zap group mishpati logo

יצירת שותפות באמצעות הצטרפות לעסק קיים - צעדים מומלצים וכללי זהירות

כשהשותפות נוצרת כאשר אחד השותפים מצטרף לעסק קיים, הסיכונים והקשיים רבים. לכן, מומלץ לבחון היטב את השותף

מאת: עו"ד ורה אורמן
12.12.17
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
יצירת שותפות באמצעות הצטרפות לעסק קיים - צעדים מומלצים וכללי זהירות

מי שבוחר להצטרף כשותף ולהשקיע בעסק שכבר קיים, עסק ש"רץ" ומתפקד, חייב לשים לב לכל המשמעויות של מצב זה. להצטרפות לעסק קיים יש אמנם לא מעט יתרונות (מוניטין וקהל לקוחות קיימים, למשל), אבל אלה מגיעים עם לא מעט חסרונות אפשריים ובעיות סמויות מן העין. גם השותף ה"חדש" (שמצטרף לעסק) וגם השותף "המקורי" חייבים להתחשב בהשלכות, סיכונים, יתרונות וחסרונות של הסטטוס החדש, הדורש התייחסות מיוחדת.

כל שותפות עסקית מחייבת תשומת לב, תכנון, נקיטת אמצעי זהירות, ביצוע בדיקות מקיפות נחוצות וניהול סיכונים; אולם כשמדובר בעסק קיים, המלצות אלה מקבלות משנה חשיבות ותוקף

מדוע הצטרפות לעסק קיים דורשת התייחסות מיוחדת?

כל שותפות עסקית מחייבת תשומת לב, תכנון, נקיטת אמצעי זהירות, ביצוע בדיקות מקיפות נחוצות וניהול סיכונים; אולם כשמדובר בעסק קיים, המלצות אלה מקבלות משנה חשיבות ותוקף. בנסיבות הקיימות, למעשה, ישנו אדם אחד שעבר חבלי לידה ואדם אחר, ואפילו "זר", מצטרף למשפחה ולוקח חלק "בהורות". למצב טעון זה מצטרפים גם סיכונים ייחודיים, ציפיות מגוונות ושאלות קשות להכרעה. כל אלה הם נסיבות מיוחדות המכתיבות חובות ייחודיות בנוסף לאלה הברורות מאליהן ואשר קיימות בכל שותפות עסקית מעצם טיבה. במילים אחרות, עסק ותיק אינו עסק חדש ועובדה זו נכונה כלפי השותף הנמצא וזה המגיע.

יש לשים דגש מיוחד על השותף לעתיד ולהתרשם ממנו הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית. יש לבחון את אופיו, התנהלותו ובעיקר את המניע שלו לאיתור שותף

אילו בדיקות על השותף החדש לבצע בטרם כניסה לשותפות?

בדיקתו של השותף לעסק

מי שבוחן כניסה לעסק קיים יכול ליהנות מהזכות לראות את הדברים, כאשר הם כבר עובדים ולהתרשם מהאופן שהעסק מתנהל בפועל. יש לשים דגש מיוחד על השותף לעתיד ולהתרשם ממנו הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית. יש לבחון את אופיו, התנהלותו ובעיקר את המניע שלו לאיתור שותף. פעמים רבות בעלי עסקים קיימים מחפשים אחר שותף בגלל קשיים עסקיים והשותף החדש נחשף לסיכון, שעה שהוא עשוי לקנות עסק גווע וגוסס. שותפים שנכנסו לעסק קיים מבלי להשלים מלאכה יסודית של בירור והתחקות אחרי כוונותיהם ופעולותיהם של קברניטי העסק גילו מאוחר מדי שלמעשה יועד להם תפקיד שלא בחרו בו. הם נבחרו להיות הרופאים המטפלים שיצילו את העסק, וייעודם הוא להציל את הספינה רגע לפני טביעה.

כדי להימנע ממצב בלתי רצוי זה חשוב מאד לוודא שהשותף לא מצוי בחובות או במשבר כלשהו שעלול לפגוע בעסק ו/או בשותפות, לרבות משברים אישיים (למשל, הליך גירושין). במקביל חשוב להתרשם מהאווירה בעסק, מהדרישות והמשמעויות שמקימה ההצטרפות אליו, ולהבין היטב את כל אלה עוד בטרם השקעה כספית ו/או חתימה על התחייבות כלשהי. חשוב לשים לב ולזכור שגם בעסק שעובד לכאורה היטב, ונראה כעסק מצליח ומתפקד, יכולים להסתתר לא מעט מוקשים. אפילו בעסקים ותיקים, מבוססים ובעלי מוניטין משובחים יכולות להסתתר מלכודות שאסור לפספס וחשוב לחושפן מבעוד מועד. 

חשוב להבין שגם בעסק משותף חשובים החיבור, הכימיה והתקשורת, וצריך לוודא שהחיבור בין השותפים, ראשית כבני אדם, ובהמשך כשותפים עסקיים, אכן יכול לעבוד

מה לגבי השותף הוותיק?

גם השותף הוותיק שמוותר על חלקו "בהורות" ובזכות הבלעדיות על ה"בייבי" שהקים, חייב לבדוק את מאפייניו, יכולותיו, מניעיו, אופיו, הרקע העסקי, היכולות, הניסיון, ההתאמה וכל מה שמשפיע על הפוטנציאל של השותף החדש. חשוב להבין שגם בעסק משותף חשובים החיבור, הכימיה והתקשורת, וצריך לוודא שהחיבור בין השותפים, ראשית כבני אדם, ובהמשך כשותפים עסקיים, אכן יכול לעבוד. חשוב לבדוק האם שני השותפים מסכימים על דרכי ניהול של העסק שכבר קיים ועובד ואולי אף עובד היטב, על מנת להימנע מסיטואציה שבה השותף החדש מגיע ומבקש לשנות סדרי עולם, עליהם השותף הקיים כלל לא הסכים ואינו מעוניין בהם.

יש להשקיע בבדיקתם של נהלים ותהליכים בעסק הקיים ולכסות את כל ההיבטים והנושאים הרלוונטיים

בדיקתו של העסק

השותף המצטרף לעסק חייב ללמוד כמה שיותר על העסק עצמו, על מהותו ומאפייניו. הוא נדרש לצלול לתוך ספרי החשבונות ולבדוק התנהלות והתקשרויות עם עובדים, ספקים, לקוחות וכד'. יש להשקיע בבדיקתם של נהלים ותהליכים בעסק הקיים ולכסות את כל ההיבטים והנושאים הרלוונטיים; תוך שימת דגש על איתנותו הכלכלית של העסק - הוצאות, הכנסות, רווחים, דו"חות, מצב משפטי, מצב כלכלי, האם ואילו חובות קיימים, האם ואילו השקעות ישנן, האם ואילו אמצעי וגורמי מימון נוצלו ו/או זמינים עבור השותפים ועוד. 

חשוב מאד לגבש ולנסח הסדרים שיגדירו כמה שיותר נושאים, וביניהם: היקף התפקידים של כל אחד מהשותפים, גבולות הגזרה ותחומי האחריות הנתונים לפיקוחו של כל אחד מהשותפים, שעות העבודה, היקף העבודה, אופי העבודה ומאפייני העבודה של כל אחד מהם

תיאום ציפיות והגדרת תפקיד

אחת המטלות החשובות ביותר המוטלת על כתפיהם של שותפים לעסק, הן בעסק שהם מקימים יחד, והן בעסק שכבר מתפקד, היא מלאכה של תיאום ציפיות. זהו המפתח להצלחה ולשיתוף פעולה חיוני והכרחי. ככל שיותר נושאים והיבטים של השותפות ידוברו ויוסדרו מראש, כך יימנעו מצבים בלתי רצויים בעתיד. 

עוד בשלב המשא ומתן לקראת שותפות ועוד לפני שמושקע כסף או מועברת תמורה, חשוב מאד לגבש ולנסח הסדרים שיגדירו כמה שיותר נושאים, וביניהם: היקף התפקידים של כל אחד מהשותפים, גבולות הגזרה ותחומי האחריות הנתונים לפיקוחו של כל אחד מהשותפים, שעות העבודה, היקף העבודה, אופי העבודה ומאפייני העבודה של כל אחד מהם. חשוב בהקשר זה להגדיר מראש מהו מעמדו ומהם זכויותיו של השותף החדש והאם לוותק ישנה משמעות.

כמובן שיש להשקיע רבות בהכרעת כל הסוגיות הנוגעות להיבטים הכלכליים של העסק. יש לבחון ולהכריע מראש מהי ההשקעה הכלכלית הנדרשת, כיצד יחולקו הרווחים אם יהיו, איך לגלם את העובדה שמדובר בעסק קיים שכבר הושקעו בו כספים וכבר יש לו מוניטין, מה יעלה בגורלם של חובות קודמים שכבר קיימים, ומה לגבי ערבויות, תביעות של או נגד העסק ועוד. 

השותפים מתכנסים -הישיבה מתחילה

עוד יש לתת את הדעת למצבי משבר: מה יקרה אם יהיו קשיי נזילות, אם יהיו משברים וכיצד יתנהלו הצדדים במקרה של סגירת העסק. מה עושים כששותף אחד רוצה לפרוש? מה יהיה אם השותף החדש שבקושי השקיע זמן בעסק רוצה ללכת אחרי זמן קצר וכד'.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה