zap group mishpati logo

אזרחות פורטוגלית - מדריך

הישראליים מסתערים על הדרכון הפורטוגלי משום שתנאי הזכאות לקבלתו הם פשוטים. ייתכן שמדובר בחלון הזדמנויות שייסגר בקרוב, ולכן מומלץ למהר ולבדוק את זכאותכם

מאת: עו"ד דרור חייק
11.01.18
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
אזרחות פורטוגלית - מדריך

בשנת 2015 תיקנה פורטוגל את חוק האזרחות הלאומי במדינה והעמידה לרשות צאצאי היהודים שגורשו בגירוש ספרד את האפשרות לפנות ולקבל אזרחות פורטוגלית. כיום, פורטוגל עדיין אינה דורשת דבר פרט להוכחה גיניאולוגית, כלומר, שניתן על בסיס שם המשפחה וארץ המוצא של האדם, הוריו או סביו להוכיח כי הוא צאצא של יהדות ספרד. 

כל אזרח פורטוגלי רשאי לקבל דרכון פורטוגלי, לעבוד בכל מדינות האיחוד האירופי ללא צורך בוויזת עבודה, וכן להתגורר בכל אחת מהן ללא צורך באשרה או הגבלה כלשהי וללמוד במוסדות האקדמיים הנחשבים באירופה

מהם יתרונותיה של האזרחות הפורטוגלית?

לאזרחות הפורטוגלית יתרונות רבים. פורטוגל היא מדינה מערבית מתקדמת, בעלת מסורת והיסטוריה עשירות. מאחר שהיא חברה מלאה באיחוד האירופי, האזרחות שלה מקנה למחזיקים בה חברות אוטומטית באיחוד, על כל הזכויות הנלוות לכך. 

כל אזרח פורטוגלי רשאי לקבל דרכון פורטוגלי, לעבוד בכל מדינות האיחוד האירופי ללא צורך בוויזת עבודה, וכן להתגורר בכל אחת מהן ללא צורך באשרה או הגבלה כלשהי וללמוד במוסדות האקדמיים הנחשבים באירופה, בחלקם בהנחה משמעותית ובחלקם ללא עלות כלל. נוסף על כך, הדרכון הפורטוגלי הוא הרביעי בעולם מבחינת מספר המדינות אליהן הוא מאפשר כניסה ללא ויזה או אשרה מיוחדת, בראשן מדינות כמו ארצות הברית או אוסטרליה, הדורשות זאת מבעלי דרכון ישראלי.

התנאים לזכאות לאזרחות פורטוגלית הם פשוטים וקלים. הם כוללים גיל - מעל 18, היעדר רישום פלילי בגין עבירה הדורשת למעלה משלוש שנות מאסר בפורטוגל ואישור מהקהילה היהודית הפורטוגלית על היות המבקש צאצא של מגורשי ספרד

מי זכאי אם כך לאזרחות פורטוגלית?

התנאים לזכאות לאזרחות פורטוגלית הם פשוטים וקלים. הם כוללים גיל - מעל 18, היעדר רישום פלילי בגין עבירה הדורשת למעלה משלוש שנות מאסר בפורטוגל ואישור מהקהילה היהודית הפורטוגלית על היות המבקש צאצא של מגורשי ספרד.

את האישור מעניקה אחת משתי הקהילות היהודיות בפורטוגל, זו שבליסבון או זו שבפורטו. כדי להוכיח קשר למגורשי ספרד, די להיות צאצא למשפחה שהיגרה לישראל ממדינה כלשהי אליה גורשו היהודים או הגיעו אליה במהלך השנים כתוצאה מהגירוש.

המדינות הנכללות בקטגוריה זו הינן מרוקו, טוניסיה, אלג'יר, לוב (טריפולי), מצרים, סוריה, לבנון, טורקיה, יוון, איטליה, בולגריה, יוגוסלביה לשעבר, מדינות הבלקן, וכן ספרד ופורטוגל עצמן וישראל, כמובן. במקרים מסוימים ייכללו גם יוצאי מדינות דרום אמריקה, הולנד, עיראק ואיראן.

זאת ועוד, אין הכרח שמי שנולד באחת המדינות הללו הוא מי שיקבל את האזרחות. הצאצאים של אותו אדם יכולים לפנות בעצמם, "לדלג" על בן המשפחה שהגיע מאחת הארצות הללו, ולבקש ולקבל את האזרחות ישירות בעצמם.

אין צורך במעבר לפורטוגל, בתשלום מיסים, בידיעת השפה או בוויתור על אזרחות ישראלית קיימת

האם עלי להתגורר בפורטוגל או לדבר בפורטוגזית כדי לממש את זכאותי לאזרחות?

בניגוד לספרד, ש"הקשיחה" את תנאי הזכאות בשנתיים האחרונות ודורשת ידיעת ספרדית וכן בקיאות בהיסטוריית ספרד, הרי שבכל הקשור למימוש את הזכות לאזרחות בפורטוגל, כל מה שצריך להוכיח הוא קשר משפחתי למגורשי ספרד. אין צורך במעבר לפורטוגל, בתשלום מיסים, בידיעת השפה או בוויתור על אזרחות ישראלית קיימת.

מי שכבר קיבל אזרחות באמצעות הליך זה, ילדיו שנולדו לאחר קבלתה יקבלו את האזרחות באופן אוטומטי

כיצד ניתן להעביר את האזרחות שקיבלתי גם לבני משפחה אחרים?

מי שכבר קיבל אזרחות באמצעות הליך זה, ילדיו שנולדו לאחר קבלתה יקבלו את האזרחות באופן אוטומטי. בן או בת זוג וילדים שנולדו לפני קבלת האזרחות בהליך זה, יוכלו להגיש בקשה מכוח החוק הפורטוגלי הרגיל, לפיו בן או בת זוג וכן צאצאים של אזרח פורטוגלי זכאים לקבל אזרחות אף הם בתנאי שיוכיחו זיקה עכשווית לפורטוגל; אין מדובר בהכרח במגורים או בידיעת השפה וישנן דרכים פשוטות ונגישות להוכחת זיקה זו - בהן כל אחד יכול לעמוד.

בשלב הראשון של התהליך, עורך הדין המלווה יערוך בדיקה מקדימה באמצעות גניאולוג והסטוריון, הבודקים את נתוניו המשפחתיים של הלקוח

במה כרוך תהליך קבלת האזרחות?

בשלב הראשון של התהליך, עורך הדין המלווה יערוך בדיקה מקדימה באמצעות גניאולוג והסטוריון, הבודקים את נתוניו המשפחתיים של הלקוח. אם הבדיקה חיובית, הנתונים והמסמכים, הכוללים את חוות הדעת של משרד עורכי הדין, הגניאולוג וההיסטוריון, מועברים לאחת משתי הקהילות היהודיות בפורטוגל, הבודקות אותם כדי להחליט האם לאשר אותם או לא.

לאחר קבלת אישור הקהילה היהודית בדבר היות האדם צאצא של מגורשי ספרד, ניתן להגיש את הבקשה לאזרחות למשרד המשפטים הפורטוגלי. יש צורך לצרף אל הבקשה גם תעודת לידה מאושרת על ידי משרד החוץ ותעודת יושר מהמשטרה.

בסוף התהליך מתקבל אישור, כי הפונה מוכר כאזרח פורטוגל. במקרה כזה הוא מוזמן לשגרירות פורטוגל בתל אביב כדי להצטלם ולהנפיק תעודת זהות ודרכון.

שכר טרחת עורכי הדין הוא כמה אלפי שקלים והוא כולל את עלויות המומחים השונים. תשלום האגרה לקהילה היהודית בפורטוגל עומד על סכום בסך 500 יורו, ו250 יורו עבור כל אדם נוסף מאותו ענף משפחתי

מהן עלויות התהליך לקבלת אזרחות?

שכר טרחת עורכי הדין הוא כמה אלפי שקלים והוא כולל את עלויות המומחים השונים. תשלום האגרה לקהילה היהודית בפורטוגל עומד על סכום בסך 500 יורו, ו250 יורו עבור כל אדם נוסף מאותו ענף משפחתי (ילדים, הורים, אחים, אחיינים וכו').

הגשת הבקשה לממשלת פורטוגל כרוכה בתשלום אגרה נוספת של 250 אירו וכן תשלום הוצאות לבעלי מקצוע כגון נוטריון, מתורגמן, וכיו"ב בפורטוגל.

ההליך כולו מראשיתו ועד סופו נמשך בין שנה וחצי לכשנתיים. זאת, משום שמשרד המשפטים בפורטוגל מצוי תחת עומס רב עקב ריבוי הבקשות 

כמה זמן אורך ההליך?

נכון להיום, פרק הזמן שכולל את הפנייה לקהילה היהודית בפורטוגל, קבלת הזכאות, איסוף המסמכים והגשת בקשת האזרחות, אורך בין חודש וחצי ל-3 חודשים; לאחר הגשת הבקשה ישנו זמן המתנה אשר נכון להיום אורך בין שנה וחודשיים לשנה וחצי עד להענקת האזרחות עצמה; כלומר, ההליך כולו מראשיתו ועד סופו אורך בין שנה וחצי לכשנתיים. זאת, משום שמשרד המשפטים בפורטוגל מצוי תחת עומס רב עקב ריבוי הבקשות. 

נכון שכיום לחוק אין מגבלת זמן, אך תמיד קיימת האפשרות שגם אם החוק ייוותר על כנו, עשויה עדיין להתרחש הקשחת תנאים בעתיד, כפי שקרה בספרד

מדוע חשוב למהר ולהגיש בקשה? האם החוק עשוי להשתנות?

ראשית, יש לזכור כי יש כ-3 מיליון ישראלים שעשויים להיות זכאים, פוטנציאלית בשל ארץ המוצא שלהם או של משפחתם. נוסף על כך, נכון שכיום לחוק אין מגבלת זמן, אך תמיד קיימת האפשרות שגם אם החוק ייוותר על כנו, עשויה עדיין להתרחש הקשחת תנאים בעתיד, כפי שקרה בספרד, שכיום דורשת לעבור מבחנים בשפה ובהיסטוריה של ספרד כתנאי לקבלת האזרחות גם עבור צאצאי המגורשים.

מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום, משום שההתנהלות לבד מול הרשויות בפורטוגל היא מוגבלת ומלווה בטרחה רבה מבחינה בירוקרטית

מדוע חשוב להיעזר בליווי משפטי בתהליך?

מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום, משום שההתנהלות לבד מול הרשויות בפורטוגל היא מוגבלת ומלווה בטרחה רבה מבחינה בירוקרטית. לעורך הדין עומדים גם קשרי עבודה רלוונטיים בפורטוגל, שיחסכו את הנסיעה הנדרשת ממי שמבצעים את ההליך בעצמם; ישנן בנוסף מספר חברות פרטיות העוסקות בתחום זה, אך יש לזכור כי על עו"ד חלים כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין בכל הנוגע לנאמנות וייצוג הלקוח, ולעניין זה משמעות רבה בטיפול מעין זה. 

דרכון פורטוגלי - האם בדרך אליכם?

לסיכום, ניתן לומר שמאחורי פתיחת השערים של פורטוגל לאזרחים ישראלים עומדת כוונה כנה לכפר על העוול הגדול מהגירוש. מדובר בחלון הזדמנויות נדיר, שמקנה לישראלים רבים אפשרות לזכות בנכס בעל יתרונות רבים אשר יישאר במשפחה גם לדורות הבאים.

 

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב זאפ משפטי

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה