zap group mishpati logo

יום הבחירות לכנסת: מי רשאי לעבוד, ומה התגמול

רגע לפני שאתם משלשלים פתק לקלפי: מי נדרש לעבוד ביום הבחירות לכנסת, האם חייבים לאפשר לו להצביע, ואיזה תגמול מקבלים

28.03.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
יום הבחירות לכנסת: מי רשאי לעבוד, ומה התגמול

נו, אז החלטתם כבר למי להצביע? לפחות מבחינה אחת, הבחירה עבורכם כבר נעשתה. ביום הבחירות לכנסת, שיתקיים ביום שלישי ה-9 באפריל 2019, לא תצטרכו ללכת כמו בכל יום לעבודה, אלא תוכלו ליהנות מיום שבתון בבית או מחוצה לו.

מי בכל זאת נדרש לעבוד ביום הבחירות ומה התגמול על כך, האם יש תנאים כלשהם לקבלת תגמול זה והאם חל איסור גורף על עבודה ביום זה - על שאלות אלה ואחרות נבקש להשיב בשורות הבאות. המדריך המלא לעובד הבוחר - שאלות ותשובות.

יום הבחירות לכנסת הוא יום שבתון עבור העובדים בישראל, שאין חובה לעבוד בו

האם צריך לעבוד ביום הבחירות לכנסת?

לא, יום הבחירות לכנסת הוא יום שבתון עבור העובדים בישראל, שאין חובה לעבוד בו. כך קובע סעיף 10 לחוק יסוד: הכנסת. ההיגיון שמאחורי יום שבתון זה הוא לעודד אזרחים לצאת ולממש את זכותם הדמוקרטית להצביע בקלפי. כל העובדים במשק זכאים לשבות ממלאכה ביום הבחירות, אך לקבל גם את שכרם הרגיל, מבלי שינוכה להם יום חופש.

ע"פ החוק, כל מי שעבד אצל מעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות, ואמור היה לעבוד ביום הבחירות עצמו, זכאי לשכר עבור יום השבתון 

מה התנאים לקבלת שכר עבור יום השבתון?

סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], תשכ"ט-1969 (להלן: "חוק הבחירות") קובע, כי כל מי שעבד אצל מעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות, ואמור היה לעבוד ביום הבחירות עצמו, זכאי לשכר עבור יום השבתון. 

כמו כן זכאי מי שעבד בעבודות יזומות אצל אחד המוסדות הציבוריים לפחות 14 ימים מתוך החודשיים שלפני יום הבחירות.

בהתאם, המעסיק ישלם לעובד את השכר שהיה משתכר אצלו ביום הבחירות אם לא שבת.

יצוין, כי גם מי שאינו עומד בתנאים (למשל, מי שלא השלים את תקופת העבודה הנדרשת אצל אותו מעסיק), רשאי לא לעבוד ביום הבחירות, אך הוא לא יקבל על כך שכר.

היחידים שנדרשים לעבוד ביום הבחירות הם עובדי שירותים ציבוריים חיוניים, שהעסקתם נחוצה ביום זה

מי מחויב בכל זאת לעבוד ביום הבחירות?

היחידים שנדרשים לעבוד ביום הבחירות הם עובדי שירותים ציבוריים חיוניים, שהעסקתם נחוצה ביום זה. מדי מערכת בחירות מפרסמת ועדת הבחירות המרכזית רשימה של סוגי העובדים הנחוצים, שעבודתם נדרשת ביום הבחירות.

רשימה זו טרם פורסמה, אך לפחות בעבר מי שנדרשו לעבוד ביום הבחירות היו עובדי ועדת הבחירות ועובדי המפלגות; עובדי שירותי התחבורה ותחנות הדלק; עובדי בתי קפה והמסעדות; עובדי מפעלים הפועלים ברציפות, ללא הפסקה; ועובדי מפעלי מים וחשמל.

עוד נדרשו לעבוד ביום הבחירות גם עובדי חנויות לממכר מזון (בין 6:00 ל-12:00 בצהרים); מובילים של לחם, פירות וירקות (עד 11:00 בבוקר); מי שעוסקים באפיית לחם ובייצור מוצרי חלב; ועובדי ענפי העיתונות, הרדיו והטלוויזיה.

מטבע הדברים, נדרשו לעבוד גם עובדי כוחות הביטחון ושירותי ההצלה, ומי שמספקים שירותי קבורה. בתי חולים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת פעלו באותה דרך גם ביום הבחירות.

ניתן להעסיק ביום הבחירות עובד, גם אם הוא לא נמנה עם עובדי השירותים הציבוריים החיוניים שהוזכרו, ובלבד שהושגה לצורך כך הסכמתו המלאה של העובד

אני לא נדרש לעבוד ביום הבחירות, האם אני יכול להסכים לעבוד בכל זאת לבקשת המעסיק שלי?

כן. יום הבחירות הוא אמנם יום שבתון, ואין הכרח לעבוד בו, אך אין גם איסור להעסיק במהלכו עובדים. ניתן להעסיק ביום הבחירות עובד, גם אם הוא לא נמנה עם עובדי השירותים הציבוריים החיוניים שהוזכרו, ובלבד שהושגה לצורך כך הסכמתו המלאה של העובד.

על פי ההוראות הקבועות בתקשי"ר לגבי עובדי מדינה, נהוג לשלם בדרך כלל למי שעובד ביום הבחירות שכר בשיעור של 200% או לחילופין לשלם לו את השכר הרגיל המגיע לו עבור יום העבודה, ולהעניק לו בנוסף עוד יום חופש

מה התגמול הניתן למי שעובד ביום הבחירות?

לפי נוהג, שהשתרש בין ארגוני ההסתדרות והמעסיקים, ועל פי ההוראות הקבועות בתקשי"ר לגבי עובדי מדינה, נהוג לשלם בדרך כלל למי שעובד ביום הבחירות שכר בשיעור של 200% או לחילופין לשלם לו את השכר הרגיל המגיע לו עבור יום העבודה, ולהעניק לו בנוסף עוד יום חופש.

יצוין, כי ניתן לסכם על שכר גבוה יותר מהאמור (למשל, עבור מי שאיננו מחויב לעבוד ביום הבחירות, אך עושה זאת בהסכמה עם מעסיקו). 

עובד ביום הבחירות, המועסק באופן זמני במערכת הבחירות, זכאי לשכר של לפחות 200% משכר המינימום, וכן לתמורת חופשה שנתית בגובה של 4% לפחות מהשכר ששולם לו

מה התגמול הניתן למי שמועסק באופן זמני ביום הבחירות?

עובד ביום הבחירות, המועסק באופן זמני במערכת הבחירות, זכאי לשכר של לפחות 200% משכר המינימום, וכן לתמורת חופשה שנתית בגובה של 4% לפחות מהשכר ששולם לו.

יצוין, כי בני נוער המועסקים במערכת הבחירות אינם נדרשים לשלם מס הכנסה. שיעור המס שינוכה ממשכורותיהם של יתר העובדים הזמניים בבחירות עומד על 25%. עובדים ביום הבחירות זכאים לקבל מהמעסיק תלוש שכר המפרט את רכיבי השכר שקיבלו. 

יום השבתון חל על כלל העובדים במשק, גם על מי שיש לו זכות בחירה וגם על מי שאין לו זכות בחירה

האם השבתון חל גם על מי שאין לו זכות בחירה?

כן, יום השבתון חל על כלל העובדים במשק, גם על מי שיש לו זכות בחירה וגם על מי שאין לו זכות בחירה (למשל, על עובדים זרים בענף הסיעוד ובענפים אחרים במשק).

כנסת ישראל

מה אורכו של יום השבתון?

לעניין זה, אין קביעה ברורה. עם זאת, ניתן לגזור את אורכו של יום השבתון משעות ההצבעה בקלפי הקבועות בחוק. כלומר, מהשעה 7:00 בבוקר ועד השעה 22:00 בלילה.

לסיכום, יום הבחירות לכנסת הינו יום שבתון, שכלל העובדים במשק ולא רק בעלי זכות הצבעה (לרבות עובדים זרים) אינם נדרשים לעבוד בו. כל מי שעבד אצל אותו מעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות ואמור היה לעבוד במהלך יום זה, זכאי לשכר עבור יום השבתון.

התגמול המשולם, על פי רוב, עבור עבודה ביום הבחירות הוא שכר בשיעור של 200%. לחילופין, מקובל לשלם לעובדים את השכר הרגיל המגיע להם, ולתת להם יום חופש נוסף.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עמיר אושפיז - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה