ייחשב כעילה מזכה לקבלת שירותי סיוע ממפעיל התעופה, כך שעל מפעיל התעופה לדאוג לראובן למזונות (ארוחה) שירותי תקשורת .

2. דוד רכש 4 כרטיסי טיסה לו ולבני משפחתו לארה"ב (טיול בר מצווה לבן הצעיר). לדאבונו, כאשר הגיעו לשדה התעופה התחוור להם על ידי נציג חברת התעופה האמריקאית, כי הטיסה שהיתה אמורה להמריא בשעה 11:50 בלילה תתעכב, ועתידה להמריא בשעה 07:20.

כאשר שאל דוד בכעס מה עליו לעשות עד שעה זו, נציג חברת התעופה ענה, כי" "אין מה לעשות". תקלות קורות ועליו להמתין ולהיעזר בסבלנות, ובינתיים הציע לדוד ומשפחתו שובר לארוחה לכל אחד מהנוסעים ואף אפשרות לבצע שיחות טלפון להודיע על העיכוב. האם נהגה החברה כדין?

חוק שירותי התעופה קובע, כי בגין עיכוב של 5 שעות ופחות מ-8 שעות חייב מפעיל התעופה לדאוג לנוסע לשירותי סיוע לרבות לינה בבית מלון (אם מדובר בטיסת לילה) ומתן אפשרות להשבה מלאה של עלות כרטיס הטיסה או טיסה חלופית. על כן, במקרה שהוזכר, על אף שמפעיל התעופה דאג לנוסע לשירותי סיוע הוא היה מחויב  לעשות שני דברים נוספים:

א. מאחר שמדובר בטיסת לילה, להפנות את דוד ומשפחתו ללינה במלון על חשבון מפעיל הטיסה ואף לדאוג לו להסעות למלון ובחזרה לשדה התעופה.

ב. לידע את הנוסע על זכויותיו וביניהן יכולתו לבחור אם רצונו לקבל השבה של עלות כרטיסי הטיסה או להמתין לטיסת הבוקר. 

על כן נראה שחברת התעופה לא נהגה כדין. 

מה קורה אם העיכוב בטיסה הינו 8 שעות ומעלה או שבכלל הטיסה בוטלה?

בהתאם להגדרות החוק, עיכוב בטיסה העולה על 8 שעות ייחשב כעיכוב אשר גרם לביטול הטיסה.
במקרה כזה, מפעיל התעופה חייב לדאוג לנוסע לטיסה חלופית או להשבה כספית של עלות כרטיס הטיסה, כמו גם לפצות את הנוסע בפיצוי כספי אשר נע בין 3,000-1,000 ₪ בגין כל כרטיס טיסה דא עקא, גובה הפיצוי הינו תלוי מרחק.

יתרה מזאת, חלה חובה על מפעיל התעופה לתלות שלט במקום קבלת הנוסעים המודיע לנוסע מהן זכויותיו בגין עיכוב או ביטול טיסה. אי הודעה לנוסע יכול להוות עילה עצמאית מצד הנוסע לקבלת פיצויים לדוגמה בהתאם לחוק שירותי תעופה.

סייג לפיצוי בגין עיכוב או ביטול טיסה

חוק שירותי התעופה מסייג 3 מקרים שבהם העיכוב ו/או ביטול הטיסה לא יחשבו כעילה המזכה בפיצוי כספי :

1. הטיסה בוטלה בנסיבות שלא היו בשליטתו של מפעיל התעופה.

2. השבתה או שיבתה מוגנת.

3. מניעת חילול שבת וחג.

חובת הנטל להוכחה, כי התקיים לפחות אחד מתנאים אלה המהווים סייג לפיצויי הנוסע, מוטלת על כתפי מפעיל התעופה.

מפעיל התעופה סירב לפצות את הנוסע או לא דאג לשירותי סיוע. מה דינו?

חוק שירותי התעופה קובע הוראות ברורות לגבי התנהלות מפעיל התעופה בעת עיכוב או ביטול טיסה. אולם, החוק לא מסתפק בהוראות אלו וקובע, כי ייתכן שמפעיל תעופה יחויב בתשלום פיצוי לדוגמה לנוסע בסך של עד 10,000 ₪ לכל נוסע, אם יפעל בניגוד להוראות חוק זה.

כך לדוגמה, במצב דברים בו מפעיל התעופה לא דאג לשירותי סיוע לנוסע (מזונות, לינה ותקשורת).

דוגמה נוספת היא: אם תוך 45 ימים מפניית הנוסע, סירב מפעיל התעופה להעביר לנוסע את סכום הפיצוי וכד'.

* כאן המקום לציין, כי הוראות חוק שירותי תעופה בדבר זכויות הנוסע וחובות מפעיל התעופה לפיצוי הנוסע בגין ביטול ו/או עיכוב בטיסה, אינן גורעות מסעדים או זכויות לפיצויים ע"פ כל דין אחר.

סוף דבר

אם הגעתם לשדה התעופה והטיסה שלכם עוכבה ו/או בוטלה, יש מה לעשות, וייתכן שמגיע לכם פיצוי לא מבוטל בגין עוגמת הנפש והנזקים שנגרמו לכם.
חשוב לתעד את כל הלך הדברים המתקיים בשדה התעופה, לרבות שמירה של ראיות המעידות על כך, כי בצעתם check in בשדה התעופה ו/או ראיות המעידות על מועד הטיסה המקורי לעומת מועד הטיסה המעודכן.

 

* אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקיף מעורך דין העוסק בתחום.

 

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

משרד עו"ד, מגשר ונוטריון גיא הרשקוביץ – מומחים במשפט אזרחי ומסחרי

משפט מסחרי, דיני עבודה, מקרקעין ונדל"ן, משפט מנהלי, הסכם הפצה, דיני מיסים

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • דרכון פולני - שאלות ותשובות

    דרכון פולני - שאלות ותשובות

    אילו זכויות מוענקות לבעלי אזרחות פולנית? במקרה שהסבא רבא היה אזרח פולין, הנינים יכולים להוציא דרכון פולני? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום דרכון פולני בפורטל משפטי. מנהל הפורום, עו"ד עמיחי זילברברג, השיב לשאלות הגולשים
    3 דק'
  • עובדים במתח גבוה? אלו ההשתלמויות בתחום החשמל שכדאי שתכירו

    עובדים במתח גבוה? אלו ההשתלמויות בתחום החשמל שכדאי שתכירו

    העבודה במתח גבוה מצריכה בטיחות, דיוק והבנה עמוקה של מערכת החשמל. האחראים על תחום הבטיחות נדרשים לעבור השתלמויות כדי להרחיב את הידע המקצועי ואת מעטפת השירותים בתחום עיסוקם. מהנדס החשמל אליהו גוזלן, מחברת ההדרכה "צוות ניהולי", מפרט מה הן ההשתלמויות לבעלי מקצוע בתחום החשמל
    5 דק'
  • כינוי מלון בשם Jerusalem Colony  מהווה הפרת סימן מסחר

    כינוי מלון בשם Jerusalem Colony מהווה הפרת סימן מסחר

    ביהמ"ש המחוזי בירושלים קיבל תביעה שהוגשה ע"י חברה המנהלת את מלון אמריקאן קולוני בירושלים, וקבע כי הקמת מלון בשם ג'רוזלם קולוני מהווה הפרת סימן מסחר.
    3 דק'
גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה