zap group mishpati logo

ייפוי כוח: לא לחתום "עיוור"

חותמים על ייפוי כוח? מומלץ מאוד לקרוא היטב על מה אתם חותמים: ייפוי כוח ספציפי או כללי? מוגבל בזמן או בלתי חוזר? מדריך

01.04.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
ייפוי כוח: לא לחתום "עיוור"

חתימה על ייפוי כוח נחשבת פעולה שגרתית ומקובלת: אין אחד מאתנו שלא חתם מרצונו על ייפוי כוח, בנסיבות כאלה או אחרות. בני אדם נדרשים / בוחרים לחתום על ייפויי כוח במצבים מגוונים. שימו לב: העובדה שמדובר במעשה שגרתי - אינה הופכת חתימה על ייפוי כוח לעניין בטוח.

מדובר "רק" בייפוי כוח - מה הסיפור הגדול?!

בעצם השאלה, למעשה, טמונה "כל התורה": לייפוי כוח יש משמעות גדולה, שרבים לא מבינים. כך, רבים משרבטים את חתימתם על המסמך בקור רוח - וכלל אינם מודעים לסכנות ולמשמעויות הנלוות. המהירות בה אנו חותמים על ייפוי כוח וה"אדישות" בה אנו מקבלים את הצורך בחתימה, שופכות אור על מגמה בלתי בריאה: חתימה "אוטומטית" על ייפוי כוח. זהו מצב שעלול להיות מסוכן ולהסב נזקים למי שחותם על ייפוי הכוח.

לכן, שימו לב - רגע לפני שחותמים, חשוב להבין: מהו ייפוי כוח? אילו סוגים של ייפוי כוח קיימים? מה ההבדלים בין ייפויי הכוח - לסוגיהם השונים? ובעיקר: מהם הסיכונים האפשריים, הטמונים בחתימה על ייפוי כוח - ואיך מונעים אותם? על שאלות אלה ונוספות, נשיב במאמר זה. 

ייפוי כוח הוא שם לפעולה משפטית, שמבצע מייפה הכוח (לצורך העניין: ה"שולח") - מול ה"שלוח" שלו, שהוא מיופה הכוח

מהו אפוא ייפוי כוח?

ייפוי כוח הוא שם לפעולה משפטית, שמבצע מייפה הכוח (לצורך העניין: ה"שולח") - מול ה"שלוח" שלו, שהוא מיופה הכוח. מי שחותם על ייפוי כוח מעניק לשלוח הרשאה (רשות, זכות) - לעשות בשמו פעולות כלשהן מול צד שלישי.  
במובן מסוים, עצם החתימה על ייפוי כוח הופכת את הצדדים המעורבים למעין "גוף אחד": מייפה הכוח רותם את מיופה הכוח - לשמש כידו הארוכה ולבצע בשמו פעולות מסוימות. 

לרוב, חתימה על ייפוי כוח איננה מסכנת את מייפה הכוח. עם זאת, היו לא מעט מקרים בהם ייפוי הכוח נוצל לרעה

מה עשוי להיות מסוכן בייפוי כוח?

על פי רוב, חתימה על ייפוי כוח איננה מסכנת את מייפה הכוח. עם זאת, היו לא מעט מקרים בהם ייפוי הכוח נוצל לרעה. קיים מגוון גדול של נסיבות, במסגרתן יכול אדם (מיופה כוח) - לנצל את הסמכויות שניתנו לו לרעה, ולפגוע במייפה הכוח (בכוונה או ברשלנות). 

לפני חתימה על ייפוי כוח, יש לקרוא היטב את הכתוב - גם כשמדובר במוסד או רשות

כיצד ניתן למזער את הסיכונים הכרוכים בייפוי כוח?

נמנה להלן מספר טיפים משמעותיים. 

1. ללמוד את ה"חומר" ולהכין "שיעורי בית": כל מי שחותם על ייפוי כוח צריך להבין מהו ייפוי הכוח - ומהם "גבולות הגזרה" שייפוי הכוח מכתיב. ישנם אמצעים שונים להגביל את ייפוי הכוח, למקד אותו ולהוציא ממנו את העוקץ האפשרי, ככל הניתן. ההיכרות עם הסוגים השונים של ייפויי הכוח וההבדלים ביניהם - תסייע בבחירת ייפוי הכוח המדויק והאופטימלי, עבור מייפה הכוח. ייפוי כוח אופטימלי הוא ייפוי כוח שיכול לשמש למטרה לשמה נועד - מבלי לסכן את מייפה הכוח.  

2. לקרוא את האותיות הקטנות: לפני חתימה על ייפוי כוח, יש לקרוא היטב את הכתוב - גם כשמדובר במוסד או רשות; וגם כשמדובר בחתימה הכרחית. אל תחששו מאורך המסמך ומכל האותיות הקטנות. יש לעבור ביסודיות, סעיף אחרי סעיף. אם משהו לא ברור, אל תהססו לשאול. 

3. לבדוק היטב מי עומד מולך: בעצם המינוי של מיופה כוח - מייפה הכוח מעניק לו כוח אדיר; ובכך, הופך עצמו לחשוף ופגיע. לכן, יש לבחון היטב מיהו השלוח, מה ניסיונו, מהן יכולותיו והאם הוא "ראוי" למשימה. 

4. להתייעץ עם עורך דין: בכל מקרה, בוודאי במקרים מורכבים - רצוי ומומלץ לקבל הסבר מעורך דין, שיבחן ויפרט מהן הסמכויות המוענקות למיופה הכוח, מהן ההגבלות שחלות עליו (ראוי שיחולו עליו!), מהו ייפוי הכוח המתאים ביותר בנסיבות העניין. ומעל הכל: מהן האפשרויות של מייפה הכוח - לחזור בך מייפוי הכוח לבטלו. לכן, חשובה הבחירה בסוג ייפוי הכוח המתאים. 

קיימים מספר סוגים של ייפוי כוח, הנבדלים זה מזה בסוג והיקף הפעולות, שהשלוח יכול לבצע; באורך התקופה (משך הזמן) שבמהלכה תקף ייפוי הכוח; במטרה שלשמה נוסח ונחתם ייפוי הכוח; וביכולת לבטל את ייפוי הכוח

מהי הכוונה? כיצד ניתן "לבחור" ייפוי כוח מתאים?

קיימים מספר סוגים של ייפוי כוח, הנבדלים זה מזה בסוג והיקף הפעולות, שיכול השלוח לבצע; באורך התקופה (משך הזמן) שבמהלכה תקף ייפוי הכוח; במטרה שלשמה נוסח ונחתם ייפוי הכוח; וביכולת לבטל את ייפוי הכוח. לכל סיטואציה יש ייפוי כוח "מתאים". זהו, למעשה, כלל המפתח: הסוד הוא בבחירה - במקרה שמייפה הכוח יבחר את ייפוי הכוח הנכון - הוא "מוגן". 

ייפוי כוח בלתי חוזר הוא ייפוי הכוח ה"חזק" ביותר - משום שכמעט אינו ניתן לביטול. השימוש הנפוץ בו הוא עסקת מקרקעין - בהיותו כלי להבטחת זכויותיו של הרוכש

כיצד בוחרים ייפוי כוח מתאים?

ניתן להגדיר מראש, באופן "גס", איזה ייפוי כוח מתאים באופן "קלאסי" לכל מקרה ומקרה, תוך התחשבות במידת החשיפה ובמידת ה"מסוכנות". הסוגים השונים של ייפוי הכוח נבדלים אחד מהשני במאפיינים הבאים: 

• ייפוי כוח מיוחד מגביל את סמכותו של מיופה הכוח, לפעול רק בנושא ספציפי (להבדיל מייפוי כוח כללי המונה מספר נושאים); 

• ייפוי כוח בלתי חוזר הוא ייפוי הכוח ה"חזק" ביותר - משום שכמעט אינו ניתן לביטול. השימוש הנפוץ בו הוא עסקת מקרקעין - בהיותו כלי להבטחת זכויותיו של הרוכש; 

ייפוי כוח מתמשך מזכיר באופיו מינוי אפוטרופוס; 

• ייפוי כוח לטיפול בחולה הנוטה למות, מייפה את כוחו של אדם - לקבל עבור הממנה החלטות רפואיות.

בנוסף לכך, בחלק מהמקרים יש צורך בייפוי כוח נוטריוני (דרושים עריכה וחתימה של נוטריון) - עוד אמצעי "להגן" על מייפה כוח, בנסיבות בהן הוא מעניק לאחר סמכויות נרחבות מאד ו/או לזמן בלתי מוגבל ו/או כשמדובר בעסקה בסכום גבוה במיוחד. במקרים אלה, הסיק המחוקק שנחוצים "התערבות והשגחה" של נוטריון, שחתימתו תהווה אישור לתקינות וכשרות המסמך. 

כל אדם שהסמיך את זולתו לפעול בשמו, בייפוי כוח ספציפי או כללי (למעט ייפוי כוח בלתי חוזר) - יכול לבטל את ייפוי הכוח, בכל שלב

כיצד ניתן לבטל ייפוי כוח?

כל אדם שהסמיך את זולתו לפעול בשמו, בייפוי כוח ספציפי או כללי (למעט ייפוי כוח בלתי חוזר) - יכול לבטל את ייפוי הכוח, בכל שלב. בנוסף לכך, כאשר מדובר בייפוי כוח כללי - הוא פוקע לאחר עשר שנים, מיום מתן ייפוי הכוח. בנוסף, ניתן להגביל את תוקף ייפוי הכוח, באמצעות הגבלתו לתקופת זמן קצובה.

במקרה שהאדם החותם על ייפוי הכוח מאבד את כשרותו המשפטית ואת היכולת לבטל את ייפוי הכוח (לרבות, חלילה, במקרה פטירה) - ייפוי הכוח יתבטל מעצמו

מה המצב המשפטי, במקרה שאדם חותם על ייפוי כוח, חולה - ואין באפשרותו לבטל את ייפוי הכוח באופן אקטיבי?

במקרה שהאדם החותם על ייפוי הכוח מאבד את כשרותו המשפטית ואת היכולת לבטל את ייפוי הכוח (לרבות, חלילה, במקרה פטירה) - ייפוי הכוח יתבטל מעצמו (אלא אם כן מדובר בייפוי כוח מתמשך, או בייפוי כוח בלתי חוזר). 

בית המשפט מחליט

לסיכום: ייפוי כוח איננו "סתם" נייר שמשרבטים עליו חתימה, כמו שחותמים במהירות על ספח אשראי, במסעדה. ייפוי כוח הוא מסמך משפטי רב חשיבות. לכן, מומלץ לקרוא בעיון כל ייפוי כוח, לפני שחותמים עליו. מומלץ אף יותר לקבל ייעוץ משפטי לפני החתימה.

* השתתפה בהכנת הכתבה נגוהה שפרלינג, כתבת זאפ משפטי

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • כיצד מפרקים שיתוף במקרקעין? מדריך

    כיצד מפרקים שיתוף במקרקעין? מדריך

    מהן הדרכים לפרק את השיתוף בנכס מקרקעין, מה קובעים החוק והפסיקה, האם כל שותף יכול לתבוע את פירוק השיתוף והאם השותפים האחרים חייבים להסכים לדרישתו?
    8 דק'
  • ייצוג בבית משפט - שאלות ותשובות מהפורום

    ייצוג בבית משפט - שאלות ותשובות מהפורום

    כיצד ניתן לפעול כנגד שותף שמקבל החלטות שאינן לטובת החברה? מה צריך לעשות לאחר שהליך גישור נכשל? ואם הגשתם ערעור והתחרטתם עליו - תוכלו לבקש מביהמ"ש להתעלם ממנו? שאלות אלו ושאלות נוספות נשאלו לאחרונה בפורום ייצוג בבית משפט - ליטיגציה מסחרית-אזרחית, בניהולו של עו"ד שי ורד
    4 דק'
  • חסינות שופטים

    חסינות שופטים

    על היקף החסינות הראוי בדין הישראלי
    3 דק'