zap group mishpati logo

עבריינות בני נוער בחופש הגדול - סקירה

סמים, אלכוהול, אלימות - כל אלו באים לידי ביטוי ביתר שאת בקרב בני נוער בחופש הגדול. האם אפשר למנוע עבירות אלו? מה צריך לעשות כאשר נער מואשם בביצוע עבירה כלשהי? מדריך רלוונטי לימי הקיץ החמים, לפניכם

מאת: עו"ד מירב נוסבויםמירב נוסבוים - משרד עורכי דין
27.06.16
תאריך עדכון: 04.03.24
7 דק'
עבריינות בני נוער בחופש הגדול - סקירה

החופש הגדול הוא זמן מועד לפורענות מבחינת בני הנוער, שמגיעה לא פעם לפתיחת תיקים פליליים ואף לעונשים כבדים יותר. בני הנוער, שלא נמצאים במסגרות הופכים את סדר יומם, כך שהם ישנים במהלך היום ומסתובבים בלילות. הם נפגשים בחבורות ויושבים בגינות ציבוריות או ברחוב, מה שבאופן טבעי מרעיש וגורם למטרד. כאשר נצרכים אלכוהול ו/או סמים כחלק מתרבות הבילוי, הם עלולים, גם מבלי משים, להפוך למטרד של ממש ואף להגיע לכדי ביצוע עבירות פליליות קלות כחמורות.  

מהן העבירות הנפוצות ביותר של בני נוער בחופש?

מגוון העבירות הוא רחב, אך ניתן לחלק אותן לכמה קטגוריות בולטות:

עבירות כלפי שוטרים ועובדי ציבור (פקחים) - פעמים רבות השכנים מתלוננים באגף הפיקוח של העירייה על הרעש בסביבתם, וכאשר מגיע פקח אל בני הנוער, בייחוד אם הם שיכורים, הם מתנגדים שישפכו להם את האלכוהול, מתחצפים ואף מרימים ידיים, מה שמתגלגל לכדור שלג ענקי שקשה לעצור, ומסתיים לא פעם במעצרם של הקטינים. 

סמים - תופעה נפוצה נוספת בקיץ היא תופעת השימוש בסמים. נערים רבים צורכים גראס או "סמים קלים" אחרים ומשתמשים בכל התירוצים וההסברים, אותם שמעו מפי המבוגרים ומפי נציגי המפלגות שמנסות לקדם לגיליזציה, בלי שהם מודעים לכך שכל עוד לא שונה החוק, הם עבריינים מעצם השימוש בסם. 
הקטינים אינם מודעים לכך, שכאשר הם יושבים בחבורה ומעשנים סמים, ואחד מהם מביא את החומר ונותן לחבריו להשתמש בו, אין המדובר בעבירה של שימוש עצמי בלבד, אלא בעבירת אספקה, עבירה מסוג פשע, בין אם ניתן הסם בתמורה ובין שלא בתמורה. 

שימוש לרעה ברשתות חברתיות - בקיץ בני הנוער פעילים יותר ברשת ומרשים לעצמם לכתוב דברים שלא היו מעזים לומר פנים אל פנים, או בשיחת טלפון. לעיתים, האמירות האלה הן בעייתיות ברמה המוסרית (כגון: שיימינג), אך לעיתים הדברים גולשים לכדי עבירות פליליות של ממש (כגון: פגיעה בפרטיות, הטרדה מאיימת, איומים וכו'), שלגביהן ישנה אכיפה נוקשה. 

דוגמא לחומרת הדין ניתן ללמוד מהליך מס' 7139-03-11 - במקרה זה 4 נערות ונער בכיתה ח', שהיו מסוכסכים עם ילדה אחרת, החליטו לעשות לה מארב. כשאותה נערה  חזרה מבי"ס, הרביצו לה, הפילו אותה וזרקו על ראשה זבל וחול באופן משפיל ומבזה. התקיפה עצמה לא הייתה מאוד ברוטלית, אך הנער צילם את הכל, והחבורה העלתה את הסרטון ברשת החברתית. הנערה הפגועה התביישה ולא סיפרה לאף אחד על המקרה, עד שילדה אחרת ראתה את הסרטון ברשת וסיפרה למורה. באותו יום התייצבו שוטרי מחלקת הנוער בבתיהם של כל הקטינים המעורבים ולקחו אותם לחקירה משטרתית. כנגד כל הקטינים הוגש כתב אישום, אשר ייחס להם עבירות של תקיפה ופגיעה בפרטיות. הגם שלגבי כל  הקטינים התקבלו תסקירי שירות מבחן מעולים והם הביעו חרטה אמיתית, ביהמ"ש הרשיע בסופו של יום את כולם. הנימוק העיקרי להרשעה המהווה כתם של ממש, היה נעוץ בכך  שהחומרה היתרה של המקרה נבעה מעצם הצילום וההפצה. בית המשפט לנוער קבע מפורשות שמכה פיזית כואבת ככל שתהיה, כואבת פחות מההשפלה שכרוכה בהפצה. 

ונדליזם - מתוך שעמום, בני נוער משחיתים מתקנים ציבוריים, שורפים דברים וגורמים לנזק רב. כך למשל, לפני כמה שנים הובא לבית משפט השלום בתל אביב נער ששיחק עם גפרור בגינה הציבורית, הצית נדנדה בטעות, וברח מהבהלה. בית המשפט קבע, כי מדובר בעבירה חמורה מאוד, ובצד התיק הפלילי שנפתח לו , הוריו נתבעו לשלם את עלות המתקן בשווי אלפי שקלים.

החזקת סכין - בני נוער רבים מסתובבים עם סכינים ולא יודעים שזוהי עבירה מסוג פשע, שהעונש עליה הוא עד 5 שנות מאסר. במקרים כאלו, ובניגוד למקרים אחרים בהם על התביעה חלה חובת ההוכחה, בהחזקת סכין הנאשם הוא זה שצריך להוכיח שהסכין הוחזקה למטרה כשרה, וזהו נטל כבד ביותר, שכן הגנה עצמית לא תחשב למטרה כשרה.

עבירה בצוותא - רוב בני הנוער לא יודעים שהם שותפים לעבירה, גם אם לא לקחו בה חלק פיזי פעיל. מספיק לעמוד ליד מי שמכה ולתמוך בו בעצם הנוכחות במקום מבלי לעשות דבר, על מנת שייחשבו כחלק ממבצעי העבירה. 

עבירות מין - אלו העבירות הקשות ביותר שהעונש עליהן הוא מאסר. בני נוער אינם מבינים את שאלת ההסכמה, ואינם מודעים לעובדה שאם מישהי "מסכימה לכולם", זו אינה הסכמה! וכמובן שקיום יחסי מין עם ילדה מתחת לגיל 16 הינו אסור בכל מקרה, שכן החוק אינו מכיר בהסכמה שכזו.

אלכוהול - זה המקום לציין ששתיית אלכוהול אינה עבירה פלילית לכשעצמה, אבל היא יוצרת נגזרת של עבירות נלוות וחוסר שליטה. טיעון השכרות, במיוחד כאשר מדובר בבני נוער, אינו מסייע להגנת הקטין הנאשם ואף להיפך - בתי המשפט מתייחסים לכך בחומרה רבה. 

מה קורה לבני נוער שעומדים לדין?

כשבני נוער עומדים לדין, חל עליהם "חוק הנוער - שפיטה, ענישה ודרכי טיפול", שהמוטו שלו הוא קודם כל טיפול ושיקום ורק אחר כך ענישה. מאסר של קטינים ייגזר רק במקרים חמורים וקיצוניים כמו אלימות חמורה, עבירות מין ולעיתים עבירות סמים.
במקרים של עבירות קלות משוחרר הקטין בערבות לאחר החקירה.  

לאחר חקירה בה נפתח לקטין לקטין תיק פלילי, נשלחת הודעה לשירות מבחן לנוער, שמזמן את הקטין לפגישה אחת או יותר, ובסופן יגבש המלצה לגביו ויעבירה לתביעה המשטרתית או לפרקליטות, הכל בהתאם למצבו של הקטין. צוות התביעה מקבל מקצין המבחן את ההמלצה, אבל לא מחויב לה, כך שייתכן שגם אם שרות המבחן לנוער המליץ לסגור התיק, עדיין יוגש כתב אישום לבית המשפט לנוער ויערך משפט.

חשוב לזכור, שכאשר נפתח תיק פלילי, עובר הקטין תהליך לא נעים, הן מרגע החקירה המשטרתית ובהמשך בטיפול אצל קצין מבחן ובבית המשפט. המשפחה כולה עוברת טלטלה לא פשוטה. מעבר לכך תיק פתוח הוא עננה שרובצת על הקטין ויכולה לפגוע בו במישורים רבים, כשהעיקרי שבהם הוא בגיוס. צה"ל לא ממהר לגייס בני נוער שיש להם תיקים של סמים, מין ואלימות, ואף יכול לבטל מועמדות של נער מסוים ליחידות מוברחות בשל כך.

כשקטין נעצר לחקירה, חלה חובה להודיע להורים ולאפשר לו להתייעץ עם הוריו ועם עורך דין לפני החקירה. חשוב מאוד לעמוד על הזכות הזו ולא להיחקר לפני קבלת ייעוץ, שכן לגרסה שתינתן בחקירה הראשונית יש משמעות אקוטית להמשך

 

מהן הזכויות של הקטין שנלקח לחקירה או למעצר?

כשקטין נעצר לחקירה, חלה חובה להודיע להורים ולאפשר לו להתייעץ עם הוריו ועם עורך דין לפני החקירה. חשוב מאוד לעמוד על הזכות הזו ולא להיחקר לפני קבלת ייעוץ, שכן לגרסה שתינתן בחקירה הראשונית יש משמעות אקוטית להמשך. למי שאין אפשרות כלכלית לשכור עורך דין, יש את הזכות לקבל ייעוץ משפטי מסניגור ציבורי ללא עלות וצריך לעמוד על הזכות לקבל זאת, גם אם זה כרוך בהמתנה קצרה. 

זכות נוספת העומדת להוריו של הקטין, היא הזכות להיות נוכחים בחקירה, אלא אם מטעמים המפורטים בחוק קצין החקירות אוסר זאת (למשל: אם החקירה פוגעת בצנעת הפרט של קטינים נוספים) הקצין אסר זאת. 

 

בני נוער שותים בניגוד לחוק

כיצד ניתן למנוע את מקרי העבריינות האלו?

הכלל הראשון והחשוב ביותר הוא להישאר כל הזמן בשליטה. רוב עבירות הקיץ יכולות להימנע בדקה אחת של מחשבה -  מתי לא להיגרר אחרי החבר'ה, מתי לקום וללכת ומתי להיות חכם ולא צודק (למשל: כאשר פקח מבקש להתפנות מהמקום, גם שלא בצדק). 
בנוסף, יש להורים תפקיד חשוב ומשמעותי, ועליהם להיות ערניים מאוד בכל מה שקורה עם ילדיהם. כמובן שבמהלך החופש אי אפשר למנוע מהמתבגרים לצאת מהבית, ומגיע להם ליהנות ולבלות. הם לעיתים  חוזרים בשעות מאוחרות מאוד בלילה, אבל תפקידם של ההורים הוא לקום כשהילד חוזר, לקרוא לו ולנהל איתו שיחה של כמה דקות, כדי לבחון אם הוא שתה או חלילה, לא מפוקס ויש חשש שצרך סם כלשהו.  

אם קרה שהילד טעה ועבר עבירה, חשוב לטפל במצב מייד ולא "לטאטא מתחת לשטיח". חשוב לקבל יעוץ מאיש מקצוע ולהבין שגם אם הילד טעה ועבר עבירה, זה לא סוף העולם. מכיון שהעיקרון בחוק הנוער הוא שיקום, יש חשיבות רבה לטיפול המיידי, שיכוון את הקטין בהתאם לנתוניו האישיים ומצבו, וימנע הסתבכות בעבירות נוספות. במקרים רבים, בעזרת טיפול מיידי ונכון, ניתן להגיע למצב שבסופו של יום, גם אם נעברה עבירה, לא יוגש כתב אישום. 

 

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

עורכת דין מירב נוסבוים, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1995. משנת 2000 מנהלת עו"ד נוסבוים משרד עצמאי בכפר סבא המתמחה בתחום הפלילי בכלל ובייצוג קטינים ובני נוער בפרט. עו"ד נוסבוים טיפלה בתיקים רבים של עבירות אלימות קשות, עבירות סמים, עבירות מין, רכוש, עבירות מרמה ועבירות צווארון לבן.

פלילי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה