zap group mishpati logo

התיקון לחוק ההוצאה לפועל בנושא מזונות - מה משמעותו?

התיקון החדש לחוק - (תיקון 42) (מסלול מזונות), התשע"ב 2012 יאפשר למי שבידו פסק דין למזונות לפתוח לפתוח תיק לגביית מזונות במסלול החדש, לפיו מערכת ההוצאה לפועל היא זו שתנקוט הליכים במקום הזוכה ותפעל לגביית החוב מהחייב. למי התיקון יועיל? האם יש מתנגדים לתיקון?

25.02.14
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
התיקון לחוק ההוצאה לפועל בנושא מזונות - מה משמעותו?

אי תשלום מזונות הוא תופעה שכיחה אשר פוגעת בזכותם של ילדים לסיפוק הצרכים הנדרשים להם. החוב הכולל בתיקי מזונות בישראל עומד על למעלה ממיליארד ₪ (!). עד לאחרונה, כדי לממש פסק דין לתשלום מזונות, מי שלזכותו נפסקו דמי המזונות (הזוכה) נדרש לפתוח תיק בהוצאה לפועל נגד הצד השני (החייב) ולנקוט הליכים שונים לצורך מימוש זכותו לקיום פסק הדין ולתשלום דמי המזונות לילדיו ע"י החייב.

לכתבות נוספות:
מזונות בהוצאה לפועל: מסלול גבייה מהיר
* טפסים מרכזיים בהליכי הוצאה לפועל
* הוצאה לפועל ופשיטת רגל - שאלות נפוצות מהפורום

אילו פתרונות ניתנו עד היום במסגרת החוק?
לרוב משתלם יותר לפתוח תיק הוצאה לפועל נגד החייב ולגבות את מרבית החוב. קיימת אופציה לזוכה לגבות את תשלום דמי המזונות על ידי  המוסד לביטוח הלאומי שגובה את התשלום מהחייב, אלא שאז הקריטריונים יותר נוקשים, למשל: האישה צריכה להשתכר סכום זעום וגם אז הגבייה לא מתבצעת במלואה אלא בהתאם לסכום הקבוע בתקנות ולא בהכרח בסכום שנקבע בפסק הדין.

למי נועד חוק ההוצאה לפועל?
מטרתו של חוק ההוצאה לפועל היא לאזן בין זכויות הזוכה בגביית חובו ביעילות כאשר מנגד, מתקיימת גם שמירה על זכויות החייב אשר בשל מצבו הכלכלי נמנע ממנו לקיים את פסק הדין ולשלם את הנדרש. החוק מונה רשימת הגנות על רכושו של החייב, בין היתר, הגבלה בעיקול על השכר ובהוצאת פקודת מאסר. למרות האיזון שעורך החוק תוך שמירה על זכויות הזוכה והחייב, בכל מה שקשור לחוב הנובע ממזונות, המצב שונה והחוק מעניק מעמד מיוחד לתיק המזונות. למשל: אין הגבלה על עיקול המשכורת במלואה, אין חקירת יכולת ואין פריסת החוב לתשלומים. בכך המחוקק בא להבטיח את תשלום המזונות שלמעשה נועדו לצורכי מחיה, וזוהי הסיבה לכך שבהקשר זה יחסו של המחוקק נוקשה יותר כלפי החייב, שכן לא ניתן להפקיר את מי שזכאי למזונות ולהביא אותו למצב של מחסור ורעב.

זוכות רבות אינן יכולות לשכור שירותי עו"ד לגבות את המזונות והן מתרוצצות בלשכות ההוצל"פ חסרות אונים.
מצד שני, ישנה תופעה של פתיחת תיקי הוצל"פ לאחר שנים רבות רק מתוך נקמה, ולמעשה אותן זוכות מנצלות לרעה את הליכי הגבייה תוך פגיעה קשה ולעיתים אף לא מידתית בחייב.

המצב החדש - שינוי בחוק ההוצל"פ
בימים האחרונים נכנס לתוקף שינוי ניסיוני (ל-6 שנים) בחוק ההוצאה לפועל, כך שמי שבידו פסק דין למזונות יוכל לפתוח תיק לגביית מזונות במסלול החדש ומערכת ההוצאה לפועל היא זו שתנקוט הליכים במקום הזוכה ותפעל לגביית החוב מהחייב.
הכוונה היא שלשכת ההוצל"פ תפחית את פעולות הזוכה, ותפעל במקומה בחלק מהאמצעים העומדים לגבייה (למשל בבקשות למידע נוסף, בקשות לעיקול, בדיקת נכסים להיפרע מהם, בקשה להטלת צו לעיכוב יציאה מהארץ וכו').

בפני מי פתוח המסלול החדש?
כל תיקי המזונות של המוסד לביטוח לאומי ייגבו באמצעות המסלול החדש. לעומת זאת, זוכה פרטית (שלא גבתה באמצעות המוסד לביטוח לאומי) רשאית לבחור בין מסלול רגיל בהוצאה לפועל או במסלול מזונות. המסלול יופעל בלשכת הוצאה לפועל אחת בכל מחוזות השיפוט (תל אביב, מרכז, ירושלים, חיפה, באר שבע, נצרת) .
בנוסף, הזוכה תהא רשאית לפתוח תיק בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל, כך שהתיק יתנהל בלשכה שבה הוקם מסלול מזונות, אבל הזוכה יוכל להגיש בקשות ומסמכים גם בלשכה שבה פתח את התיק (וקרובה למקום מגוריו למשל) ושבה לא הוקם מסלול מזונות. זהו עניין נוסף שנועד לסייע לזוכה ולהקל עליו בגביית חוב המזונות.

לסיכום:
מדובר ביוזמה מבורכת אשר נועדה לאפשר לזוכים פרטיים (ברך כלל מדובר בזוכות) לעקוף את הקשיים הכרוכים בפתיחת ובניהול תיק מזונות בהוצאה לפועל, מה שלעיתים מביא ליאוש וויתור על הזכות לדמי מזונות.
יש לזכור שפסה"ד למזונות ואף החלטה למזונות זמניים ניתנו לאחר תקופת מה של הליכים משפטיים ואכיפת אותה החלטה הינה קושי נוסף שעל זוכה לעבור – ועל כן המסלול החדש נועד להקל על הזוכה.
כבר כעת נשמעים קולות מצד ציבור עוה"ד בנוגע לפגיעה בעוסקים בייצוג בלשכות ההוצאה לפועל והפחתה בהיקף העבודה.

* הכותבת הינה עו"ד ומגשרת לענייני משפחה וירושה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • חוק השמיטה - מחיקת חובות לחייבים מוגבלים באמצעים

    חוק השמיטה - מחיקת חובות לחייבים מוגבלים באמצעים

    הוראת השעה המכונה 'חוק השמיטה', מאפשרת לחייבים בהוצאה לפועל, אשר עומדים בתנאים, לבקש את מחיקת חובותיהם. מחיקת החובות, בדומה להפטר בהליך פשיטת רגל, מאפשר להם לצאת לדרך חדשה. ההליך מתנהל בפני רשם הוצאה לפועל, בהליך מהיר
    7 דק'
  • טרם פנייה לפשיטת רגל - מהן האלטרנטיבות שיש לחייב?

    טרם פנייה לפשיטת רגל - מהן האלטרנטיבות שיש לחייב?

    בעלי חוב יכולים לנקוט הליכים יעילים לשם הסדרת חובותיהם בטרם פניה להליכי פשיטת רגל: מהסכמי פשרה עם הנושים ועד הסדרי חוב בהתאם לסעיף 19א לפקודת פשיטת הרגל
    7 דק'
  • התמודדות מול בנקים במקרה של חוב - יש דרך להיחלץ

    התמודדות מול בנקים במקרה של חוב - יש דרך להיחלץ

    בעוד הטייקונים זוכים ל"תספורות" כשהם מסתבכים בחובות לבנק, האנשים "הרגילים" מוצאים עצמם במצב בעייתי מאוד. אם גם אתם נקלעתם לחוב מול הבנק שמפעיל נגדכם הליכי גבייה אימתניים, כדאי שתדעו כיצד ניתן להלחם חזרה ולצמצם את הפגיעה בכם
    6 דק'