zap group mishpati logo

מכון הכושר לא סיפק לפקיד הקבלה כסא? ישלם 100,000 ₪!

בפסק דין חשוב ומשמעותי, פסק בית הדין האזורי לעבודה פיצויים גבוהים בשל הפרת חוק הזכות לעבודה בישיבה, תשס"ז-2007.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
21.06.10
תאריך עדכון: 25.06.19
2 דק'
מכון הכושר לא סיפק לפקיד הקבלה כסא? ישלם 100,000 ₪!

יעקב זואילי עבד כפקיד קבלה במועדון הכושר שייפ בדיזינגוף סנטר בת"א. הוא החל את עבודתו ב-3.7.2007 וסיים אותה ב-24.9.2007 לאחר שניתן בידו מכתבה אזהרה, בו פורטו תלונות שונות באשר לתפקודו וכן מכתב שכותרתו "התפטרות".

זואילי טען, כי בתקופה בה עבד בסניף בדיזינגוף סנטר, לא הוצב בעמדת פקידי הקבלה כסא כפי שנדרש בחוק הזכות לעבודה בישיבה, וגם לא התאפשר לו ע"י המעביד לשבת במהלך ביצוע העבודה. 
לטענת זואילי, במכוני כושר אחרים, פקידי הקבלה מבצעים תפקיד זהה והם מועסקים בישיבה וכסאות מתאימים מוצבים בקבלה לשימושם. זואילי הוסיף, כי הוא פנה מספר פעמים להנהלת מועדון הכושר, אך נענה בזלזול, ולבסוף הוצא לו מכתב ה"התפטרות".

במסגרת התביעה שהגיש זואילי לבית הדין לעבודה, ביקש זואילי פיצוי של 200,000 שקלים, המקסימום שבחוק.

מועדון הכושר טען מנגד, כי מאז הקמת המועדון בשנת 2006 מוצב כיסא בקבלה לרשות פקיד הקבלה לשימושו בעת הפסקה מעבודה, וכי עבודת פקיד הקבלה היא עבודה אותה יש לבצע בעמידה.

מועדון הכושר הפר את החוק

השופטת, הנשיאה פוגל, העדיפה את גרסתו של זואילי, וקבעה כי  מועדון הכושר לא העמיד לרשות זואילי במקום העבודה מושב לעבודה, כמשמעותו בחוק, ולא הוכיח כי ביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה.

" יש לזכור כי בחוק עוגנה לטובת העובד הזכות לעבודה בישיבה, וכל הטוען כי זכות זו אינה עומדת לתובע  בשל אופי עבודתו, עליו הנטל להוכיח את טענתו", הדגישה השופטת בפסק הדין. נקבע, כי במקרה זה חלק גדול מעבודתו של התובע יכול היה להתבצע בישיבה, והמועדון לא הוכיח כי מדובר בעבודה שאי אפשר לבצעה בישיבה.

נפסק, כי מאחר שההפרה בוצעה זמן קצר לאחר שהחוק נכנס לתוקפו, אין מקום למצות עם מועדון הכושר את מלוא חומרת הדין,  אך יש מקום, כמובן, לחייבו בפיצוי. מועדון הכושר חויב לשלם לתובע פיצויים לדוגמה של 100,000 שקלים וכן  שכ"ט עו"ד והוצאות משפט של 10,000 שקלים.

(תע"א 9515-07 יעקב זואילי נ' דיזינגוף קלאב בע"מ)
• ב"כ התובע: עו"ד רון גיאת
• ב"כ הנתבע: עו"ד יוסי אורינגר

לחצו כאן לקריאת מאמרים נוספים בתחום זכויות עובדים

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום עבודה ופנסיה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • ימי מחלה - מהן זכויותיך בנושא?

    ימי מחלה - מהן זכויותיך בנושא?

    הילד חולה. מישהו צריך להישאר איתו בבית. האם תוכלו להעדר מהעבודה בשל מחלתו? ימי מחלה- לא רק כשיש קצת חום. טיפולי פוריות, אבל, מחלת הורה- ישנם לא מעט מצבים שבהם עובד לא יכול להגיע לעבודתו, וצריך לנצל את ימי המחלה שמגיעים לו ע"פ החוק. האם המעביד רשאי לנכות ממשכורתו בשל הימים שבהם העובד לא מגיע לעבודה? ואם כן-כמה? קראו על זכויותיכם בנושא.
    3 דק'
  • אוניברסיטת בן-גוריון פיטרה מורה שלא כדין, ותשלם על כך

    אוניברסיטת בן-גוריון פיטרה מורה שלא כדין, ותשלם על כך

    האם אוניברסיטת בן-גוריון פיטרה מורה לערבית בשל גילה? האם היא הפלתה אותה והעדיפה "להזרים דם חדש למערכת"? בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע קבע, שהמורה לא פוטרה מחמת גילה, אך לא נערך לה שימוע כדין לפני הפיטורים, ועל כן יש לפצותה.
    2 דק'
  • הטרדה מינית בעבודה - מהן זכויות החשוד בהטרדה?

    הטרדה מינית בעבודה - מהן זכויות החשוד בהטרדה?

    כאשר חושבים על הטרדת מינית בעבודה ישר מנחשים מהם יחסי הכוחות, ומניחים כי המוטרדת היא הקרבן ואילו המטריד הוא "האיש הרע" בכל הסיפור. אבל מה קורה כאשר החשוד בהטרדה – אותו "נילון" (אדם שהוגשה נגדו תלונה במקום העבודה בגין הטרדה מינית) חף מכל פשע? מה אם הוא הקורבן ולמעשה מעלילים עליו עלילות שווא? מה אם פעל בתמימות ולא התכוון להטריד? ומה אם הטריד אבל דינו נחרץ ועונשו חמור מדי כי המגמה היא להוקיע מטרידים ועל הדרך לרמוס את זכויותיהם? כן, גם לנילון יש זכויות וגם הוא זקוק לסיוע משפטי ורצוי בשלב מוקדם ככל הניתן
    4 דק'