zap group mishpati logo

שלילת פיצויי פיטורין - האם אפשרי?

מתי מעביד יוכל לשלול פיצויי פיטורים מעובד?

מאת: מערכת משפטי
17.01.11
תאריך עדכון: 12.03.19
3 דק'
שלילת פיצויי פיטורין - האם אפשרי?

פוטרת מהעבודה, ואתה מפחד שהמעביד לא ישלם לך את פיצויי הפיטורין שמגיעים לך? דע, כי הוא לא יכול לשלול אותם או להפחית אותם ללא סיבה.

לפי זכויות עובדים למעביד אסור לשלול או להפחית פיצויי פיטורין של עובד שמגיעים לו ע"פ דין. הדבר מותר רק כאשר מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות זאת. גם אז, יש לדעת, כי לרוב המעביד לא יכול לנקוט צעדים כאלו על דעת עצמו, ועליו לקבל אישור מבית הדין לעבודה לעשות כן.

למציאת עו"ד בתחום זכויות עובדים במשפטי

ע"פ חוק פיצויי פיטורים, אפשר לשלול או להפחית פיצויי פיטורין במצבים הבאים:

1. כאשר קיים במקום העבודה הסכם קיבוצי- ההסכם הקיבוצי קובע מתי המעביד יכול לשלול או להפחית את פיצויי הפיטורין של העובד. אולם, גם אז, הדבר לא נעשה באופן אוטומטי- זוהי הסנקציה האחרונה והחמורה ביותר במדרג הסנקציות העונשיות שמיוחסות להפרות משמעת.

2. כאשר אין הסכם קיבוצי שחל על הצדדים- רק בית הדין לעבודה יכול לאשר שלילת פיצויים או הפחתתם.

מהי עמדת הפסיקה?

מהפסיקה העוסקת בנושא שלילת/הפחתת פיצוי פיטורין, עולה התמונה הבאה: רק במקרים חריגים וחמורים, בית הדין יכשיר ויצדיק שלילת פיצויי פיטורין מעובד. עם מקרים חריגים וחמורים אלו נמנים המקרים הבאים: עובד שעבר עבירת משמעת חמורה, עובד בנק שמעל באמון הלקוחות, עובד שמסר סודות, עובד שפגע ביחסי האמון, עובד שגרם נזק במזיד, עובד שעבד במקום עבודה אחר ללא אישור וגרם נזק וכד'.

כך למשל, בפסק-דין שניתן בחודש ינואר אשתקד ע"י בית הדין האזורי לעבודה בת"א, נשאלה השאלה האם התובעת, עובדת שגרירות בארה"ב, זכאית לפיצויי פיטורים מממשלת ארה"ב, או שמא ההחלטה לפטרה מעבודתה תוך שלילת מלוא פיצויי הפיטורים הייתה מוצדקת.

באותו מקרה, מדובר היה בעובדת שגרירות ארה"ב בישראל, אשר פוטרה לאחר 19 שנות עבודה בשגרירות לאחר שהתברר, כי הייתה מעורבת בהעברת מידע פנימי וחסוי מהשגרירות לעורך דין עימו הייתה מיודדת.
בית הדין קבע, כי מעשי התובעת היו חמורים, שכן היא העבירה מידע רגיש מבלי שהייתה לה סיבה או רשות לקבל את המידע ממחלקת הויזות שבה עבדה. התובעת בצעה הפרה קונסולרית משמעותית, פעילות לא אתית ואף חשפה את ארה"ב לסיכון בטחוני.

בהתאם לכך נקבע, כי לא נפל פגם בהחלטה לפטר את התובעת מעבודתה באופן מיידי.
כן נקבע, כי הפעלת הסנקציה של שלילת פיצויי הפיטורים מהתובעת הייתה מוצדקת, ואין מקום להתערב בה.

(עב 4106/05 אירנה שייקביץ נ' ממשלת ארצות הברית).

עוד בנושא:

עובד שהתפטר זכאי לפיצויי פיטורין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים