zap group mishpati logo

הכתובה - מהי ומה המשמעות שלה?

רבים מייחסים לכתובה ולחתימה עליה משמעות טקסית בלבד, אולם לכתובה יש משמעות חוזית והסכמית מחייבת

05.01.14
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
הכתובה - מהי ומה המשמעות שלה?

כתובה היא מסמך משפטי שנערך בעת הנישואין ומטרתו לבסס את קשר הנישואין ואת יציבותו, להבטיח את מעמד האישה ולמנוע מצב בו הבעל יחליט על גירושים בקלות ראש וללא עילה מוכרת בדין העברי. בנוסף, הכתובה באה לדאוג לביטחונה הכלכלי של האישה לאחר פטירת בעלה ומכאן שגם אלמנה זכאית לדמי כתובתה, זכות המעוגנת בסעיף 104 לחוק הירושה. רבים מייחסים לכתובה ולחתימה עליה משמעות טקסית בלבד, אולם בניגוד לדעה הרווחת בציבור, לכתובה יש משמעות חוזית והסכמית מחייבת. הכתובה היא מסמך המעיד על התחייבות שהבעל נוטל על עצמו כלפי אשתו עם הנישואין.

ממה מורכב סכום הכתובה?

עיקר הכתובה - הוא הסכום שעל הבעל לשלם לאישה במידה שהנישואין יגיעו לסיומם עקב גירושין או מחמת פטירת הבעל. הסכום המינימלי שנקבע בגמרא הוא מאתיים זוזים, ולכן הבעל מחויב לתשלום עיקר כתובה גם אם רשם בכתובה סכום נמוך יותר.

תוספת כתובה - הבעל רשאי לרשום בכתובה סכום גבוה יותר מן המינימום. סכום זה מכונה תוספת כתובה, והוא בגדר רשות, כלומר לא ניתן לכפות על הבעל לרשום בכתובה סכום גבוה יותר. דין תוספת כתובה הוא כדין עיקר כתובה, ובמקרה של גירושין על הבעל לשלם לאישה את מלוא הסכום שרשם בכתובה.

"התחתנתי לפני עשרים שנה. האם הסכום המצוין בכתובה מוצמד למדד?"

סוגיית השערוך של הסכום שנכתב בכתובה אינה חד משמעית. כאשר עולה שאלת הכתובה בבית המשפט לענייני משפחה מוצמד הסכום הנקוב בכתובה ומשוערך, שכן אחרת הוא מאבד ממשמעותו.

מדיניות זו מתבקשת גם על יסוד סעיף 39 לחוק החוזים (חלק כללי) התשל"ג 1973 , הקובע את עיקרון תום הלב שהוא עיקרון יסודי בדיני החוזים. בבתי הדין הרבניים לא תמיד נערכת הצמדת סכום הכתובה והיא נתונה לשיקול דעת ההרכב הפוסק בעניין.

"אני בתהליכי פירוד מבעלי. כשהתחתנו סכום הכתובה היה גבוה מאוד. האם כדאי לי בעקבות זאת לתבוע אותו בבית דין רבני?"

ישנם מקרים בהם מומלץ לאישה לתבוע את בעלה בבית הדין הרבני בגין סכום הכתובה. תביעה זו יכולה להיות מוגשת רק בבית הדין הרבני ולא בבית משפט לענייני משפחה. לפעמים נכתב בכתובה סכום גבוה מאד, אשר ברור כי הבעל אינו יכול לעמוד בו. סכום זה נחשב כאסמכתא, ולבית הדין הרבני סמכות לקבוע סכום נמוך יותר, או לא לחייב את הבעל לשלמו כלל, מתוך סברה כי לא התכוון לשלם סכום זה שהוא מעבר ליכולתו הכלכלית. מאידך, במקרה שבכתובה רשום סכום נמוך או סכום סמלי, רשאי בית הדין הרבני לחייב את הבעל בסכום גבוה יותר. כאשר מדובר בהליך גירושין, יש שתביעה כזו תמריץ את הבעל להגיע להסכם גירושין הוגן מפאת החשש שהוא עשוי להיות מחויב בסכום הכתובה.

 

• רם יוגב-משרד עורכי דין, מרכז גישור ונוטריון

הפרופיל של עו"ד רם יוגב באתר משפטי

 

• דוא"ל: ramyogev@012.net.il

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד, נוטריון ומגשר רם יוגב

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה