zap group mishpati logo

פיצויים ליוצאי מרוקו - גם להם מגיע

במדריך משפטי זה מידע מפורט על זכאותם של יהודים יוצאי מרוקו לקבל פיצויים מממשלת גרמניה בגין סבלם בשואה

מאת: עו"ד דוד אסרףדוד ומוטי אסרף - משרד עו"ד
09.03.15
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
פיצויים ליוצאי מרוקו - גם להם מגיע

דברי הימים העוסקים בשואתו של העם היהודי מתמקדים ביהדות אירופה שכמעט נמחתה מעל פני האדמה. לא רבים יודעים, אבל גם יהודים בצפון אפריקה  נרדפו בתקופה נוראית זו. למרבה המזל מנגנון ההשמדה הנאצי נעצר לפני שלכד קהילות יהודיות באפריקה ואסיה, אך גם שם סבלו היהודים שהוגבלו, הוכו, הופלו לרעה, נבזזו, נרצחו ונפגעו. ברבות השנים, לאחר כניעתו של הצורר הנאצי, זכו ניצולי שואה שעלו ארצה בפיצויים ממשלת גרמניה. מרבית הניצולים מטבע הדברים הם יוצאי אירופה, אך ישנם גם יהודים יוצאי מרוקו הזכאים לקבל פיצויים ממשלת גרמניה וכן זכאים להטבות ותמיכה שמהמדינה מעניקה לאזרחיה שהוכרו כניצולי שואה. אילו פיצויים מגיעים ליהודי מרוקו? מי זכאי לפיצויים אלה ובאילו תנאים ניתן לקבלם? כיצד ניתן לתבוע את כספי הפיצויים? מהו שיעורם? וכיצד עורך דין קשור לכל העניין?

ניצולי שואה ממרוקו - האמנם?

כן. בימי מלחמת העולם השנייה חיו במרוקו כ-260 אלף יהודים. כשהצבא הגרמני דהר ברחבי אירופה עם כיבושיו, מדינות חסות של המדינות הכבושות הושפעו מהשינויים השלטוניים ברחבי היבשת. מרוקו, שחלקים ממנה היו תחת שלטון צרפת, נכנסה אף היא תחת זרועותיו של שלטון וישי הידוע לשמצה. החל משנת 1940 משטר וישי פגע בקהילת יהודי מרוקו באופן מתמיד וקשה. חוקים הקובעים אפליה נגדם נחקקו, חירותם נשללה, תנועתם הוגבלה וקורבנם היה גדול. ביטוייהם של השעבוד והסבל של יהודי מרוקו כללו ביצוע עבודת כפייה בפיקוח צרפתי, הטלת עוצר, הגבלת חופש התנועה, איסור על כניסה למרחבים מסוימים (כגון: פארקים, בתי קולנוע ומקומות ציבוריים), איסור על שימוש בתחבורה ציבורית, הגבלת קניות, חובת רישום ברשויות ועוד. למרבה הצער, רבים מהיהודים אף הותקפו, הוכו ונרצחו וכ-300 יהודים נשלחו לאושוויץ. השואה של יהדות מרוקו הסתיימה בנובמבר 1942 כאשר ארצות הברית כבשה את מרוקו וביטלה את החוקים המפלים ביוני 1943.

לאילו פיצויים זכאים יהודים יוצאי מרוקו שהוכרו כניצולי שואה?

ממשלת גרמניה מעבירה פיצויים לכל היהודים שהוכרו כניצולי שואה. על תהליכי העברת הפיצוי לניצולים אחראית ועדת התביעות הכוללת בין היתר את הקרן לסיוע. קרן זו מעניקה מענק פיצויים לניצולי שואה העומדים בקריטריונים מסוימים. בעבר, קבלת המענק מקרן הסיוע כללה רק יהודים שחוו רדיפה כפי שהוגדרה על-ידי ממשלת גרמניה. הגדרה צרה זו לא כללה את יהודי מרוקו. לאחרונה הורחבה הגדרה זו, וכעת היא כוללת גם יהודים יוצאי מרוקו שחיו תחת משטר וישי.

משמעות ההכרה היא שיהודים אלה יקבלו מענק חד פעמי כפיצוי על סבלם בתקופת השואה. גובה המענק הוא 2,556 אירו (כ-13,000 ש"ח). לאחר קבלת המענק, המבקש מוכר כניצול שואה, מעמד המזכה אותו בהקלות והטבות נוספות, כמו, למשל, מימון תרופות הנמצאות בסל הבריאות, תוספת של שעות סיעוד לזכאים ועוד. 

ראיון וידאו: עו"ד דוד אסרף על זכאות יוצאי מרוקו לפיצויים מגרמניה

מי זכאי למענק זה?

כל אדם שנולד במרוקו עד שנת 1943 ושהה במהלך מלחמת העולם השנייה במרוקו באזורים שנכבשו על ידי המשטר הצרפתי של וישי והיה תחת חסותו בכל שנות המלחמה, רשאי להגיש תביעה לפיצוי חד פעמי זה המשולם על ידי ממשלת גרמניה. 

כיצד תובעים מענק זה בפועל? איך מגישים בקשה למענק שלב אחר שלב?

לשם קבלת המענק יש להגיש בקשה לקרן הסיוע. מי שמניח כי הוא עשוי להימצא זכאי למענק זה, ראוי שיתייעץ עם עורך דין המתמצא בתחום כדי שיסייע לו לברר את זכאותו ולפעול למימושה, תוך סיוע בהתחקות אחר מסמכים נחוצים ומילוי טפסי הבקשה.

לבקשה יש לצרף את המסמכים הבאים: צילום של תעודת זהות או דרכון, העתק תעודת לידה, העתק תעודת נישואין, העתק תעודת עולה, תמצית רישום ממשרד הפנים בארץ והעתקים ממסמכים העשויים להוכיח שהות תחת הכיבוש הגרמני בזמן הרדיפות או כל הוכחה אחרת לכך שהמבקש סבל מרדיפה והגבלה (שלילת חופש התנועה, הלאמת רכוש, חובת רישום ועוד).

יש לבצע אימות חתימה על טופס הבקשה המוגש.
עורך הדין מלווה את התהליך החל משלב הגשת התביעה ועד לתשלום הפיצוי בפועל לחשבונו של הניצול.

כמה זמן אורך תהליך קבלת המענק?

תהליך קבלת הפיצוי יכול להימשך בין שנתיים לשנתיים וחצי עקב התביעות הרבות שנשלחו ועקב זמן הטיפול (בין היתר בודקים תנאי זכאות לפיהם לא קיבל המבקש פיצוי מגורם אחר). במידה שיש למבקש מסמכים המעידים על תקופת שהותו במרוקו בזמן המלחמה, תקופה זו יכולה להתקצר. לעתים גיל מבוגר ומצב בריאות לקוי מקצרים אף הם את משך התקופה שתחלוף עד לקבלת המענק. 

האם ישנן קהילות נוספות במדינות צפון אפריקה שחבריהן הוכרו כניצולי שואה?

יהודי אלג'יריה עדיין לא הוכרו כניצולי שואה. שלטון וישי ששלט בה מ- 1940 פגע בקהילה היהודית, בין היתר, על ידי חקיקת חוקים מפלים, שלילת אזרחות, הגבלת עיסוק (איסור לעבוד עבור הממשלה, איסור להיות בנקאים, מורים ותלמידים, הגבלת מספר הרשאים לעבוד במקצועות חופשיים), הגבלת תנועה, החרמת רכוש ועוד.

יהודי תוניסיה זכו להכרה כניצולי שואה וגם הם זכאים למענק המדובר. גם שם, כמו במרוקו ואלג'יריה, שלט משטר וישי שרדה ביהודים ורדף אותם. בנובמבר 1942 עבר השלטון בתוניסיה לגרמנים ומצבם הורע עד מאד. כך, בין היתר, הוקם יודנראט, הוחרם רכוש, הוטלו קנסות על הקהילה, הושחתו בתי כנסת ומוסדות קהילתיים, היהודים סומנו בטלאי הצהוב ורבים מהם נרצחו או נשלחו למחנות ריכוז ומחנות ההשמדה. הרדיפה נמשכה עד לשחרורה של תוניסיה ממלתעות הנאצים על ידי בנות הברית במאי 1943.

לסיכום, יהודים יוצאי מרוקו שחיו תחת משטר וישי בשנות מלחמת העולם השנייה חוו רדיפה קשה. לאחרונה הוכרו בשל חוויותיהם הקשות כניצולי שואה כזכאים למענק פיצויים בשל הסבל שעברו. הדרך היעילה, הקצרה והבטוחה ביותר לזכות בכספי המענק היא להסתייע בעורך דין בעל ניסיון בטיפול בנושאים אלה, שילווה את המבקש מרגע הגשת הבקשה ועד לקבלת כספי המענק. 


*  עו"ד דוד אסרף, עוסק בדיני משפחה וירושה

** השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים